no-img
پژوهش سرای فرهنگیان

الگوهای تعاملی در خانواده تحقیق درس روانشناسی خانواده پودمان مشاوره خانواده


پژوهش سرای فرهنگیان

برنامه سالانه و تقویم اجرایی تدبیر و تعالی مقطع ابتدایی و متوسطه طرح جابر اختصاصی سفارش اقدام پژوهی

ادامه مطلب

الگوهای تعاملی در خانواده تحقیق درس روانشناسی خانواده پودمان مشاوره خانواده
zip
دسامبر 11, 2022
۱۸,۰۰۰ تومان

الگوهای تعاملی در خانواده تحقیق درس روانشناسی خانواده پودمان مشاوره خانواده


الگوهای تعاملی در خانواده تحقیق درس روانشناسی خانواده پودمان مشاوره خانواده

الگوهای تعاملی در خانواده تحقیق درس روانشناسی خانواده پودمان مشاوره خانواده با فرمت ورد و قابل ویرایش در 27  صفحه

الگوهای تعاملی در خانواده تحقیق درس روانشناسی خانواده پودمان مشاوره خانواده تحقیق آماده پودمان علمی کاربردی  می باشد که توسط پژوهش سرای فرهنگیان – مدیران فردا طراحی و تدوین گردیده است و بسیار کامل و شامل کلیه موارد مورد نیاز در یک تحقیق پودمان علمی کاربردی است.تحقیق آماده الگوهای تعاملی در خانواده تحقیق درس روانشناسی خانواده پودمان مشاوره خانواده شامل بخش های زیر است :

1.      مقدمه

2.     سوابق تحقیق

3.     متن تحقیق

4.     نتیجه گیری

5.     پیشنهادات

6.     منابع و ماخذ

بخشی از تحقیق آماده الگوهای تعاملی در خانواده تحقیق درس روانشناسی خانواده پودمان مشاوره خانواده را مشاهده می کنیم .

مقدمه

زندگی انسان از مراحل و چرخه‏های متفاوتی تشكیل شده است كه یكی از پیچیده‏ترین و دشوارترین مراحل آن «ازدواج» و تشكیل خانواده است. ازدواج رابطه‏ای انسانی، پیچیده، ظریف و پویاست كه از ویژگی‏های خاصی برخوردار می‏باشد. توجه به كانون خانواده، محیط سالم و سازنده، روابط گرم و تعاملات میان فردی صمیمی كه می‏توانند موجب رشد و پیشرفت افراد گردند، از جمله اهداف و نیازهای ازدواج محسوب می‏شوند.

آماده ساختن افراد برای ایفای نقش‏ها و مسئولیت‏های خانوادگی امر تازه‏ای نیست. از آن‏رو كه انسان‏ها درباره رشد بشر و زندگی خانوادگی دانش درونی ندارند، باید آن را از جایی بیاموزند. این یادگیری‏ها نه تنها می‏توانند از بروز آسیب‏های درون خانواده پیش‏گیری كنند، بلكه ممكن است سبب ارتقای كیفیت زندگی خانوادگی شوند.

بعضی از این انتقالات دانش تجربی طی رویدادهای طبیعی مانند بلوغ یا طی مراسم و آیین‏ها رخ می‏دهند، اما اغلب آن‏ها به شكل غیررسمی در سطح خانواده آموزش داده می‏شوند. برای مثال، اعضای خانواده مشاركت و نظارت در فعالیت‏ها و تعاملات خانواده را به گونه‏ای غیرمستقیم آموزش می‏دهند. در جوامع نسبتا ساده و ابتدایی، خانواده قادر به آموزش اعضا در جهت انطباق آن‏ها با تغییرات جدید بود، ولی در جوامع پیشرفته و صنعتی، به دلیل تغییرات سریع، پیشرفت فنّاوری و تغییر نقش‏ها، آموزش‏های نسل گذشته ضمن اینكه به آسانی امكانپذیر نیستند، كافی و مناسب نیز نمی‏باشند. این تغییرات اجتماعیِ سریع و عدم انطباق دانش و مهارت‏های لازم می‏توانند سبب فشار بر افراد خانواده گردیده، در نتیجه، موجب گسستگی و یا مشكلات دیگر شوند.

سوابق تحقیق

به عقیده كركندال (Kirkendull) به موازات صنعتی شدن و ستری شدن جوامع، مشكلات شخصی خانواده‏ها مانند طلاق، مشاجره و اختلاف نظر بین والدین و فرزندان و یا تغییر در نقش‏های زناشویی و خانوادگی افزایش می‏یابند و درست به همین دلیل، تلاش در جهت تقویت هرچه بیشتر نهاد خانواده از سوی مؤسسات كاملاً مشهود است. با گذشت زمان، این تلاش‏ها منسجم‏تر شده و به پی‏ریزی حركت‏هایی انجامیده‏اند كه از جمله آن‏ها می‏توان به آموزش زندگی خانواده و برنامه غنی‏سازی ازدواج  اشاره كرد. هدف كلی این حركت‏ها ایجاد فرصت‏های آموزشی، ارتقای سطح كیفی زندگی خانوادگی و كاهش مشكلات اجتماعی خانواده‏هاست .

اریكسون (Erick- Erickson) دوره جوانی را با ویژگی «صمیمیت» در برابر انزوا مشخص كرده است. اگر شخصی به دلایلی چنین نیازی احساس نكند و یا در ایجاد رابطه صمیمانه توانایی لازم را نداشته باشد، به سختی می‏تواند سازگاری زناشویی و در نهایت، سلامت خانواده را به دست آورد.

برخی از پژوهشگران سابقه از هم‏پاشیدگی و ناسازگاری زناشویی والدین را در سازگاری زناشویی فرزندان آن‏ها مؤثر دانسته‏اند.

با وجود این مشكلات، جامعه ما از بی‏اطلاعی از یك برنامه منظم و نداشتن الگوی آموزشی مناسب برای زوج‏ها رنج می‏برد. هرچند آموزش خانواده طی سال‏های متمادی از سوی سازمان‏های گوناگونی همچون آموزش و پرورش شروع شده، اما با وجود تأثیر نسبی این آموزش‏ها چند محدودیت عمده در این زمینه وجود دارند: اولاً، آموزش‏ها بیشتر بر نقش‏های والدین، بخصوص درباره نحوه ارتباط با فرزندان و همچنین هماهنگی با مدرسه تمركز دارد و آموزش زوج‏ها از نظر سازگاری با یكدیگر مورد غفلت قرار گرفته است، در حالی كه مقدّمه هر نوع تربیت درست در خانواده، هماهنگی سازگاری زوجین است. ثانیا، این آموزش‏ها از نظام هماهنگی پی‏روی نمی‏كنند و چه بسا تحت تأثیر افكار طرّاحان و آموزش‏دهندگان بوده‏اند. ثالثا، این آموزش‏ها بیشتر به انتقال اطلاعات و دانش پرداخته و در سطح تغییر نگرش و رفتار، كمتر كارساز بوده‏اند.

متن اصلی تحقیق

ما اگر بخواهیم رفتارهای انواع خانواده را با این كه تعدادشان خیلی زیاد است طبقه بندی كنیم بطور اجمال به پنج طبقه قابل تقسیم بندی است.وقتی می گوییم در پنج طبقه ؛ یعنی در حقیقت یك نوع رفتار خاصی در این خانواده ها مشتركاً یا به شكل مشابه همدیگر تكرار می شود كه می توان اینها را در یك گروه قرار داد.

یك دسته از رفتارهایی كه حتما باید دو طرف وجود داشته باشند تا این رفتارها شكل بگیرد.مثلا شما هیچ كس را نمی بینید كه به تنهایی بتواند لجبازی كند.ویا عشق ورزیدن، گفتگو كردن و…

درضمن،این پنج الگو را دكتر علی اصغر احمدی،فارغ التحصیل موسسه امام خمینی (ره) شناسایی كرده است البته ممكن است الگوهای دیگری هم باشد ولی بارزترینشان، همین پنج الگو می باشند. از قدیمی ترین و سنتی ترین الگو شوع می كنیم.

برای دانلود تحقیق آماده الگوهای تعاملی در خانواده تحقیق درس روانشناسی خانواده پودمان مشاوره خانواده از این قسمت اقدام کنید.



موضوعات :

درباره نویسنده

پشتیبان پژوهشسرای فرهنگیان: مدیران فردا 3935 نوشته در پژوهش سرای فرهنگیان دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید