no-img
پژوهش سرای فرهنگیان

بررسی نقش نظام تعلیم وتربیت در پرورش احساس مسئولیت درکودکان درس روانشناسی


پژوهش سرای فرهنگیان

برنامه سالانه و تقویم اجرایی تدبیر و تعالی مقطع ابتدایی و متوسطه طرح جابر اختصاصی سفارش اقدام پژوهی

ادامه مطلب

بررسی نقش نظام تعلیم وتربیت در پرورش احساس مسئولیت درکودکان
zip
دسامبر 12, 2022
۱۸,۰۰۰ تومان

بررسی نقش نظام تعلیم وتربیت در پرورش احساس مسئولیت درکودکان


بررسی نقش نظام تعلیم وتربیت در پرورش احساس مسئولیت درکودکان درس روانشناسی رشد ۲ پودمان روانشناسی و سلامت خانواده

بررسی نقش نظام تعلیم وتربیت در پرورش احساس مسئولیت درکودکان درس روانشناسی رشد ۲ پودمان روانشناسی و سلامت خانواده با فرمت ورد و قابل ویرایش در 26  صفحه

بررسی نقش نظام تعلیم وتربیت در پرورش احساس مسئولیت درکودکان  تحقیق آماده پودمان علمی کاربردی  می باشد که توسط پژوهش سرای فرهنگیان – مدیران فردا طراحی و تدوین گردیده است و بسیار کامل و شامل کلیه موارد مورد نیاز در یک تحقیق پودمان علمی کاربردی است.تحقیق آماده بررسی نقش نظام تعلیم وتربیت در پرورش احساس مسئولیت درکودکان  شامل بخش های زیر است :

1.      مقدمه

2.     سوابق تحقیق

3.     متن تحقیق

4.     نتیجه گیری

5.     پیشنهادات

6.     منابع و ماخذ

بخشی از تحقیق آماده بررسی نقش نظام تعلیم وتربیت در پرورش احساس مسئولیت درکودکان  را مشاهده می کنیم .

مقدمه

میزان پذیرفتن مسئولیت های اجتماعی و شرکت در کارهای گروهی با اعتماد به نفس دانش آموزان رابطه مستقیم دارد.باید شرایطی فراهم کنیم که کودکان تجربیات موفقیت آمیزی داشته باشند. ایجاد حس رقابت سالم در زمینه های مختلف تحصیلی، ورزشی، علمی و… نیز باعث شرکت پذیری بیشتر فرد در گروه شده و احساس مسئولیت پذیری در جمع را در او تقویت می کند.

دانش آموزان در قبال رفتارشان هر چه بیشتر احساس مسئولیت کنند، نیاز کمتری به اعمال مدیریت از سوی معلم خواهند داشت. به همین جهت باید بیش از پیش در جهت مسئولیت پذیر کردن دانش آموزان بکوشیم.واگذاری مسئولیت می تواند به اشکال متعددی صورت گیرد. معلم می تواند به دانش آموزانی که در مورد انجام وظایف داخل کلاسی مشکل دارند، مسئولیت توزیع کتب درسی، کمک در جمع آوری تکالیف، پاک کردن تخته، آوردن گچ و… را واگذار نماید. امور محوله باید از مسئولیت های کوچک و کم اهمیت شروع شود و پس ازآن که دانش آموز از خود قابلیت ایفای مسئولیت را نشان داد مسئولیت های مهم تری به او واگذار گردد.

همان گونه که هیچ عاملی مانند موفقیت به وجود آورنده موفقیت نیست هیچ چیز مانند مسئولیت نیز به وجود آورنده مسئولیت نیست.افزایش مسئولیت پذیری به موضوع ایجاد نظم در کلاس و مدرسه نظر دارد و کمتر نیاز به برقراری و رعایت کردن نوبت، شرکت در بازی های گروهی، پیروی از مقررات، خویشتن داری میزان و نحوه و کیفیت بازی دانش آموزان بیانگر رشد اجتماعی آنان است.چنین دانش آموزانی در امور مختلف به معلم یاری می رسانند و در تصمیم گیری های مختلفی که به اوو مدرسه مربوط باشد فعالانه شرکت می نماید.

سوابق تحقیق

ماکارانکو در این خصوص می گوید:”نظم و نظافت باید در خانه و در محیط آموزش حاکم باشد این چیزها بی نهایت مهم اند هر چند ممکن است اهمیّت شان در ظاهر به چشم نیاید.”

جان دیویی می گوید:”علم تنها تعلیم کتاب نیست بلکه باید آن را از راه اشتغال به کارهای مفید یادداد.”

ایروانی در مقاله ای پژوهش گونه نظرات خود را چنین در مورد مسؤلیت پذیری بیان می کند:”یکی از راه های پرورش روح مسؤلیت پذیریدر کودکان ایجید اعتماد به نفس در آنها است.”

برای تقویت روح اعتماد به نفس در کودکان می یابد به آنها نقاط قوتشان را به نحو یاد آور شد و مسؤلیتهایی در حد توانشان به ایشان واگذار کرد.

مسؤلیت ارثی نیست کودک از طریق تعامل متنابل با والدین معلمان و هم شاگردهایش به اهمیّت مسؤل بودن پی می برد.

دِوِرکیم آموزش پرورش را فعالیتی می داند که نسل بالغ درباره ی تسلی که هنوز برای حیات اجتماعی نارس است به جا می آورد.

موضوع این فعالیت عبارت است ازبرانگیختن و پروراندن افکار و معانی و شرایط معنوی و مادی که مقتضای حیات در جامعه ی سیاسی و محیط خصوصی است که طفل برای زندگانی در آن آماده می شود.

نتیجه رشد اجتماعی همانا مهارت اجتماعی دانش آموزان است و مهارت اجتماعی استعدادی است که باعث بروز رفتار هایی می شود که به صورت مثبت یا منفی تقویت می شوند . این مهارت ها می توانند در روابط آدمی با دیگران نتایج مثبت و موفقیت آمیزی به وجود آورند. مهارت های اجتماعی شامل مهارت در تشخیص خصوصیات گروه ، مهارت در ارتباط گیری با گروه، مهارت گوش دادن، مهارت همدردی، مهارت دلسوزی، مهارت در ارتباطات غیر کلامی، مهارت در تشخیص احساس های خویش و مهارت کنترل خویش است.مسئولیت پذیر کردن دانش آموزان زمانی عملی می شود که وجدان جمعی بیدار شود و پرورش یابد. وجدان جمعی عبارت است از این که در تک تک دانش آموزان احساس تعهد، مسئولیت پذیری، احساس تکلیف الهی، پاسخگو بودن و وجدان فردی شکل بگیرد و پرورش یابد و نوجوانان و جوانان بتوانند کیفیت های ایجاد شده را با هم هماهنگ نمایند و تعهدات گروهی را پایه گذاری کنند تا در نهایت به تعهد اجتماعی منجر شود.رشد اجتماعی و  مسئولیت پذیری اجتماعی دانش آموزان را می توان در ابعاد مختلف 1- مدرسه    2-خانواده  3- جامعه   مورد ارزیابی قرار داد.

برای دانلود تحقیق آماده بررسی نقش نظام تعلیم وتربیت در پرورش احساس مسئولیت درکودکان  از این قسمت اقدام کنید.



موضوعات :

درباره نویسنده

پشتیبان پژوهشسرای فرهنگیان: مدیران فردا 3935 نوشته در پژوهش سرای فرهنگیان دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید