no-img
پژوهش سرای فرهنگیان

بررسی وارزیابی نقش مراکز مشاوره در کشور در رفع تعارضات خانوادگی - پژوهش سرای فرهنگیان


پژوهش سرای فرهنگیان

برنامه سالانه و تقویم اجرایی تدبیر و تعالی مقطع ابتدایی و متوسطه طرح جابر اختصاصی سفارش اقدام پژوهی

ادامه مطلب

بررسی وارزیابی نقش مراکز مشاوره در کشور در رفع تعارضات خانوادگی
zip
ژوئن 11, 2022
۱۸,۰۰۰ تومان

بررسی وارزیابی نقش مراکز مشاوره در کشور در رفع تعارضات خانوادگی


بررسی وارزیابی نقش مراکز مشاوره در کشور در رفع تعارضات خانوادگی درس راهنمایی و مشاوره در خانواده پودمان روانشناسی و سلامت خانواده

بررسی وارزیابی نقش مراکز مشاوره در کشور در رفع تعارضات خانوادگی درس راهنمایی و مشاوره در خانواده پودمان روانشناسی و سلامت خانواده با فرمت ورد و قابل ویرایش در 27  صفحه

بررسی وارزیابی نقش مراکز مشاوره در کشور در رفع تعارضات خانوادگی  تحقیق آماده پودمان علمی کاربردی  می باشد که توسط پژوهش سرای فرهنگیان – مدیران فردا طراحی و تدوین گردیده است و بسیار کامل و شامل کلیه موارد مورد نیاز در یک تحقیق پودمان علمی کاربردی است.تحقیق آماده بررسی وارزیابی نقش مراکز مشاوره در کشور در رفع تعارضات خانوادگی  شامل بخش های زیر است :

1.      مقدمه

2.     سوابق تحقیق

3.     متن تحقیق

4.     نتیجه گیری

5.     پیشنهادات

6.     منابع و ماخذ

بخشی از تحقیق آماده بررسی وارزیابی نقش مراکز مشاوره در کشور در رفع تعارضات خانوادگی  را مشاهده می کنیم .

مقدمه

همه انسانها از توانایی های بی حد و سازنده ای برخوردار هستند این که چقدر و تا چه اندازه به این توانایی های خود واقف باشند و یقین و باور برسند. تغییر و تحول دنیای امروز اقتضا می کند انسان ها بیشتر از گذشته ها به توانایی های باطنی خود تکیه کنند.

در دنیای امروز متاسفانه یا خوشبختانه با به روز شدن علم و پیشرفت تکنولوژی روز به روز شاهد از بین رفتن اعتماد به نفس، خستگی روحی و جسمی، نا امیدی، ناهنجاریهای اجتماعی، خشونت، ترس و حقارت در بین کودکان و نوجوانان و حتی متاسفانه نونهالان ما وجود دارد و حتی این بحرانهای عاطفی بین بزرگسالان و خانواده ها نیز رشد و رواج پیدا کرده که می تواند بسیار مخرب و حتی نابودی نسلی انجام می گیرد که می توان با مشاوره و مشورت اساتید و کسانی که در این راه خبره هستند کمک بگیریم تا جامعه ای پرنشاط و خانواده ای موفق داشته باشیم.

امروزه اگر چه با پیشرفت و به روز شدن علم و سطح خانواده ها جامعه ای به نظر روشن‌فکر را پیش رو داریم ولی متاسفانه فرهنگ سازی در این زمینه نشده که برای کاهش و از بین بردن تنش و ناهنجاری های فردی و اجتماعی به مراکز مشاوره رجوع کنیم و کمی از دغدغه های فکری و روحی و جسمی خود را کاهش دهیم.

اگر خانواده ها، جامعه و مردم بدانند همان‌طوری که فرزندان عزیزمان به لباس، پوشاک و غذای جسم نیازمند است به همان اندازه به غذای روح نیز نیازمند است، می شود تا حدودی از این مشکلات روحی و روانی بین فرزندان خود جلوگیری کنیم.

مراکز مشاوره، یکی از نهادهای بسیار مهم در این زمینه می تواند یاری گر بسیاری از خانواده ها، نهادها، سازمانهای اداری و حقوقی و مراکز تعلیم و تربیت به همه عموم مردم معرفی شود تا بتواند مشکلات و دغدغه های روحی و روانی خود را مطرح و درصدد رفع و رجوع آن برآیند، که این خود مستلزم فرهنگ‌سازی در مدارس و این سازمان ها و نهادها خواهد بود و می توان در این باره خانواده ها را دعوت به این مراکز کرد تا بتوان نسلی سالم و موفق داشته باشیم.

مراکز مشاوره با هدف رفع اختلافات خانوادگی و حل مسایل و مشکلات خانواده‌ها از طریق مشاوره و گفت‌وگو  و هم‌چنین تحکیم و تقویت بنیان خانواده راه‌اندازی شده‌اند.  در همین راستا حتی تفاهم‌نامه‌ای میان دادگاه‌های خانواده و مراکز مشاوره مبنی بر هم‌کاری انعقاد شده است.

سوابق تحقیق

براساس تحقیقات انجام شده توسط روان‌شناسان، افرادی که از همان ابتدا یعنی قبل و هنگام ازدواج با آگاهی یا کمک  و مشورت هم‌سر خود را انتخاب کنند و در انتخاب و گزینش صحیح اطلاعاتی کسب کنند. در ادامه‌ی زندگی مشترک از رضایت بیش‌تری برخوردار می‌شوند و از زندگی خود لذت بیش‌تری می‌برند. مراکز مشاوره با منظور رفع مشکلات خانوادگی و حل مسایل خانواده‌ها راه‌اندازی شده‌اند و به طور قطع نقش موثری در کاهش اختلافات و آمار طلاق دارند.

حسنی (1389) معتقد است که  زوج‌هایی که قبل از حاد شدن مشکل به مراکز مشاوره مراجعه می‌کنند و با نیت اصلاح زندگی از برنامه‌های مشاوره‌ای استفاده می‌کنند و خواستار دریافت خدمات مشاوره‌ای هستند، نسبت به افرادی که از خدمات مشاوره‌ای استفاده نکرده‌اند و یا این که تنها یکی از طرفین خواستار استفاده از خدمات مشاوره‌ای باشند، در پذیرش مشکل و حل آن موفق‌تر هستند.

اکبری (1390) در تحقیقی به این نتیجه رسید که  زمانی که زن و مرد پا به عرصه‌ی زندگی مشترک می‌گذارند، حتی اگر انتخابی آگاهانه و از روی شناخت هم انجام داده باشند باید توجه کنند که به واسطه‌ی تربیت خانوادگی متفاوت و ویژگی‌های روان‌شناختی منحصر به فردی که دارند ممکن است در زندگی مشترک با مسایل و مشکلاتی روبه‌رو شوند که اجتناب‌ناپذیر است و این امر ممکن است تقریباً در 5 سال اول زندگی مشترک و به خصوص سال اول اتفاق بیفتد و به تدریج با کسب شناخت بیش‌تر و پذیرفتن هویت یک‌دیگر و تلاش در جهت درک یک‌دیگر و رسیدن به تفاهم این مسایل کاهش می‌یابد و اگر افراد نتوانند به تفاهم برسند و دنیای زندگی مشترک را از دنیای تجرد جدا کنند و هر کدام بخواهند در زندگی تک‌روی کنند، این امکان وجود دارد که مسایل و مشکلات روزبه‌روز شدیدتر شود و با افزایش عمق آن، زمینه‌ی ایجاد بحران و طلاق عاطفی در خانواده ایجاد ‌گردد. بنابراین خانواده‌ها باید توجه داشته باشند که همواره مطالعه، افزایش اطلاعات، آموزش دیدن و مشاوره و مشورت و هم‌فکری با اهل فن به طی مسیری هموار در زندگی کمک می‌کند، بنابراین باید دقت کنند که چنان چه مسایل حل نشده باقی بمانند، با گذشت زمان و افزایش مشکلات، دیگر حل آن‌ها به سادگی امکان‌پذیر نیست.

هم‌چنین در این راستا خانواده‌های طرفین باید آگاهی و بصیرت لازم را داشته باشند و از تعصبات و حساسیت‌های خود کاسته و همواره بی‌طرف در پی آموزش راه‌کارهای تقویت بنیان خانواده و حل مسایل و مشکلات باشند. نه این که باعث تشدید مشکلات طرفین ازدواج شوند و در واقع زمینه‌های استقلال همسران را فراهم کنند.

متن اصلی تحقیق

همان‌طور که مشخص است پیش‌گیری بهتر از درمان است، بنابراین خانواده‌های اندیش‌مند باید همواره درصدد بالا بردن اطلاعات و غنای روابط زناشویی خود باشند و این هدف میسر نمی‌شود مگر این که خانواده‌ها به دنبال بالا بردن آگاهی و کسب تجربه از منابع ذی‌صلاح باشند. اما اگر این زمان را از دست دادند، لااقل باید زمانی که مشکلات خود را نشان داد و اثرات نگران کننده‌ی آن مشخص شد، هر چه سریع‌تر به فکر راه‌حل اصلاحی و تأثیرگذار باشند و افکار و پیش‌زمینه‌ی منفی از مشاوره را از خود دور کنند و از افرادی که تخصص، رشته و تجربه‌ی آن‌ها مشاوره است کمک بگیرند و با آن‌ها هم‌فکری کنند.

برای دانلود تحقیق آماده بررسی وارزیابی نقش مراکز مشاوره در کشور در رفع تعارضات خانوادگی  از این قسمت اقدام کنید.



موضوعات :

درباره نویسنده

پشتیبان پژوهشسرای فرهنگیان: مدیران فردا 3935 نوشته در پژوهش سرای فرهنگیان دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید