no-img
پژوهش سرای فرهنگیان

تاریخچه غذاهای دریایی در دنیا و ارائه دستور پخت یکی از آنها درس آشپزی(۲) پودمان آشپزی


پژوهش سرای فرهنگیان

برنامه سالانه و تقویم اجرایی تدبیر و تعالی مقطع ابتدایی و متوسطه طرح جابر اختصاصی سفارش اقدام پژوهی

ادامه مطلب

تاریخچه غذاهای دریایی در دنیا و ارائه دستور پخت یکی از آنها
zip
دسامبر 12, 2022
۱۸,۰۰۰ تومان

تاریخچه غذاهای دریایی در دنیا و ارائه دستور پخت یکی از آنها


تاریخچه غذاهای دریایی در دنیا و ارائه دستور پخت یکی از آنها درس آشپزی(۲) پودمان آشپزی و سفره آرایی

تاریخچه غذاهای دریایی در دنیا و ارائه دستور پخت یکی از آنها درس آشپزی(۲) پودمان آشپزی و سفره آرایی با فرمت ورد و قابل ویرایش در 26  صفحه

تاریخچه غذاهای دریایی در دنیا و ارائه دستور پخت یکی از آنها  تحقیق آماده پودمان علمی کاربردی  می باشد که توسط پژوهش سرای فرهنگیان – مدیران فردا طراحی و تدوین گردیده است و بسیار کامل و شامل کلیه موارد مورد نیاز در یک تحقیق پودمان علمی کاربردی است.تحقیق آماده تاریخچه غذاهای دریایی در دنیا و ارائه دستور پخت یکی از آنها  شامل بخش های زیر است :

1.      مقدمه

2.     سوابق تحقیق

3.     متن تحقیق

4.     نتیجه گیری

5.     پیشنهادات

6.     منابع و ماخذ

بخشی از تحقیق آماده تاریخچه غذاهای دریایی در دنیا و ارائه دستور پخت یکی از آنها  را مشاهده می کنیم .

مقدمه

با وجود نگرانی های فزاینده ای که اخیراً مصرف مواد غذایی دریایی را زیر سوال برده بود و خوردن ماهی و دیگر خوراکی های دریایی را به خاطر بلعیده شدن جیوه و مواد آلاینده دیگر توسط آبزیان، خطرناک اعلام کرده بود، با توجه به آزمایش ها و تحقیقات متعدد مشخص شد که فواید مصرف یکی دو وعده غذای دریایی شامل انواع ماهی و غذاهای دریایی دیگر در هفته، از خطرات احتمالی آنها بسیار بیشتر است.

مصرف ماهی و سایر غذاهای دریایی نه تنها به حفظ سلامت قلب و جلوگیری از بیماری قلبی کمک می کند، بلکه مصرف آن توسط زنان باردار و شیرده موجب تقویت بینایی و رشد بهتر مغز جنین و نوزاد می شود. دريا در ادبيات كهن ما همواره با صفت سخاوت و بخشندگي توصيف شده است. ما آنچه را براي حفظ سلامت به معني كامل كلمه نياز داريم، در آن پيدا مي كنيم. از منظره زيباي آرامش و طغيانش كه روان ما را تسكين مي دهد تا سفره گسترد هاي كه انواع گياهان و جانوران مفيد براي سلامت جسم انسان را در خود مي پروراند.تمام اين نعمت ها را خداوند بخشنده در اختيار ما قرار داده است تا به غفلت نخوريم…

آبزيان به لحاظ داشتن ويژگي هاي زير از نظر ارزش تغذي هاي در اولويت مصرف قرار م يگيرند:

1) ميزان هضم پذيري گوشت ماهي بين 89 تا 96 درصد مي باشد در حالي كه اين مورد درباره گوشت مرغ وگاو 87 تا 90 درصد است..

2) از آنجايي كه بيماري هاي مشترك بين انسان و آبزيان بسيار پايين تر از بيماري هاي مشترك بين انسان و دام است مي توان گفت گوشت آبزيان به مراتب سالم تر از گوشت دام و طيور است.

3) غني بودن گوشت آبزيان از املاح معدني مانند آهن، سلنيم، يد، كلسيم و منيزيم و… ويژگي خاصي به

گوشت آبزيان م يدهد

4) غني بودن گوشت آبزيان از اسيدهاي چرب امگا 3 مانند ايكوزاپنتانوييك اسيد و دوكوزاهگزانوييك اسيد وهمچنين گروه لينولييك، لينولنيك و اراشيدونيك از نظر تغذيه اي جايگاه خاصي به آبزيان مي دهد.

5) بر اساس تحقيقات و مطالعات كلينيكي صورت گرفته مصرف ماهي و فرآورده هاي آبزيان تاثير شگرفي بر

پيشگيري و حتي درمان بسياري از بيماري ها دارد.

سوابق تحقیق

اسدی در کتاب تاریخچه مواد غذایی تركيب شيميايي می گوید گوشت آبزيان شامل آب، پروتئين، چربي، كربوهيدرات، ويتامين ها و مواد معدني است. آب بيشترين وزن فيله را تشكيل مي دهد. يعني در ماهيان كم چرب يا بدون چربي، حدود 80 درصد و در ماهيان چرب مانند ساردين و قباد حدود 70 درصد وزني فيله را شامل مي شود. مقدار پروتئين در گوشت ماهي اغلب بين 15 تا 20 درصد بوده كه گاهي اوقات ممكن است به كمتر از 15 درصد و يا بالاتر از 28 درصد نيز برسد.

زهرا کوشتری در مقاله ای می گوید : پروتئين ماهي حاوي ميزان زيادي اسيد آمينه هاي ليزين و متيونين بوده كه در پروتئي نهاي گياهي به ميزان كمتري وجود دارد. در مقايسه با گوشت قرمز و مرغ، اسيد آمينه تريپتوفان موجود در گوشت آبزيان به ميزان بالاتري بوده به طوري كه اين اسيد آمينه قابليت تبديل به نياسين را داشته و مانند يك ويتامين در بافت بدن نقش تنظيم كنندگي ايفا م يكند. اسيدهاي چرب موجود در بيشتر آبزيان به صورت اسيدهاي چرب غيراشباع است.

در فرمول اسيدهاي چرب غيراشباع اتم هاي كربن ب هوسيله باندهاي دوگانه به هم متصل شده كه وجود باند مضاعف در اسيدهاي چرب مذكور به دليل تركيب شدن با اكسيژن هوا به راحتي توليد پراكسيد مي نمايد كه فسادپذيري سريع آبزيان نتيجه همين امر است ولي تعداد بيشتر باند مضاعف در فرمول شيميايي اسيدهاي چرب حالت غيراشباعي را افزايش داده و از انسداد عروق خوني جلوگيري مي كند.

زیبا منش می گوید :در ماهيان آب شيرين درصد اسيدهاي چرب غيراشباع با تعداد 5 تا 6 باند مضاعف حدود 70 درصد و در ماهيان آب شور حدود 88 درصد از كل چربي است. روغن ماهي منبع غني از اسيدهاي چرب امگا 3 از قبيل ايكوزاپنتانوييك اسيد و دوكوزاهگزانوييك اسيد است.

در مطالعه اي كه دانشمندان روي اسكيموها آنجام دادند، پي بردند كه بيماري آرترواسكلروز در آنها وجود ندارد كه ناشي از مصرف آبزيان و وجود اين اسيدهاي چرب در خون اين افراد بوده است. مطالعات گسترده تري در خصوص مزاياي اسيدهاي چرب امگا 3 وجود دارد كه در اينجا به همين مقدار بسنده مي كنيم.

مدت هاست که متخصصین علوم تغذیه غذاهای دریایی را به عنوان منابع عالی و کم چربی از پروتئین و سرشار از اسید چرب امگا 3 معرفی کرده اند. اما در عین حال نگرانی هایی درباره وجود آلاینده هایی چون متیل جیوه، دیوکسین و بى فنیل چند کلرى PCB در ماهی ها و سخت پوستان آبزی وجود داشت.

برای دانلود تحقیق آماده تاریخچه غذاهای دریایی در دنیا و ارائه دستور پخت یکی از آنها  از این قسمت اقدام کنید.



موضوعات :

درباره نویسنده

پشتیبان پژوهشسرای فرهنگیان: مدیران فردا 3935 نوشته در پژوهش سرای فرهنگیان دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید