no-img
پژوهش سرای فرهنگیان

تغذیه دوران بارداری درس بهداشت مادر و کودک پودمان جمعیت، بهداشت و فوریتهای پزشکی


پژوهش سرای فرهنگیان

برنامه سالانه و تقویم اجرایی تدبیر و تعالی مقطع ابتدایی و متوسطه طرح جابر اختصاصی سفارش اقدام پژوهی

ادامه مطلب

تغذیه دوران بارداری درس بهداشت مادر و کودک
zip
مارس 11, 2022
۱۸,۰۰۰ تومان

تغذیه دوران بارداری درس بهداشت مادر و کودک


تغذیه دوران بارداری درس بهداشت مادر و کودک پودمان جمعیت، بهداشت و فوریتهای پزشکی درخانه

تغذیه دوران بارداری درس بهداشت مادر و کودک پودمان جمعیت، بهداشت و فوریتهای پزشکی درخانه  با فرمت ورد و قابل ویرایش در 34   صفحه

تغذیه دوران بارداری درس بهداشت مادر و کودک  تحقیق آماده پودمان علمی کاربردی  می باشد که توسط پژوهش سرای فرهنگیان – مدیران فردا طراحی و تدوین گردیده است و بسیار کامل و شامل کلیه موارد مورد نیاز در یک تحقیق پودمان علمی کاربردی است.تحقیق آماده تغذیه دوران بارداری درس بهداشت مادر و کودک  شامل بخش های زیر است :

1.      مقدمه

2.     سوابق تحقیق

3.     متن تحقیق

4.     نتیجه گیری

5.     پیشنهادات

6.     منابع و ماخذ

بخشی از تحقیق آماده تغذیه دوران بارداری درس بهداشت مادر و کودک  را مشاهده می کنیم .

مقدمه

شاید هیچ مرحله ای از زندگی انسان مانند دوران جنینی و پس از آن یعنی دوران شیرخواری و کودکی پرمخاطره نباشد. در این دوران نیازهای تغذیه ای خانم باردار از اهمیت خاصی برخوردار است.شاید جالب باشد که بدانید جنین رشد بسیار سریعی دارد و وزن او از یک گرم در هشت هفتگی به حدود 3200 گرم در هفـته چهـلم می رسـد و از هفـته سـوم جنینی در هـر دقیقه 250 هـزار سـلول مغزی تکثیر پیدا می کنند. جنین برای تکثیر سریع سلول های خود نیاز ویژه ای به انواع مواد مغذی دارد که باید از طریق تغذیه مناسب مادر تامین شود.

غذائی که در دوران بارداری مصرف می شود نیازهای تغذیه ای مادر و همچنین رشد جنین را تامین می کند. بنابراین دانش مـــادر در زمینه تغذیه و رعایت تنوع و تعادل در این زمان سهم عمده ای در تامین سلامت جنین دارد زیرا اگر مادر در طول بارداری از مواد مغذی مناسب و مورد نیاز جنین استفاده نکند جنین کلیه این نیازها را از ذخائر بدن مادر تامین می کند و با کاهش ذخائر مادر سلامت او به مخاطره خواهد افتاد.

امروزه متخصصان بهداشت خانواده توصیه دارند که با رعایت برنامه تنظیم خانواده بین تولد فرزندان فاصله گذاری مناسب صورت گیرد. اگر بارداری با برنامه ریزی قبلی صورت می گیرد بهتر است. پیش از باردار شدن برای اطمینان از سلامت و آمادگی کامل جسمانی و مشاوره به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کنید. هدف عمده ازاین مراقبت ها شناسایی خانم های باردار مبتلا به سوء تغذیه (لاغر، دارای اضافه وزن یا چاق) و رفع مشکل تغذیه ای و رساندن آنان به محدوده وزن طبیعی و آماده کردن خانم ها برای داشتن یک بارداری ایمن و بدون خطر است.

سوابق تحقیق

دکتر لادن گیاهی، متخصص تغذیه چنین توضیح می دهد: تغذیه صحیح دوران بارداری باید قبل از بارداری آغاز شود. به عبارت دیگر، تغذیه و نوع رژیم غذایی خانم ها از سه تا چهار ماه قبل از بارداری، می تواند به طور مستقیم بر وضع و تکامل جنین تاثیر بگذارد.

جلال افصحی  متخصص تغذیه به خانم هایی که قصد بارداری دارند، هشدار می دهد و می گوید: بهتر است سه تا چهار ماه قبل از شروع بارداری از نظر عادت غذایی و وضع تغذیه ای با متخصص مشورت کرده و شرایط را کنترل کنید تا عادات و الگوهای غذایی تان اصلاح شود.

دکتر گیاهی با اشاره به این که اصول تغذیه در دوران بارداری، تفاوتی با اصول تغذیه صحیح در شرایط دیگر ندارد، خاطر نشان می کند: در این ماه ها هم تغذیه صحیح بر تنوع و تعادل استوار است و اگر جدول ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز در دوره های مختلف زندگی را با یکدیگر مقایسه کنیم، متوجه می شویم که تفاوت خیلی زیادی وجود ندارد، به غیر از اسیدفولیک که از قبل از شروع بارداری باید میزان دریافت آن را به کمک مکمل ها افزایش دهیم. از سه ماهه دوم بارداری برای افزایش دریافت آهن نیز ممکن است به مکمل نیاز داشته باشیم که با نظر متخصصان باید نسبت به دریافت آن، اقدام شود.

دکتر گیاهی ضمن اشتباه دانستن چنین طرز فکری، یادآور می شود: میزان دریافت انرژی در این دوران حتما باید کنترل شود، چون اگر افزایش وزن خانم های باردار بیش از حد معمول و طبیعی باشد، می تواند بارداری را با مشکل روبه رو سازد که مسلما چنین وضعی به نفع جنین هم نیست.

وی ضمن تاکید بر اهمیت تغذیه صحیح مادر، توضیح می دهد: معمولا خانم های باردار در سه ماهه اول، به دلیل شرایطی که از نظر جسمی دارند، ممکن است خیلی تمایلی به غذا خوردن نداشته باشند یا ترجیح بدهند صبح ها دیرتر از خواب بیدار شوند، در حالی که نظم وعده های غذایی هم موضوع مهمی است که در دوران بارداری باید مورد توجه قرار گیرد. مثلا تصور کنید خانمی که ساعت ۱۲ شب غذایی می خورد و تا ساعت ۱۰ یا ۱۱ صبح فردا گرسنه می ماند، ساعت ها گرسنگی کشیده است و قطعا این وضع می تواند بر رشد و تکامل جنین تاثیر بگذارد. متأسفانه چنین تاثیراتی در هیچ عکس و سونوگرافی هم قابل تشخیص نیست و به همین دلیل اصلاح عادات غذایی از نظر نوع غذا و زمان مصرف آن نیز بسیار مهم است. البته شاید با کنترل وزن در ماه های بارداری بتوان تا حدی مطمئن شد که مادر تغذیه صحیحی داشته است، ولی وزن فقط یکی از فاکتورهاست؛ به این معنی که ممکن است خانمی بخوبی وزن بگیرد، ولی رژیم غذایی او هم کفایت لازم را نداشته باشد.

به گفته این متخصص تغذیه، در سه ماهه اول بارداری نیازی نیست، انرژی دریافتی افزایش پیدا کند و در این مدت یک تا دو کیلوگرم و حداکثر تا سه کیلوگرم افزایش وزن طبیعی است. در سه ماهه سوم بارداری و از هفته بیستم به بعد هم وزن مادر باید با توجه به وزنی که قبل از بارداری داشته است، افزایش پیدا کند. بنابراین وزن مادر قبل از شروع بارداری عامل مهمی است که می تواند افزایش وزن در دوره بارداری را تعیین کند.

متن اصلی تحقیق

ویتامین C در ترمیم بافت ها، ترمیم زخم، رشد استخوان و بسیاری از مسیرهای سوخت و ساز ( متابولیسم) بدن ضروری است و به همین علت که شما و جنین شما به آن نیاز دارید. مساله مهم این است که جنین به مقدار زیادی از این ماده نیاز دارد و شما باید از مصرف مقدار کافی این ویتامین مطمئن شوید. بنابراین شما باید روزی ۳ وعده یا بیشتر مواد حاوی ویتامین C مصرف کنید. به میزان ۸۵ گرم روزانه نیاز دارید.

برای دانلود تحقیق آماده تغذیه دوران بارداری درس بهداشت مادر و کودک  از این قسمت اقدام کنید.



موضوعات :

درباره نویسنده

پشتیبان پژوهشسرای فرهنگیان: مدیران فردا 3935 نوشته در پژوهش سرای فرهنگیان دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید