no-img
پژوهش سرای فرهنگیان

جایگاه خانواده در تربیت جنسی فرزندان و اهمیت توجه به این موضوع در روند آگاهی سازی مطلوب


پژوهش سرای فرهنگیان

برنامه سالانه و تقویم اجرایی تدبیر و تعالی مقطع ابتدایی و متوسطه طرح جابر اختصاصی سفارش اقدام پژوهی

ادامه مطلب

جایگاه خانواده در تربیت جنسی فرزندان و اهمیت توجه به این موضوع در روند آگاهی سازی مطلوب و ورود فرزند به اجتماع
zip
دسامبر 12, 2022
۱۸,۰۰۰ تومان

جایگاه خانواده در تربیت جنسی فرزندان و اهمیت توجه به این موضوع در روند آگاهی سازی مطلوب و ورود فرزند به اجتماع


جایگاه خانواده در تربیت جنسی فرزندان و اهمیت توجه به این موضوع در روند آگاهی سازی مطلوب و ورود فرزند به اجتماع درس تربیت جنسی فرزندان پودمان تعلیم و تربیت در خانواده

جایگاه خانواده در تربیت جنسی فرزندان و اهمیت توجه به این موضوع در روند آگاهی سازی مطلوب و ورود فرزند به اجتماع درس تربیت جنسی فرزندان پودمان تعلیم و تربیت در خانواده  با فرمت ورد و قابل ویرایش در 23   صفحه

جایگاه خانواده در تربیت جنسی فرزندان و اهمیت توجه به این موضوع در روند آگاهی سازی مطلوب و ورود فرزند به اجتماع  تحقیق آماده پودمان علمی کاربردی  می باشد که توسط پژوهش سرای فرهنگیان – مدیران فردا طراحی و تدوین گردیده است و بسیار کامل و شامل کلیه موارد مورد نیاز در یک تحقیق پودمان علمی کاربردی است.تحقیق آماده جایگاه خانواده در تربیت جنسی فرزندان و اهمیت توجه به این موضوع در روند آگاهی سازی مطلوب و ورود فرزند به اجتماع  شامل بخش های زیر است :

1.      مقدمه

2.     سوابق تحقیق

3.     متن تحقیق

4.     نتیجه گیری

5.     پیشنهادات

6.     منابع و ماخذ

بخشی از تحقیق آماده جایگاه خانواده در تربیت جنسی فرزندان و اهمیت توجه به این موضوع در روند آگاهی سازی مطلوب و ورود فرزند به اجتماع  را مشاهده می کنیم .

مقدمه

مادر ، پدر و اعضای تعیین کننده‌ی خانواده نقشی موثر در پرورش رفتارهای جنسی سالم فرزندانشان به عهده دارند . آنان باید سعی کنند با شناخت مراحل رشد جنسی کودکان و نوجوانان ، واقعیت‌های ظریف و آداب تربیتی مرسوم فرهنگ و جامعه‌ی خود را به بچه‌هایشان منتقل کنند . آموزش‌های زود هنگام و ناشیانه‌ی مسایل جنسی به کودکان و نوجوانان گاه آنان را چنان دچار دلهره و اضطراب می‌کند که اصول بهداشت روانی خانواده را خدشه‌دار می‌سازد . از طرف دیگر ، اگر این آموزش‌ها دیر هنگام ، نا کافی و غیر واقعی باشند ، نمی‌توانند مفید واقع گردند . اگر پدر و مادر بتوانند به پرسش‌ها و کنجکاوی‌های جنسی فرزندان خود پاسخ‌های مناسب و سنجیده بدهند ، می‌توانند مانع از انحراف فکری ، سرکوب جنسی و مخفی کار آنان شوند .

بچه‌ها هنگام تولد ، دارای جنسیت دختر یا پسرند ، جنسیتی که می‌تواند متاثر از نگرش‌ها ، دیدگاه‌ها و برداشت‌های متفاوت افراد جامعه باشد . والدین و برداشت‌های متفاوت افراد جامعه باشد . والدین و مراقبین نزدیک کودکان می‌توانند با برقراری رابطه‌ای دوستانه ، توام با اعتماد و احترام ، درباره‌ی مسایل و موضوعات مختلف ، از جمله امور جنسی ، اطلاعات و آگاهی‌های لازم و صحیح به آن‌ها بدهند . والدین می‌توانند از این طریق با افکار ، احساسات و هیجانات جنسی فرزندانشان به صورت فعال و پویا آشنا باشند و مبانی ارزشی خود را به تدریج در آن مستحکم سازند . توصیه‌هایی که والدین به فرزندانشان (چه دختر و چه پسر) می‌کنند ، باید در برگیرنده‌ی اطلاعات و دانسته‌هایی درباره‌ی روابط انسانی ، هویت جنسی ، رعایت مسایل بهداشتی ، مهارت‌های زندگی ، ارزش‌ها و اخلاقیات انسانی ، بیان احساسات و نیازها ، تصمیم‌گیری‌های مسئولانه و حفظ و افزایش عزت‌نفس آنان باشد . این مهارت‌ها باید در خانواده و بین اعضای موثر و مطمئن آن پایه‌ریزی و استوار شوند تا در هنگام لزوم ، کودک ، نوجوان و جوان ، بتواند به نحوی شایسته از آن‌ها استفاده کند . هر چه مادر و پدر از نقش‌های جنسیتی خود رضایت و خشنودی بیش‌تری داشته باشند ، بهتر می‌توانند دیدگاه‌ها و هویت خود را به فرزندانشان نیز انتقال دهند و الگویی شایسته برای آنان باشند . کودکان نیازمند شرایط و موقعیت‌هایی‌اند که بتوانند مهارت‌های اساسی زندگی را بر اساس اصل احترام گذاشتن به اخلاقیات و دیدگاه‌های خانوادگی بیاموزند و تجربه کنند . پایه‌ریزی ارزش‌های سالم اخلاقی در خانواده به بچه‌ها کمک می‌کند تا هنگام بلوغ و نوجوانی بهتر تصمیم بگیرند و مسئولیت زندگی‌شان را بپذیرند .

سوابق تحقیق

پژوهش‌ای مختلف (GOSSART, MARY , 2002) نشان می‌دهند فرار گیری موضوعات جنسی ، همچون سایر درس‌هایی که کودکان و نوجوانان در محیط مدرسه و آموزشگاه‌ می‌آموزند ، باید به تدریج و گام به گام باشد . گفت‌وگو و پاسخ‌گویی به پرسش‌های جنسی کودکان باید متناسب با سن ، شیوه‌ی آموزش و درک آنان باشد . والدین می‌توانند هر بار که فرصتی پیش می‌آید تا درباره‌ی احساسات ، هیجانات ، ارزش‌ها و عقاید خودشان درباره‌ی رفتارهای جنسی شایسته و پسندیده صحبت کنند ، بحث ساده‌ای پیش بکشند و با آگاه سازی‌های تدریجی فرزندانشان ، رابطه‌ای صمیمانه با آن‌ها برقرار سازند ؛ رابطه‌ای که در سال‌های بعد می‌تواند موجب ارتباط دایم آن‌ها با یکدیگر شود .

برخی از والدین به دلیل عقاید و بینش‌های خود ، علاقه‌ای به صحبت کردن درباره‌ی مسایل و آموزه‌های جنسی ندارند . زیرا تصور می‌کنند ارایه‌ی اطلاعات موجب بیدار شدن غریزه‌ی جنسی فرزندانشان می‌شود . در حالی که باید بدانند هر چه اطلاعات و دانسته‌های کودکان و نوجوانان درباره‌ی بدن خود و مسایل مربوط به جنسیتشان بیش‌تر و صحیح‌تر باشد ، رفتار‌های جنسی آگاهانه‌تری از خود بروز می‌دهند . بچه‌ها به هر حال کنجکاوی خود را از طریق منابع مختلف ، مثل دوستان ، نشریات ، رسانه‌ها و … ارضا می‌کنند. به همین سبب والدین و اعضای موثر خانواده بهتر است برای اطمینان حاصل کردن از آموزش سالم آنان ، وظیفه‌ی آگاهی دهنده‌ی اصلی را خود به عهده بگیرند .

نکته‌ی دیگر در این زمینه آن است که پدر و مادر هنگام آموزش دادن مسایل جنسی به فرزندانشان خوب است به عکس‌العمل‌ها و رفتارهای خود حین صحبت کردن و ارتباط برقرار کردن با کودکان توجه داشته باشند . اگر اخم کنید ، عصبانی شوید یا حالت دفاعی به خود بگیرید ، کودک یا نوجوان شما تصور می‌کند که نمی‌تواند رابطه‌ای دوستانه با شما برقرار کند و پرسش‌های خود را به راحتی از شما بپرسد ، لذا از رو در رو شدن و برخورد با شما اجتناب می‌کند و ترجیح می‌دهد این گونه مسایلش را یا سرکوب کند ، یا نادیده بگیرد یا با دیگران در میان بگذارد .

متن اصلی تحقیق

وظیفه سنگین تربیت فرزندان، بر دوش پدر و مادر قرار داده شده است. رسول خدا صلی الله علیه و آله درباره تباه ساختن حقوق و حدود خانواده می فرماید: «ملعونٌ ملعونٌ من ضیّع من یعول؛ ملعون است، ملعون است! هر که خانواده اش را ضایع سازد».

خداوند می فرماید: «یا ایهاالذین آمنوا قوا انفسکم و اهلیکم نارا؛ ای کسانی که ایمان آورده اید، خود و خانواده تان را از آتش بر حذر دارید.» (تحریم:6)

اهمیت تربیت فرزندان آنچنان مهم است که حتی اگر کسی از تربیت خویش عاجز باشد، باز هم مکلف به تربیت خانواده اش است.

امام صادق علیه السلام در این باره می فرماید:

هنگامی که این آیه نازل شد: «ای کسانی که ایمان آورده اید، خود و خانواده تان را از آتش بر حذر دارید.» مردی از مسلمانان گریست و گفت: من از خودم عاجز هستم، چگونه درباره خانواده ام مکلف هستم؟

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: برای تو کافی است که آنها را به آنچه که به آن امر شده ای، توصیه کنی و از آنچه نهی شده ای، برحذر داری.

بنابراین، تربیت نیکوی فرزندان برای به دست آوردن مکارم اخلاقی، از وظایف بسیار مهم پدران و مادران است. در این میان، امر آموزش علمی و عملی به فرزندان برای قرار گرفتن در مسیر صحیح، امری لازم به حساب می آید.

برای دانلود تحقیق آماده جایگاه خانواده در تربیت جنسی فرزندان و اهمیت توجه به این موضوع در روند آگاهی سازی مطلوب و ورود فرزند به اجتماع  از این قسمت اقدام کنید.



موضوعات :

درباره نویسنده

پشتیبان پژوهشسرای فرهنگیان: مدیران فردا 3935 نوشته در پژوهش سرای فرهنگیان دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید