no-img
پژوهش سرای فرهنگیان

بسیج فرهنگیان و رشد علمی آموزش و پرورش راهبردها و راهکار ها - پژوهش سرای فرهنگیان


پژوهش سرای فرهنگیان

برنامه سالانه و تقویم اجرایی تدبیر و تعالی مقطع ابتدایی و متوسطه طرح جابر اختصاصی سفارش اقدام پژوهی

ادامه مطلب

بسیج فرهنگیان و رشد علمی آموزش و پرورش راهبردها و راهکار ها
امتیاز 5.00 ( 1 رای )
zip
نوامبر 24, 2022
۱۲,۰۰۰ تومان

بسیج فرهنگیان و رشد علمی آموزش و پرورش راهبردها و راهکار ها


بسیج فرهنگیان و رشد علمی آموزش و پرورش راهبردها و راهکار ها مقاله کامل در قالب ورد و قابل ویرایش در 31 صفحه

مقاله بسیج فرهنگیان و رشد علمی آموزش و پرورش راهبردها و راهکار ها توسط پژوهش سرای فرهنگیان – مدیران فردا طراحی و تدوین گردیده است و بسیار کامل و شامل کلیه موارد مورد نیاز در یک مقاله علمی پژوهشی است. بخشی از مقاله بسیج فرهنگیان و رشد علمی آموزش و پرورش راهبردها و راهکار ها را مشاهده می کنیم .

فهرست مطالب

چکیده : 8

مقدمه. 10

اهمیت رشد و تولید علم از دیدگاه اسلام. 10

ضرورت تحول در رشد و تولید علم در کشور. 11

نقش مراکز تربیت معلم در رشد و تولید علم.. 13

دیدگاه رهبر در رشد و تولید علم.. 13

مشکلات آموزش و پرورش در رشد و تولید علم.. 16

تقویت یا پرورش ظرفیت خلا ق دانش آموزان. 18

ایجاد تغییرات لا زم متناسب با تحولا ت تکنولوژیک…. 18

منطق آموزش و پرورش در رشد و تولید علم.. 19

نقش بسیج فرهنگیان در تحول نظام تعلیم و تربیت… 20

نقش بسیجیان فرهنگی و اهل فرهنگ و قلم.. 21

در این خصوص لازم است با برخی از اهداف حضور معلمان بسیجی آشنا شویم. 21

بسیج و میزان اثرگذاری آنان بر فعالیتهای علمی و پژوهشی.. 22

نتیجه گیری.. 23

الف) بسیج، نوجوانان و اسوه ها 23

ج) نقش بسیج در فعالیتهای فرهنگی و پرورشی.. 24

منابع و ماخذ. 26

چکیده :

مقوله مربوط به رشد و تولید علم در جامعه باید به گونه ای صورت پذیرد که اولاَ میل آنان را به سوی ارزشهای خدادادی و معنوی حرکت دهد و از آنان نوجوانانی بسازد تا آنان نیز با دیگر همنوعان خویش زنجیره ای از خوبیها را با خود به ارمغان ببرند و از سویی جذابیت و نو آوری هم داشته باشند تا نسل جوان به آنها گرایش پیدا کنند.

به کار گیری این قابلیت ها در آموزش و پرورش و بسیج فرهنگیان نیز باعث می شود نسل جوان مسیر درست تفکر را بیابدو راه را بر ورود افکار و تفکرات بیگانه ببندد.امید است به روزی برسیم که بسیجیان اهل قلم و فرهنگ در کنار دیگر دلسوزان نظام نقش عظیمی در شکوفا کردن باور ها و ارزشهای دینی ایفا کند.

تعلیم و تربیت، بنیاد و اساس فرهنگ، آگاهی، رشد و توسعه اجتماعی یک ملت به شمار می رود، تعلیم و تربیت یگانه راه انتقال فرهنگ دانش و تجربیات نسلی به نسل دیگر است و آنچه بشر تا کنون قله های علم و دانش را فتح کرده و به مرحله فرا مدرن امروز رسیده، نتیجه تلاش انسان در سایه دانش آموزی بوده است، در عصر جدید هر کشوری که از سیستم آموزشی فعال و سازمان یافته برخوردار بوده است، توانسته استعداد و خلاقیت فرزندان خود را کشف کند و آنان را در سایه آموزش پیشرفته در وادی بی انتهای علم و دانش یاری رسانده و از پیشتازان علم، دانش و تکنولوژی مدرن امروز به شمار آمده اند.

دین اسلام، کامل‌ترین دین در میان ادیان الهی است که به همه جوانب زندگی انسان نگاه ویژه دارد و برنامه کامل برای این منظور در نظر گرفته تا انسان‌ها با عمل به این برنامه به تکامل برسند. یکی از جوانبی که دین اسلام، اهمیت و ارزش فوق العاده‌ای برای آن قائل است، بحث علم و علم آموزی است تا جایی که نخستین آیاتی که بر پیامبر عظیم الشأن اسلام(ص) نازل شد، بهترین دلیل بر اهمیت و جایگاه ویژه تعلیم و تعلم در اسلام است: «بخوان به نام پروردگارت که (جهان را) آفرید. (همان کسی که) انسان را از خون بسته‌ای خلق کرد. بخوان که پروردگارت بزرگوار است؛ همان کسی به وسیله قلم تعلیم نمود و به انسان آنچه را نمی‌دانست، یاد داد.» قرآن کریم صراحتاً تعلیم را یکی از اهداف برانگیخته شدن پیامبر اکرم(ص) دانسته و فرموده است: «هو الذی بعث فی الامیین رسولا منهم یتلوا علیهم آیاته و یزکیهم و یعلمهم الکتاب و الحکمه؛ او کسی است که در میان جمعیت درس نخوانده رسولی از خودشان برانگیخت که آیاتش را بر آنان می‌خواند و آنان را تزکیه می‌کند و به آنان کتاب (قرآن) و حکمت می‌آموزد.» پیامبر گرامی اسلام(ص) نیز با نظر به اینکه یکی از اهداف بعثتش تعلیم و تعلم است، در گفتار و رفتار خود کراراً به اهمیت علم، آموختن و نقش آن در تکامل زندگی انسان تأکید نموده است. بر همین اساس پیامبر اکرم(ص) وقتی دو گروه را در مسجد مشاهده کردند که گروهی مشغول عبادت بودند و گروهی مشغول مذاکره و بحث علمی، رفتن به نزد گروه دوم را بر پیوستن به جمع عبادت کنندگان ترجیح داده و درباره این رفتار خود فرمودند: «بالتعلیم ارسلت؛ من برای تعلیم فرستاده شده‌ام.» تحصیل علم از نظر اسلام یک ضرورت مطلق است و هیچ قید و شرطی ندارد (نه قید زمانی، نه قید مکانی و فردی و نه هیچ قید و محدودیت دیگری). از حدیث معروف «اطلبوا العلم و لو بالصین؛علم را طلب کنید، اگر چه در چین باشد.» در می‌یابیم که از نظر اسلام طلب علم فریضه‌ای است که جا و مکان خاصی نمی‌شناسد و محدودیت مکانی ندارد. همچنین این حدیث معروف را بارها شنیده‌ایم که «اطلب العلم من المهد علی اللحد»«ز گهواره تا گور دانش بجوی» که نشان می‌دهد علم آموزی محدودیت زمانی ندارد و نیز حدیث بسیار معروف و مشهور پیامبر(ص) را که فرمودند: «طلب العلم فریضه علی کل مسلم؛(6) علم آموزی بر هر مسلمانی واجب است.» و احادیث معروف دیگری که هر کدام دلیل و نشانه محکمی است بر اثبات وجوب و ضرورت آموزش و تعلیم و تعلم در اسلام.

در این رهگذر توجه به ایجاد تغییرات سازنده و کارگشا و تحول نظام آموزسی یکی از کار آمد ترین و کلیدی ترین محور های رسیدن به خود کفایی علمی و همان تولید دانش می باشد. در مقاله حاضر قصد داریم به بررسی بسیج فرهنگیان و رشد علمی آموزش و پرورش راهبردها و راهکار هابپردازیم.

کلیدواژه : بسیج فرهنگیان ، آموزش و پرورش ، رشد و تولید علم

برای دانلود مقاله بسیج فرهنگیان و رشد علمی آموزش و پرورش راهبردها و راهکار ها از این قسمت اقدام کنید.



موضوعات :

درباره نویسنده

پشتیبان پژوهشسرای فرهنگیان: مدیران فردا 3938 نوشته در پژوهش سرای فرهنگیان دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید