no-img
پژوهش سرای فرهنگیان

تاریخچه اسناد و آرشیو در جهان و ایران درس نگهداری و بایگانی اسناد و مدارک پودمان کاربرد


پژوهش سرای فرهنگیان

برنامه سالانه و تقویم اجرایی تدبیر و تعالی مقطع ابتدایی و متوسطه طرح جابر اختصاصی سفارش اقدام پژوهی

ادامه مطلب

تاریخچه اسناد و آرشیو در جهان و ایران
zip
دسامبر 12, 2022
۱۸,۰۰۰ تومان

تاریخچه اسناد و آرشیو در جهان و ایران


تاریخچه اسناد و آرشیو در جهان و ایران درس نگهداری و بایگانی اسناد و مدارک پودمان کاربرد و اصول نگهداری لوازم خانگی

تاریخچه اسناد و آرشیو در جهان و ایران درس نگهداری و بایگانی اسناد و مدارک پودمان کاربرد و اصول نگهداری لوازم خانه با فرمت ورد و قابل ویرایش در 24  صفحه

تاریخچه اسناد و آرشیو در جهان و ایران  تحقیق آماده پودمان علمی کاربردی  می باشد که توسط پژوهش سرای فرهنگیان – مدیران فردا طراحی و تدوین گردیده است و بسیار کامل و شامل کلیه موارد مورد نیاز در یک تحقیق پودمان علمی کاربردی است.تحقیق آماده تاریخچه اسناد و آرشیو در جهان و ایران  شامل بخش های زیر است :

1.      مقدمه

2.     سوابق تحقیق

3.     متن تحقیق

4.     نتیجه گیری

5.     پیشنهادات

6.     منابع و ماخذ

بخشی از تحقیق آماده تاریخچه اسناد و آرشیو در جهان و ایران  را مشاهده می کنیم .

مقدمه

اسناد و آرشیو  به عنوان بخشي از يادواره‌هاي مشترك مردم جهان، نقش مهمي در حفظ هويت ديني، ملي و فرهنگي گذشته، حال و آينده دارند. بنابراين آرشيويستها را مي‌توان به معماران و پل‌سازان تشبيه كرد كه گذشته را به آينده پيوند مي‌زنند. اسناد، چراغ راهنمايند، براي مسئولان، پژوهشگران و ملتها. اسناد، هويت ديني، ملي و فرهنگي ملتها را پاسداري مي‌كنند و در حقيقت «حافظه ملي» را تشكيل مي‌دهند. ميراث اسنادي، بخش وسيع و گسترده‌اي از يادواره‌ها را در برمي‌گيرد و در فضاي بين‌المللي، نشانگر تنوع ملتها، زبانها و فرهنگها به شمار مي‌روند.

نبايد فراموش كرد كه اين يادواره‌ها بسيار آسيب پذيرند. بسياري از اسناد باارزش و منحصر بفرد و حتي مجموعه‌هاي كامل آرشيوي و كتابخانه‌ها در طول تاريخ بر اثر حوادث طبيعي و يا فجايع انساني بويژه جنگها، از ميان رفته‌اند و يا به دليل غفلت و فراموشي دولتها و صاحبانشان، پاره يا فرسوده شده‌اند و در چنان شرايط بدي نگهداري مي‌شوند كه هر لحظه امكان نابودي آنها وجود دارد. بخش قابل توجهي از ميراث اسنادي در سطوح جهاني، منطقه‌اي، ملي و استاني به دلايلي مانند اسيدي شدن كاغذ، نوع چرم، پوست، فيلم و نوارهاي مغناطيسي نور خورده، گرما، رطوبت و گرد و غبار، از بين رفته‌اند. حوادث و اتفاقات انساني در كنار عوامل طبيعي به كتابخانه‌ها و آرشيوها آسيب مي‌رساند. فقط در سايه اقدامات پيشگيرانه مي‌توان در مقابل حوادثي چون زلزله، سيل، آتش‌سوزي، گردباد، طوفان، جنگ و نظاير آن، اسناد را مي‌توان سالم نگهداشت. تاكنون از كتابخانه‌ها و آرشيوهايي كه بر اثر جنگ، بمباران و آتش‌سوزي چه عمدي و چه غيرعمدي از ميان رفته ‌است، فهرستي تهيه نشده است.

احتمالاً كتابخانه اسكندريه، مشهورترين نمونه تاريخي در اين زمينه باشد. اما چه تعداد گنجينه‌هاي شناخته شده و ناشناخته كه در جنگهاي قسطنطنيه، ورشو، فلورانس يا در جنگهاي سالهاي اخير از جمله سارايوو، كابل و بغداد نابود شده است؟ پاسخ روشن نيست. مثالهايي از اين دست بسيار است، متأسفانه نمي‌توان اين فهرست را به آخر رساند.

سوابق تحقیق

در سال ۱۸۹۸ جی. ا. فیث‌هندز مولر (j. A. Feithands Maller) هلندی، آرشیو را چنین تعریف كرد: «به كلیه مدارك، نقشه‌ها و مواد چاپی كه رسما توسط واحدهای اداری یا یكی از مقامات آن دریافت یا تولید شده، مشروط‌براین‌كه مواد برای حفاظت در آن واحد در نظر گرفته شده باشند، آرشیو گفته می‌شود.» هیلاری جنكینسون (Hilary Jenkinson) نیز آرشیو را چنین تعریف می‌كند: «مدارك فراهم‌آمده یا استفاده‌شده برای امور اداری و یا مدیریت واحدهای عمومی یا خصوصی كه به‌عنوان اطلاعات مربوط به همان بخش یا سازمان توسط شخص یا اشخاص مسئول برای استفاده جاری یا استفاده جانشینان واجد شرایط آنها، نگهداری شده‌اند.» آرشیویست ایتالیایی یوجینوا كاساووا (Eugenova Casanova) آرشیو را چنین تعریف كرده است: «تجمع منظم مداركی كه در جریان فعالیتهای موسسه یا افراد ایجاد شده و برای اجرای مقاصد سیاسی، حقوقی یا فرهنگی آن موسسه یا فرد، حفاظت می‌شوند. امروزه آرشیو را محل نگهداری مواد چاپی و غیرچاپی‌ای می‌دانند كه به صورت سمپاتیك و نیمه‌سمپاتیك مرتب و منظم شده‌اند. مواد چاپی و غیرچاپی یك آرشیو شامل كتابها، نشریات ادواری، روزنامه‌ها، عكس، نقشه، پوستر، اسلاید، فیلم، ویدئو، نوار صدا، صفحه و امثال آنها است.

از دیدگاه تاریخی ارائه تعریفی جامع و مانع از سند، تاحدودی دشوار به‌نظر می‌رسد؛ زیرا در تعریف تاریخ و تعیین تاریخی‌بودن هر شی‌ء و مدرك، معیار روشن و مورد اتفاقی وجود ندارد و در یك تعریف عام، به كلیه منابع اعم از كتبی، شفاهی و تصویری، سند اطلاق می‌شود؛ چنانكه سند یا مدرك، واژه‌ای مترادف با منبع و هرگونه شاهد فارغ از شكل و محتوا تلقی می‌گردد. اما در یك تعریف محدودتر، اسناد تاریخی به نوشته‌ها و اوراقی اطلاق می‌شود كه حاصل فعالیت روزمره سازمانهای اداری هستند كه پس از خارج‌شدن از جریان فعالیتهای روزانه، ارزش تحقیقی و اقتصادی یافته‌اند.

برای دانلود تحقیق آماده تاریخچه اسناد و آرشیو در جهان و ایران  از این قسمت اقدام کنید.



موضوعات :

درباره نویسنده

پشتیبان پژوهشسرای فرهنگیان: مدیران فردا 3935 نوشته در پژوهش سرای فرهنگیان دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید