no-img
پژوهش سرای فرهنگیان

جدیت برای اجرای کامل سند تحول بنیادین با فرمت ورد و قابل ویرایش


پژوهش سرای فرهنگیان

برنامه سالانه و تقویم اجرایی تدبیر و تعالی مقطع ابتدایی و متوسطه طرح جابر اختصاصی سفارش اقدام پژوهی

ادامه مطلب

موانع و راهکارهای ایجاد جدیت برای اجرای کامل سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
zip
نوامبر 6, 2022
۱۲,۰۰۰ تومان

موانع و راهکارهای ایجاد جدیت برای اجرای کامل سند تحول بنیادین آموزش و پرورش


موانع و راهکارهای ایجاد جدیت برای اجرای کامل سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مقاله کامل در قالب ورد و قابل ویرایش در 22  صفحه

مقاله موانع و راهکارهای ایجاد جدیت برای اجرای کامل سند تحول بنیادین آموزش و پرورش توسط بانک فایل پژوهشی معلمان طراحی و تدوین گردیده است و بسیار کامل و شامل کلیه موارد مورد نیاز در یک مقاله علمی پژوهشی است. بخشی از مقاله موانع و راهکارهای ایجاد جدیت برای اجرای کامل سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را مشاهده می کنیم .

چکیده

در سالهای اخیر صحبت های جدی درباره جدیت در اجرای سند تحول بنیادین در میان مسئولین وقت و بخصوص مسئولین آموزش و پرورش رد و بدل شده است. آنچه می بایست مورد توجه قرار گیرد این است که سند تحول بنیادین در نظام آموزشی کشور ما تدوین شده و می بایست به صورت جدی اجرا گردد. در این میان موانع و راهکارهایی وجود دارد که معلمین و سایر فرهگیان می بایست در راستای پیشگیری از این مشکلات و راهکار ها و جدیت در اجرای سند تحول بنیادین بکوشند. از آنجایی که یکی از اهداف مهم آموزش و پرورش توجه به معلم و ایجاد فضای مناسب برای آن می باشد، ضروري است تحول از معلمین آغاز شود و معلمین به عنوان سیاست گذاران آموزش و پرورش با شناخت و درک صحیح از مراحل رشد ،توانمندی ها و ضعف ها، تفاوتهای فردی ،نیازها و خواسته های دانش آموزان در رفتار آنان تغییر ایجاد کنند.دست اندرکاران نظام تعلیم و تربیت نگاه جامع تر و واقع بینانه تری از مفهوم تحول داشته باشند و آنرا یک ضرورت بدانند و نسبت به نظام آموزشی موجود پافشاری نکنند. زیرا باتوجه به تحولات علمی و آموزشی در جهان امروز تغییرات در آموزش و پرورش به صورت محتوایی لازم و ضروری است و به این نکته توجه داشته باشیم که نظام تحول شده نظامی است که در آن دانش آموز را باسواد معنوی، سیاسی، فرهنگی،اجتماعی، هنری و علمی و حرفه ای و فناوری و بهداشتی و… آشنا می کند و ضمن انتقال ارزشها و معیارهای جامعه ،باید و نبایدهای فلسفه را نیز تحلیل و تبیین می نماید . از آنجایی که دانش و تکنولوژی با سرعت رشد داشته، آموزش و پرورش این عصر نمی تواند نسبت به این تحولات بی تفاوت بوده و برنامه ریزی و استراتژی مدونی نداشته باشد.اهمیت این مسئله زمانی مشخص می شود که به سخن مقام معظم رهبری پیرامون زمینه های تحول بنیادین در آموزش و پرورش توجه شود که ایشان بیان فرمودند که برای ایجاد تحول با تکیه بر هویت دینی و ملی و با استفاده از نیروهای فکری و کارآمد و زبده نظام تعلیم و تربیت را تدوین نمود و بر مبنای آن تغییر داد.بنابراین تحول در آموزش و پرورش با تکیه بر نوآوری و مشارکت و رقابت و کاربردی کردن آموزش و تامین نیازهای جدید ملی و استفاده از دستاوردهای جهانی استوار می باشد.در مقاله حاضر قصد داریم به مقوله موانع و راهکارهای ایجاد جدیت برای اجرای کامل سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بپردازیم.

کلید واژه ها :موانع، راهکار، جدیت ، سند تحول بنیادین ، آموزش و پرورش

مقدمه

موضوع تحول در نظام مدیریت آموزش و پرورش یکی از موضوع های اساسی در نظام تعلیم و تربیت است که از منظر حوزه های سیاستگذاری، برنامه ریزی، مدیریت و اجرا اهمیت زیادی دارد. این موضوع از دیر باز ذهن مسئوولان آموزشی را در سطوح مختلف به خود مشغول داشته است زیرا به دلیل ماهیت پویا و پیوسته نظام آموزشی، تنها از طریق یک فرایند تحولی نهادینه شده میتوان به تحقق اهداف آموزش و پرورش خوش بین بوده و زمینه های تحقق اهداف و آرمانهای مترتب بر نظام آموزش و پرورش را مهیا دانست و این جز با مشارکت فعال و مستمر امکان پذیر نیست. تحول در ساختار تعليم و تربيت ايران،‌ از گذشته تاكنون، ذهن برنامه‌ريزان و دست ‌اندركاران را به خود مشغول كرده است. اين مساله، در روزهاي اخير، با هدف تغييرات اساسي و بنيادين، از سوي عاليترين سطوح مقامهاي كشوري مورد تاكيد قرار گرفت.‌حقيقت اين است كه همه، از وضعيت حاكم بر آموزش و پرورش(چه در داخل و چه در خارج اين سيستم) به نحوي رضايت لازم را ندارند و خواستار تغيير اين وضعيت هستند. اين مساله بيش از هر چيز باعث اعتراض‌هايي در ميان خود فرهنگيان شده و به دنبال آن نارضايتي مردم را نيز، در پي داشته است. ‌لذا به نظر مي‌رسد كه، زمينه براي ايجاد تحول بنيادي فراهم شده است. چرا كه انقلاب اسلامي ايران كه خود يك انقلاب بزرگ فرهنگي در جهان بوده است نيازمند برداشتن يك گام ديگر به سمت كمال است.‌ قاعدتاً تحول در نظام تعليم و تربيت كشور، بايد همه‌جانبه بوده و در زمينه‌هاي مختلف صورت پذيرد و بسترهاي مختلفي را شامل شود.

فهرست مطالب

چکیده  8

مقدمه: 9

بیان مسئله  9

ضرورت مشارکت در ایجاد تحول در آموزش و پرورش    10

چالش هاي موجود در نظام معلمي: 11

چالش هاي موجود در نظام ياددهي – يادگيري و بسته هاي آموزشي: 12

بسترهاي قابل تحول در آموزش و پرورش: 15

نتيجه گيری: 18

پیشنهادها: 19

منابع و مآخذ  21

برای دانلود مقاله موانع و راهکارهای ایجاد جدیت برای اجرای کامل سند تحول بنیادین آموزش و پرورش از این قسمت اقدام کنید.



موضوعات :

درباره نویسنده

پشتیبان پژوهشسرای فرهنگیان: مدیران فردا 3935 نوشته در پژوهش سرای فرهنگیان دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید