no-img
پژوهش سرای فرهنگیان

دانلود گزارش تخصصی ادبیات به همراه پنج نمونه رایگان پیشنهاد کوتاه و راهکار ارزشیابی


پژوهش سرای فرهنگیان

برنامه سالانه و تقویم اجرایی تدبیر و تعالی مقطع ابتدایی و متوسطه طرح جابر اختصاصی سفارش اقدام پژوهی

ادامه مطلب

دانلود گزارش تخصصی ادبیات : آموزش کاربرد و تجلی اخلاق ادبیات تعلیمی
zip
ژانویه 20, 2022
۱۸,۰۰۰ تومان

دانلود گزارش تخصصی ادبیات : آموزش کاربرد و تجلی اخلاق ادبیات تعلیمی


دانلود گزارش تخصصی ادبیات تعلیمی

دانلود گزارش تخصصی ادبیات به همراه پنج نمونه رایگان پیشنهاد کوتاه و راهکار ارزشیابی تحت عنوان چگونگی آموزش کاربرد و تجلی اخلاق را که از مباحث مهم ادبیات تعلیمی است به دانش آموزان  با فرمت ورد و قابل ویرایش و در 27 صفحه

سرفصلهای موجود در دانلود گزارش تخصصی ادبیات به قرار زیر است :

عنوان مطلب پیرامون قضیه  آموزش کاربرد و تجلی اخلاق را که از مباحث مهم ادبیات تعلیمی

سرآغاز سخن پیرامون قضیه  آموزش کاربرد و تجلی اخلاق را که از مباحث مهم ادبیات تعلیمی

دیباچه پیرامون قضیه آموزش کاربرد و تجلی اخلاق را که از مباحث مهم ادبیات تعلیمی

درک مشکل پیرامون قضیه  آموزش کاربرد و تجلی اخلاق را که از مباحث مهم ادبیات تعلیمی

بیان شرایط حاضر پیرامون قضیه  آموزش کاربرد و تجلی اخلاق را که از مباحث مهم ادبیات تعلیمی

تنظیم و جمع نمودن منابع پیرامون قضیه  آموزش کاربرد و تجلی اخلاق را که از مباحث مهم ادبیات تعلیمی

مطالعه و بررسی اطلاعات پیرامون قضیه آموزش کاربرد و تجلی اخلاق را که از مباحث مهم ادبیات تعلیمی

بحث پیرامون حل مشکل دررابطه با  آموزش کاربرد و تجلی اخلاق را که از مباحث مهم ادبیات تعلیمی

وضعیت ثانویه پس از حل مشکلات  آموزش کاربرد و تجلی اخلاق را که از مباحث مهم ادبیات تعلیمی

بررسی بیشتر در رابطه با آموزش کاربرد و تجلی اخلاق را که از مباحث مهم ادبیات تعلیمی

ارائه مستندات پیرامون آموزش کاربرد و تجلی اخلاق را که از مباحث مهم ادبیات تعلیمی

پیش بینی نتایج در مورد آموزش کاربرد و تجلی اخلاق را که از مباحث مهم ادبیات تعلیمی

راهکارها پیرامون قضیه آموزش کاربرد و تجلی اخلاق را که از مباحث مهم ادبیات تعلیمی

رفرنس و منبع مورد استفاده آموزش کاربرد و تجلی اخلاق را که از مباحث مهم ادبیات تعلیمی

تجلی اخلاق در ادبیات فارسی

اخلاق،در لغت،به معنی خلق و خو و چگونگی استفاده از توانایی‌های درونی نظیر گفتار،شنیدار و حتی چگونگی استفاده از توانایی‌های فیزیکی است.

این واژه نسبتاً کوچک از گذشته های بسیار دور مورد توجه بوده و در قرآن کریم نیز بسیار از آن یاد شده است و مردم به نیکوکاری و خوش رفتاری با یکدیگر سفارش شده‌اند.با مطالعه زندگی پیامبران الهی و امامان معصوم(ع) نیز به این نتیجه می‌رسیم که خوش اخلاقی مهم‌ترین بعد زندگی آنها و از اساسی‌ترین عواملی که بعد از ستایش خدای یگانه مردم را به آن سفارش می‌کردند، اخلاق نیکو بوده است.

اخلاق خوب و چگونگی برخورد مردم با یکدیگر،به گونه‌ای با مقدار همنوع دوستی انسان‌ها و اینکه چقدر برای انسان و ارزش وجودی او احترام قائلند،مربوط می‌شود. خوشبختانه،این موضوع ـ یعنی نوع دوستی ـ در میان هموطنان عزیز ما جایگاه ویژه‌ای دارد و می‌توان با یقین گفت که اگر چه بسیاری از جامعه‌هابه بعد اخلاق اهمیت می‌دهند،اما در میان ایرانیان اخلاق،مفهوم و رنگ و بوی ویژه‌ای دارد که آنها را از سایر جهانیان جدا می‌کند.به خوبی می‌دانیم که در ملت‌های مختلف همیشه مهم‌ترین مسایل برای شاعر و نویسنده و ملت در ادبیات آن قوم مطرح می‌شود.

بعد اخلاقی هم یکی از مسایل بسیار مهم است که جای خود را در تمامی بخش‌های مختلف ادبیات ایرانیان و حتی برخی خارجیان فارسی زبان باز کرده است.به عنوان نمونه می‌توان،رگه‌هایی از معانی اخلاقی را در ادبیات دینی، داستانی، تاریخی، فلسفی، حماسی و… دید که این خود،بیانگر توجه ایرانیان به این مسئله مهم است.

برای روشن‌تر شدن موضوع،به بررسی نمونه‌هایی از آثار نویسندگان و شاعران بزرگ ایران زمین و مشخص کردن برخی معانی اخلاقی در آثار ارزنده آنها می‌پردازیم.

شاعر گرانقدر،اسدی توسی که گردآورنده نخستین لغت‌نامه فارسی(لغت فرس) و یکی از نام آوران مناظره(شعری که در آن دو طرف سخن،امتیازات خود را برمی‌شمرند و سعی دارند خود را بر دیگری ترجیح دهند) می‌باشد،در اشعارش به اخلاق توجه ویژه‌ای داشته است،چنان که در کتاب گرشاسب نامه که مشهورترین اثر وی بوده،می‌توان اشعار بسیاری را در مورد اخلاق پیدا کرد.

ستیز آوری کار اهـریـمن است ستیـزه به پرخـاش آبستـن است

همیشه در نیک و بد هست بـاز تـو سـوی در بهـتـری شـو فـراز

همچنین از شاخصه ادبی شاهنامه،اثر خداوندگار حماسه ایران،فردوسی این است که فردوسی با هنرمندی تمام توانسته است،آموزه‌های اسلامی و قرآنی و باورهای پهلوانی را با مفاهیم اخلاقی در آمیزد و اثری شگرفت و نو بیافریند.

بیـا تا جهان را به بـد نسپـریـم به کوشش همه دست نیکی بریم

نبـاشد همـه نیک و بد پایـدار همان بـه که نیکی بود یادگـار…

جوانمردی و عیار پیشگی از ویژگی‌های اخلاقی ایرانیان است و فرامرزبن خداداد با مهارت تمام این ویژگی را در جای جای کتاب پرفضیلت «سمک عیار» بیان کرده است.

«… آن جوان گفت ای مادر،مرا سرخ ورد نام است و از تو زاده‌ام.چون من مرد را گویند که غمز نکنی؟ و غمز و خیانت کار فرماییم؟ به یزدان دادار کردگار که اگر سمک را ببینم تا زنده باشم،بندگی وی کنم.زینهار ای مادر، این ظن در حق من خطاست!اگر چنان است که با پدر من خیانت کرده‌ای و حرامزاده در وجود آمده باشم،روا باشد که از حرامزاده جز مفسدی و غمازی نیاید.ناچار فعل خود را پیدا کند و گواهی حرامزادگی در خود بدهد و اگر نه حلالزاده‌ام،بدان که از حلالزاده کار بد نیاید و غمازی نکند…»

کلیله و دمنه،از دیگر آثار داستانی است که سرشار از پند و عبرت و حکمت موضوع‌های کلی اخلاقی است.

نامی بزرگ در مثنوی مخزن الاسرار نشان داد که بدون راه داشتن به دربار هم می توان شاعر بزرگی بود. وی با توجه به مضامین اخلاقی، اثرهای انکار ناپذیری بر شعر فارسی گذاشت و به روشنی ثابت کرد که شاعر می‌تواند چیزهای دیگری به جز مدح و توصیف را در شعرش مطرح کند.

مـهـر به خـشنـودی دلهـا گـذار تـا ز تـو خـشنـود شـود کـردگـار

دردسـتـانی کـن و درمـانـدهی تـات رسـانـنـد بـه فـرمـانـدهی

گرم شو از مهروز کین سرد باش چون مه و خـورشید جوانمرد باش

هـر کـه به نیکی عمل آغـاز کرد نیــکی او روی بــدو بــاز کرد

سنایی از دیگر شاعرانی است که می توان در آثار عارفانه‌اش مضامین اخلاقی را به روشنی دید.

سعدی در عرصه نظم و نثر،در شمار کسانی قرار دارد که به بعد اخلاق توجه ویژه‌ای داشته است.مضمون بوستان سعدی که اولین اثر مدون وی و جزو شاهکارهای بی‌رقیب شعر فارسی است،اخلاق و تربیت و سیاست و اجتماعیات است که در آن 10 باب گردآوری شده است.گلستان نیز گرچه 8 باب مختلف و یک مقدمه دارد،اما مضمون اصلی تمام باب‌های آن اخلاق است و بس.در دیگر آثار سعدی همچون «نصیحه الملوک»، «مجلس پنجگانه» و «قصاید فارسی» و… نیز می‌توان رنگ و بوی اخلاق را حس کرد.

از قصاید:

چون زبر دستیت بخشید آسمان زیر دسـتـان را همیشـه نیـک دار

یکی دیگر از نثرهای ادبی ایرانی، مرزبان نامه است که اصل کتاب به شیوه کلیله و دمنه و سرشار از عبرت و اندرز و حکمت ومسایل اخلاقی است.

تاریخ بیهقی اثر ارجمند ابوالفضل بیهقی پر از اندرز و عبرت و سخنان خردمندانه است که ذهن خواننده را برای دریافت نتایج اخلاقی به کار می‌اندازد تا از میان نیک و بد یکی را برگزیند.

«…و هر بنده که خدای عزوجل او را خردی روشن عطا داد و با آن خرد که دوستِ به حقیقتِ اوست، احوال عرضه کند و با آن خرد دانش یار شود و اخبار گذشتگان را بخواند و کار زمانه خویش نگاه کند، بتواند دانست که نیکوکاری چیست…»

شما عزیزان می توانید دانلود گزارش تخصصی ادبیات را به همراه اشانتیون ویژه پنج نمونه راهکار و پیشنهاد کوتاه ارزشیابی از این بخش دانلود نمایید.



برچسب‌ها :
, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

درباره نویسنده

پشتیبان پژوهشسرای فرهنگیان: مدیران فردا 3938 نوشته در پژوهش سرای فرهنگیان دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید