no-img
پژوهش سرای فرهنگیان

دفاع مقدس در کتب درسی. با فرمت ورد و قابل ویرایش در 34 صفحه


پژوهش سرای فرهنگیان

برنامه سالانه و تقویم اجرایی تدبیر و تعالی مقطع ابتدایی و متوسطه طرح جابر اختصاصی سفارش اقدام پژوهی

ادامه مطلب

دفاع مقدس در کتب درسی
zip
نوامبر 6, 2022
۱۲,۰۰۰ تومان

دفاع مقدس در کتب درسی


دفاع مقدس در کتب درسی مقاله کامل در قالب ورد و قابل ویرایش در 34  صفحه

مقاله دفاع مقدس در کتب درسی توسط پژوهش سرای فرهنگیان – مدیران فردا طراحی و تدوین گردیده است و بسیار کامل و شامل کلیه موارد مورد نیاز در یک مقاله علمی پژوهشی است. بخشی از مقاله دفاع مقدس در کتب درسی را مشاهده می کنیم .

چکیده

مرور مختصر درگیری‌ها و جنگ‌ها در طول تاریخ بشری نشان می‌دهد که بسیاری از این رفتارها تابع عقل و اندیشه و اخلاق و احساس مسئولیت نبوده است. در مقاطع مختلف جنگی، که انسان تابع اصول و ارزش‌های اخلاقی یا ارزش‌های مذهبی نبوده، از او رفتار ددمنشانه و بسیار غیراخلاقی سرزده که به رفتار حیوانی و غیرانسانی تعبیر و تفسیر شده است. در دوران معاصر، با گسترش دیدگاه اخلاقی ـ حقوقی در جنگ‌ها کوشش شده است تا این‌گونه رفتارهای ضدانسانی تحت کنترل درآید و با ابراز و وضع قوانین و مقررات از بروز یا شدت آن کاسته و متخلفان در دادگاه جنایی بین‌المللی مجازات شوند.

در جریان هشت سال دفاع مقدس، بارها رفتار غیراخلاقی ـ انسانی نیروهای عراقی را شاهد بودیم. حملات هوایی با بمب‌های شیمیایی به شهرها و جبهه‌ها، بمباران‌ها و موشک‌باران شهرها و روستاها، هدف قرار دادن مردم غیرنظامی و بی‌دفاع و رفتار غیرانسانی با اسیران و زخمی‌ها همگی گواه این رفتار ضدانسانی نیروهای عراق بوده است، اما در جبهة ایران،‌ نیروها و سربازان اسلام به پیروی از مولا و مقتدای خودشان، حضرت امیرالمؤمنین(ع) و با درس‌گیری از فلسفة شهادت و ایثار و از خودگذشتگی سرور و سالار شهیدان، حضرت حسین‌بن‌علی(ع)، رفتار و برخوردهای بسیار متفاوتی داشتند

در مقاله حاضر قصد داریم به دفاع مقدس در کتب درسی پرداخته و علاوه بر بررسی چالش ها و مشکلات ، به بیان راهکارها و پیشنهادات نیز در این باره بپردازیم.

کلیدواژه :

دفاع مقدس ، دانش آموزان ، کتب درسی

مقدمه

فرهنگ دفاع مقدس عناصر مثبت و سازنده‌ای داشت که در صورت قرار گرفتن در متن زندگی مردم یا به عبارت دیگر، آمیخته شدن آنها با زندگی روزمرة مردم، می‌توانست در مقابل تهاجم فرهنگی غرب ایستادگی کند و از تأثیرات سوء آن بکاهد؛ اما متأسفانه، از آنجا که ما استراتژی فرهنگی مشخص و متولی ویژه‌ای در این مورد انتخاب نکردیم و تلاش و جدیت برای زنده‌ نگه داشتن ارزش‌های دفاع مقدس به عمل نیاوردیم، به سرعت، تمامی ارزش‌های مزبور به دست فراموشی سپرده شد و در حال حاضر، با استحالة ارزش‌ها روبه‌رو می‌باشیم. ارزشها از نظر تنوع و حوزة معرفت شناختی به‌گونه‌های مختلفی تقسیم می‌شوند، که مهمترین آنها ارزش‌های اقتصادی، اجتماعی، اخلاقی، دینی، فرهنگی و سیاسی است.

به طور کلی، هنگامی که گفته می‌شود واقعیتی ارزشمند است، منظور این است که آن واقعیت، هدف مطلوبی را در سطح فردی یا اجتماعی تحقق می‌بخشد. دربارة ارزش‌های جبهه و جنگ باید به مجموعه‌ای از هنجارهای رفتاری رزمندگان اشاره کرد که ضمن مشخص کردن هویت اجتماعی ـ دینی و اخلاقی آنها، دربرگیرندة ارزش‌ها و آرمان‌های آنهاست؛  ارزش‌هایی که راهنما و هدایت‌کنندة رفتار رزمندگان بودند و به آنها انرژی، جرئت و جسارت اقدام و عمل می‌دادند. میزان اعتقاد و باور به این ارزش‌ها در اجرای دستورات و عملیات جنگی آنان بسیار مؤثر بود.

. فهرست مطالب

پیشگفتار        7

مقدمه  8

تعریف  8

محتوای با ارزش جنگ تحمیلی 9

اهمیت بروز یافتن انگیزه محتوای جنگ تحمیلی         11

تاثیر ارزش‌های دفاع مقدس  در جامعه 13

اهمیت دفاع مقدس از نگاه امام خمینی (ره)     14

دیدگاه رهبر درباره نگرش صحیح محتوای فرهنگ دفاع مقدس         18

ورود دفاع مقدس  به حوزه‌ي آموزش و پرورش       19

هدف از انتخاب كتب ادبيات فارسي براي ورود به حوزه آموزش و پرورش     19

محتواي بسته ارائه شده به وزارت آموزش و پرورش در رابطه با دفاع مقدس          20

ترسيم فضاي كنوني دفاع مقدس حاكم بر دانش‌آموزان و مربيان مدارس         20

ترسيم فضاي وزارت آموزش و پرورش و نحوه تعامل با آن    21

پيشنهادات اعضاي كارگروه در مورد فعاليتهاي جنبي و مكمل بسته پيشنهادي  21

پيشنهادات و ملاحظات اجرايي درج محتوای دفاع مقدس در کتب درسی         21

مفاهيم و ارزشهاي غيرقابل جابجايي در حوزه دفاع مقدس      23

پيش نيازهاي لازم براي ورود دفاع مقدس به حوزه‌ي آموزش و پرورش        24

شيوه هاي مواجهه با دانش آموزان و نسل حاضر      26

دفاع مقدس و کتاب های درسی 29

نتیجه‌گیری      31

منابع و ماخذ   33

برای دانلود مقاله دفاع مقدس در کتب درسی از این قسمت اقدام کنید.



موضوعات :

درباره نویسنده

پشتیبان پژوهشسرای فرهنگیان: مدیران فردا 3935 نوشته در پژوهش سرای فرهنگیان دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید