no-img
پژوهش سرای فرهنگیان

نمونه گزارش تخصصی مشاوران به همراه پنج نمونه رایگان پیشنهاد کوتاه و راهکار ارزشیابی


پژوهش سرای فرهنگیان

برنامه سالانه و تقویم اجرایی تدبیر و تعالی مقطع ابتدایی و متوسطه طرح جابر اختصاصی سفارش اقدام پژوهی

ادامه مطلب

نمونه گزارش تخصصی مشاوران مدارس اختلالات یادگیری و روش تدریس مبتنی بر فناوری اطلاعات
zip
ژانویه 23, 2022
۱۸,۰۰۰ تومان

نمونه گزارش تخصصی مشاوران مدارس اختلالات یادگیری و روش تدریس مبتنی بر فناوری اطلاعات


نمونه گزارش تخصصی مشاوران مدارس

نمونه گزارش تخصصی مشاوران به همراه پنج نمونه رایگان پیشنهاد کوتاه و راهکار ارزشیابی تحت عنوان  چگونگی حل مشکل اختلالات يادگيري دیسلکسی دانش آموزم  با ترغیب همکارانم در استفاده از روش تدريس مبتني بر فناوری اطلاعات ( IT )  با فرمت ورد و قابل ویرایش و در 24 صفحه

سرفصلهای موجود در نمونه گزارش تخصصی مشاوران به قرار زیر است :

عنوان مطلب پیرامون قضیه  حل مشکل اختلالات يادگيري دیسلکسی دانش آموزم

سرآغاز سخن پیرامون قضیه  حل مشکل اختلالات يادگيري دیسلکسی دانش آموزم

دیباچه پیرامون قضیه حل مشکل اختلالات يادگيري دیسلکسی دانش آموزم

درک مشکل پیرامون قضیه  حل مشکل اختلالات يادگيري دیسلکسی دانش آموزم

بیان شرایط حاضر پیرامون قضیه  حل مشکل اختلالات يادگيري دیسلکسی دانش آموزم

تنظیم و جمع نمودن منابع پیرامون قضیه  حل مشکل اختلالات يادگيري دیسلکسی دانش آموزم

مطالعه و بررسی اطلاعات پیرامون قضیه حل مشکل اختلالات يادگيري دیسلکسی دانش آموزم

بحث پیرامون حل مشکل دررابطه با  حل مشکل اختلالات يادگيري دیسلکسی دانش آموزم

وضعیت ثانویه پس از حل مشکلات  حل مشکل اختلالات يادگيري دیسلکسی دانش آموزم

بررسی بیشتر در رابطه با حل مشکل اختلالات يادگيري دیسلکسی دانش آموزم

ارائه مستندات پیرامون حل مشکل اختلالات يادگيري دیسلکسی دانش آموزم

پیش بینی نتایج در مورد حل مشکل اختلالات يادگيري دیسلکسی دانش آموزم

راهکارها پیرامون قضیه حل مشکل اختلالات يادگيري دیسلکسی دانش آموزم

رفرنس و منبع مورد استفاده حل مشکل اختلالات يادگيري دیسلکسی دانش آموزم

 چگونگي تشخيص اختلالات يادگيري

نارسايي هاي ويژه در يادگيري امري جهان شمول است، بدين معنا كه در تمام
زبان ها، فرهنگ ها و ملت هاي مختلف مشاهده مي شود. تحقيقات متعدد نشان مي دهد، در تمام جوامع بشري كودكاني وجود دارند كه از نظر بهره هوشي طبيعي هستند، اما دشواري اساسي در زبان شفاهي، توانايي خواندن، مهارت هاي نوشتن و انجام عمليات مرتبط با رياضيات دارند.

عمده ترين روش هاي شناسايي و تشخيص مشكلات كودكان، روش هاي مشاهده، مصاحبه (همراه با استفاده از پرسش نامه) و استفاده از آزمون هاي رواني است. نكته اساسي و مهم اين است كه متخصص تشخيص بايد بتواند اطلاعات به دست آمده از روش هاي مختلف را مانند قطعات يك معما در كنار يكديگر قرار دهد و با هنرمندي و ظرافت خاص، معماي تشخيصي را كامل كند. در امر تشخيص، مشكلات و دشواري هاي بسيار وجود دارد كه هر كدام مي تواند متخصص امر را گمراه كند.

روش مشاهده

مشاهده كودك در موقعيت ها و مكان هاي مختلف (بدون اين كه او متوجه اين مشاهده باشد) اطلاعاتي را درباره او فراهم مي سازد كه روش هاي ديگر قادر به تأمين آن نيست. براي مثال، مشاهده كودك در كلاس درس مي تواند، ميزان تمركز و توجه او به سخنان معلم و مطالب درسي، ميزان مشغول بودن با خود، درگيرشدن با ديگران، حركات و رفتار او در ارتباط با خواندن، نوشتن و حل مسايل رياضيات، چگونگي نگاه كردن به كتاب درسي (فاصله قرار دادن كتاب از چشم ها، هماهنگي چشم ها وسرخ يا متورم بودن چشم ها)، چگونگي گوش دادن و درك مطالب ديگران را برملا سازد. اگر مشاهده كننده در جريان مشاهده به ميزان شنوايي يا بينايي كودك شك كند، مي تواند در درجه اول با كمك مربي بهداشت و انجام آزمايشات مقدماتي در اين زمينه و در صورت نياز با كمك متخصص شنوايي سنج يا بينايي سنج مسئله را مورد بررسي قرار دهد.

مقايسه وضعيت جسماني كودك با همسالان خود به ويژه به لحاظ قد، وزن، رنگ و حالت چهره او مي تواند تا حدي نشانگر ميزان تندرستي كودك باشد. مشاهده طرز نشستن كودك بر صندلي و نحوه صحبت كردن او مي تواند حركات و رفتارهاي اضافي، گفتارهاي مرتبط يا نامرتبط او را مشخص كند.

مشاهده كودك در مكان هاي ديگري كه كمتر محدود است، مانند زمين ورزش، حياط مدرسه، خانه، پارك و مانند آن نيز مي تواند اطلاعات مناسبي درباره چگونگي رفتارهاي كودك در برابر ديگران، مانند همسالان، بزرگ ترها و مانع قدرت، نحوه بازي با وسايل يا تخريب آن ها را فراهم سازد.

 

روش مصاحبه

مصاحبه با كساني كه نسبت به كودك شناخت دارند، مانند والدين، مربيان، اولياي مدرسه، مي تواند در زمينه تشخيص مسايل كودك كمك مؤثري باشد. تهيه شرح حال كودك از طريق مصاحبه با والدين به ويژه مادر يا جانشين او مي تواند نحوه رشد و تحول كودك را در زمينه هاي مختلف حركتي، تكلمي، زباني، ذهني، رفتاري و يادگيري نشان دهد. در جريان اين مصاحبه، مصاحبه گر بايد مراقب واكنش هاي دفاعي والدين از جمله واكنش هاي فرافكن، (براي مثال، تقصير را  به گردن ديگري انداختن) يا انكار (كتمان واقعيت) باشد.

روش استفاده از آزمون هاي رواني

با آزمون هاي رواني مي توان توانايي ها يا ويژگي هايي مانند هوش، شخصيت، سازش با محيط و مانند آن را اندازه گيري كرد. با استفاده از اين ابزارهاي عيني و هنجارشده كه پايايي و روايي قابل اطمينان داشته باشند، مي توان تصوير روشن و قابل مقايسه اي از ويژگي ها و توانايي هاي دانش آموز به دست آورد. آزمون رواني وسيله اي است عيني و هنجارشده كه براي اندازه گيري نمونه اي از رفتار ويژه مورد استفاده قرار مي گيرد.

به منظور سنجش ويژگي ها و توانايي هاي افراد بشر، روانشناسان و متخصصان
علوم تربيتي سعي دارند وسايل اندازه گيري بسازند كه همان كاري را كه با متر در مورد اندازه گيري قد انجام مي دهند، بتوانند با اين وسايل در باره هوش، شخصيت، توانايي حركتي، استعداد يادگيري، توانايي خواندن و مانند آن انجام دهند. آزمون هاي بسيار و مختلفي در اين زمينه ها ساخته شده است كه تنها تعداد بسيار معدودي از آن ها داراي روايي و پايايي قابل قبول هستند، اما همين آزمون ها نيز مورد انتقاد و سؤال فراوان قرار گرفته اند و در استفاده و نيز در تعبير و تفسير آن ها بايد دقت فراوان به كار رود.

بايد خاطر نشان ساخت كه استفاده محض از آزمون هاي رواني تنها مي تواند در بهترين حالت، مكاني را كه كودك بر منحني طبيعي فرضي احراز مي كند، مشخص نمايد وآگاهي هاي لازم ديگر در باره چگونگي انجام اعمال و كردار آزمودني و نيز چگونگي تحول و شرايط محيطي و خانوادگي او را نمي دهد. لذا تركيبي مناسب از روش هاي ياد شده مي تواند به حل معماي تشخيصي كودك كمك كند.

شما عزیزان می توانید نمونه گزارش تخصصی مشاوران را به همراه اشانتیون ویژه پنج نمونه راهکار و پیشنهاد کوتاه ارزشیابی از این بخش دانلود نمایید.

 



درباره نویسنده

پشتیبان پژوهشسرای فرهنگیان: مدیران فردا 3938 نوشته در پژوهش سرای فرهنگیان دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید