no-img
پژوهش سرای فرهنگیان

گزارش تخصصی معلم ادبیات به همراه پنج نمونه رایگان پیشنهاد کوتاه و راهکار ارزشیابی


پژوهش سرای فرهنگیان

برنامه سالانه و تقویم اجرایی تدبیر و تعالی مقطع ابتدایی و متوسطه طرح جابر اختصاصی سفارش اقدام پژوهی

ادامه مطلب

گزارش تخصصی معلم ادبیات : کمک به پیشرفت تحصیلی دانش آموزان بسیار ضعیف
zip
ژانویه 20, 2022
۱۸,۰۰۰ تومان

گزارش تخصصی معلم ادبیات : کمک به پیشرفت تحصیلی دانش آموزان بسیار ضعیف


گزارش تخصصی معلم ادبیات

گزارش تخصصی معلم ادبیات به همراه پنج نمونه رایگان پیشنهاد کوتاه و راهکار ارزشیابی تحت عنوان چگونگی کمک به پیشرفت درسی دانش آموزان بسیار ضعیف در درس ادبیات  با فرمت ورد و قابل ویرایش و در 36 صفحه

سرفصلهای موجود در گزارش تخصصی معلم ادبیات به قرار زیر است :

عنوان مطلب پیرامون قضیه  کمک به پیشرفت درسی دانش آموزان بسیار ضعیف در درس ادبیات

سرآغاز سخن پیرامون قضیه  کمک به پیشرفت درسی دانش آموزان بسیار ضعیف در درس ادبیات

دیباچه پیرامون قضیه کمک به پیشرفت درسی دانش آموزان بسیار ضعیف در درس ادبیات

درک مشکل پیرامون قضیه  کمک به پیشرفت درسی دانش آموزان بسیار ضعیف در درس ادبیات

بیان شرایط حاضر پیرامون قضیه  کمک به پیشرفت درسی دانش آموزان بسیار ضعیف در درس ادبیات

تنظیم و جمع نمودن منابع پیرامون قضیه  کمک به پیشرفت درسی دانش آموزان بسیار ضعیف در درس ادبیات

مطالعه و بررسی اطلاعات پیرامون قضیه کمک به پیشرفت درسی دانش آموزان بسیار ضعیف در درس ادبیات

بحث پیرامون حل مشکل دررابطه با  کمک به پیشرفت درسی دانش آموزان بسیار ضعیف در درس ادبیات

وضعیت ثانویه پس از حل مشکلات  کمک به پیشرفت درسی دانش آموزان بسیار ضعیف در درس ادبیات

بررسی بیشتر در رابطه با کمک به پیشرفت درسی دانش آموزان بسیار ضعیف در درس ادبیات

ارائه مستندات پیرامون کمک به پیشرفت درسی دانش آموزان بسیار ضعیف در درس ادبیات

پیش بینی نتایج در مورد کمک به پیشرفت درسی دانش آموزان بسیار ضعیف در درس ادبیات

راهکارها پیرامون قضیه کمک به پیشرفت درسی دانش آموزان بسیار ضعیف در درس ادبیات

رفرنس و منبع مورد استفاده کمک به پیشرفت درسی دانش آموزان بسیار ضعیف در درس ادبیات

 گرد آوریِ اطلاعات ؛  شواهد 1 :

هنگامی که به طور قطع و یقین مشکل را احساس کردم پرسش و پاسخهایی در کلاس با دانش آموزان انجام دادم.برای تهیه وتکمیل اسناد و شواهد خود از دانش آموزان امتحان گرفته شد  ونمرات دانش آموزان برای نمونه تنظیم گردید.

مسئله ي ضعف  دانش آموزان، در درس ادبیات و زبان فارسی را با جمعي از همکاران با سابقه در ميان گذاشته و با هم به بحث و گفتگو پرداختيم .همه ي همکاران با علاقه ي بسيار در بحث شرکت کردند و نظرات مفيدي ارايه نمودند.مصاحبه اي نيز با دبيران ادبيات ساير مدارس داشتم ..با مراجعه به مقالات، کتاب ها و نشريات گوناگون هم به مطالب جالب و قابل توجه در اين زمينه دست يافتم پس از گفتگو هاي بسيار در زمينه ي علل ضعف و مشکلات درس ادبیات و ،  مطالب جمع آوري شده مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت . مشکلاتي که در اين باره وجود داشت ،نظير روش تدريس معلم ،تفاوت هاي فردي دانش آموزان ،  كم بودن ساعت درسي ادبیات و  نسبت به حجم كتاب و … فهرست گرديد . تحقيقات و مقالاتي كه در اين زمينه  مورد بررسي قرار گرفت  عبارتند از :

1- كتاب ادبیات و  زبان فارسي حسن انوري و احمدي گيوي مورد مطالعه قرار گرفت تا آموزش ادبیات و  از طرق مختلف انجام گيرد.

2- براي ياد آوري مراحل اقدام پژوهي و اجراي آن به مقالات متعددي از قاسمي پويا،  حنا فريس ، منوچهر همايون فر و صفورا يزد چي مراجعه شد.

مشاهده

3- از اينترنت نيز مقالات مختلفي در مورد ادبیات و  زبان زبان فارسي و آموزش آن مطالعه گرديد.

 تجزيه وتحليل وتفسير داده ها

علل گوناگونی، زمینه ساز افت تحصیلی و احیانا” توقف در یک پایه تحصیلی می شوند . در کل نمی توان علل ثابتی را عامل موفقیت یا شکست تحصیلی را در دو طبقه درون سازمانی و برون سازمانی قرار می دهند . از عوامل بیرونی به تعدد زبان ، نابرابری ،امکانات آموزشی درشهر و روستا ، محدودیت برخی از گروهها مانند غیر بومیان ،مهاجرین ، دختران و محدودیتهای مالی کشورها ، عوامل شخصی مانند هوش و استعداد ، امور عاطفی و نتایج تحصیلی اشاره نوده و از عوامل درونی نظام آموزش و پرورش کیفیت معلمان ، برنامه های آموزشی ، تقویم و ساعت آموزشی را می توان نام برد .

در یک تقسیم بندی مشابه نیز می توان عوامل زیر را در افت تحصیلی دخیل دانست :

علل داخلی که متوجه نظام آموزش و مدرسه می باشد .

2-      علل خارجی که خود به دو دسته تقسیم می شود :

الف) علل اجتماعی و خانوادگی

ب) علل فردی

این دسته بندی دارای مرز مشخصی نیست و می توانند در یکدیگر تداخل داشته باشند ، چرا که نظام آموزشی نمی تواند از اجتماع جدا باشد و خود متاثر از آن است . همچنین عوامل فردی بی تاثیر از اجتماع و خانواده نمی باشد .این دسته بندی فقط برای شهولت مطالعه و تحقیق می باشد که در زیر به تفصیل بیان می شود .

علل داخلی

مدرسه به عنوان دومین کانون که در رشد و تحویل کودک سهم بسزای داردمی تواند نقش خود را به طور سازنده و یا بعضا” به شکل مخرب ایفا کند .اولین تجارب آموزشی و اجتماعی در محیط مدرسه و کلاس درس ، روابط با همسالان و مشکلات ناشی از نظام آموزشی با افت تحصیلی دانش آموزان در ارتباط است .

روانشناسان انسانگرا بر این باورند که عواملی چون نگرش مثبت به خود ، آموزشگاه و دیگران ، میزان همدلی ، احترام بی قید و شرط یکرنگی و در نظر گرفتن تفاوت های فردی می تواندعوامل مهمی در مسائل انطباقی ، سلامت جسمانی ، میزان توجه و حتی تغییر در بهره هوشی و رشد شناختی باشد . از دیدگاه انسانگرایانه ، یادگیری می بایست در محطی با روابط انسانی خوب تحقق یابد . در واقع تجربه یادگیری متاثر از دیدگاه یادگیری است و از این رو یادگیری تا حد امکان باید فردی و در زمان حال صورت پذیرد .

آموزش انسانگرایانه با کل وجود انسان در ارتباط است . بنابراین با کل مسائل آموزشی و هم مسائل عاطفی به  موازات هم می بایست در آموزشگاه مورد توجه قرار گیرد .

مهمرین علل آموزشگاهی که باعث افت تحصیلی می شود عبارتند از :

1-      نامتناسب بودن هدفها و محتوای برنامه ها با نیازها ، استعداد و علاقه دانش آموزی .

اگر دانش اموزان برنامه درسی را نامربوط تشخیص دهند و آنها را متناسب با اهداف خود نداند آن گاه است که افت تحصیلی افزایش می یابد .از آناجائیکه در نظام آموزشی ما هدف ، نخبه پرور ی و طرح تعلیم و تربیت بر مبنای تشکیل ذهن و ذخیره هر چه بیشتر دانش آموزی می باشد . کمبود و کم کاری در برقراری هدفها برنامه هایی که با نیازها ی رشد، تکامل ، علایق و انگیزه های فردمتنایب و هماهنگ نباشد بر جریان تعلیم و تربیت تاثیر نامناسبی بر جای گذارده و باعث افت تحصیلی می شود .

شما عزیزان می توانید گزارش تخصصی معلم ادبیات را به همراه اشانتیون ویژه پنج نمونه راهکار و پیشنهاد کوتاه ارزشیابی از این بخش دانلود نمایید.

 



برچسب‌ها :
, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

درباره نویسنده

پشتیبان پژوهشسرای فرهنگیان: مدیران فردا 3938 نوشته در پژوهش سرای فرهنگیان دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید