no-img
پژوهش سرای فرهنگیان

گزارش تخصصی معلم پایه چهارم ابتدایی به همراه پنج نمونه رایگان پیشنهاد کوتاه و راهکار ارزشیابی


پژوهش سرای فرهنگیان

برنامه سالانه و تقویم اجرایی تدبیر و تعالی مقطع ابتدایی و متوسطه طرح جابر اختصاصی سفارش اقدام پژوهی

ادامه مطلب

گزارش تخصصی معلم پایه چهارم ابتدایی : کمک به کاهش ضعف املانویسی در دانش آموزانم
zip
ژانویه 14, 2022
۱۸,۰۰۰ تومان

گزارش تخصصی معلم پایه چهارم ابتدایی : کمک به کاهش ضعف املانویسی در دانش آموزانم


گزارش تخصصی معلم پایه چهارم ابتدایی

گزارش تخصصی معلم پایه چهارم ابتدایی به همراه پنج نمونه رایگان پیشنهاد کوتاه و راهکار ارزشیابی تحت عنوان چگونگی بر طرف کردن ضعف املا دربعضی از دانش آموزانم  در دانش آموزان پايه چهارم با فرمت ورد و قابل ویرایش و در 28  صفحه

سرفصلهای موجود در گزارش تخصصی معلم پایه چهارم ابتدایی به قرار زیر است :

عنوان مطلب پیرامون قضیه  بر طرف کردن ضعف املا دربعضی از دانش آموزانم

سرآغاز سخن پیرامون قضیه  بر طرف کردن ضعف املا دربعضی از دانش آموزانم

دیباچه پیرامون قضیه بر طرف کردن ضعف املا دربعضی از دانش آموزانم

درک مشکل پیرامون قضیه  بر طرف کردن ضعف املا دربعضی از دانش آموزانم

بیان شرایط حاضر پیرامون قضیه  بر طرف کردن ضعف املا دربعضی از دانش آموزانم

تنظیم و جمع نمودن منابع پیرامون قضیه  بر طرف کردن ضعف املا دربعضی از دانش آموزانم

مطالعه و بررسی اطلاعات پیرامون قضیه بر طرف کردن ضعف املا دربعضی از دانش آموزانم

بحث پیرامون حل مشکل دررابطه با  بر طرف کردن ضعف املا دربعضی از دانش آموزانم

وضعیت ثانویه پس از حل مشکلات  بر طرف کردن ضعف املا دربعضی از دانش آموزانم

بررسی بیشتر در رابطه با بر طرف کردن ضعف املا دربعضی از دانش آموزانم

ارائه مستندات پیرامون بر طرف کردن ضعف املا دربعضی از دانش آموزانم

پیش بینی نتایج در مورد بر طرف کردن ضعف املا دربعضی از دانش آموزانم

راهکارها پیرامون قضیه بر طرف کردن ضعف املا دربعضی از دانش آموزانم

رفرنس و منبع مورد استفاده بر طرف کردن ضعف املا دربعضی از دانش آموزانم

اهميت و ضرورت حل مشكل:

ـ اگر از ابتدا ضابطه و قانوني در تعليم املاء داشته باشيم ، راحت تر هستيم. (صفاپور ، عبدالرحمان)

خوب نوشتن نوعي توانايي است كه معلمان نقش مهمي در ايجاد اين توانايي در كودكان را دارند. (زندي ، بهمن 1379)

لازم به ذكر است كه املاء و فارسي زيربناي ساير دروس هستند. براي مثال اگر دانش آموزي رياضي را درست نفهمد دليل آن هميشه ندانستن رياضي نيست. گاهي اوقات شاگرد موضوع را نمي تواند درست بخواند و يا نمي تواند درست بنويسد بنابراين نمره نمي آورد. و اين امر باعث شكست دانش آموز در زمينه ي تحصيلي او شده و اعتماد به نفس او را پايين مي آورد.

حال با توجّه به موارد مطرح شده در اين فعاليت علمي ، اهداف زير را دنبال مي كنم:

1- راهبردهاي چگونگي املانويسي را با توجّه به شرايط سني و سطح توانايي دانش آموز آموزش دهم.

2- مهارت صدا کشی  را در دانش آموزان  افزايش دهم.

3- اعتماد به نفس دانش آموزان را بالا ببرم.

4- مهارت خواندن را در دانش آموزان پيشرفت دهم.

5- دقّت و توجّه و تمركز را در دانش آموزان تقويت كنم.

6- علاقمندي دانش آموزان را به درس املاء افزايش دهم.

گردآوري اطلاعات براي تعيين وضعيت موجود (شواهد نوع اول):

جهت تبيين دقيق مسئله نياز به اطلاعات بيشتر و دقيق تر مي باشد كه مي بايست به طريق علمي و با رعايت ويژگيهاي جمع آوري اطلاعات اقدام نمود. بنابراين با توجه به ماهيت مسئله لازم بود از روش هاي مختلف جمع آوري اطلاعات استفاده شود كه روش هاي بكار گرفته شده در اين پژوهش عبارتنداز:

الف) مصاحبه

ب) مشاهده

ج) بررسي اسناد و مدارك

د) مطالعه ي كتابخانه اي

هـ) استفاده از نظرات همكاران

اقدامات راه حل هاي پيشنهادي:

با در نظر گرفتن عوامل مطرح شده و راهكارهاي پيشنهادي اقدامات زير را جهت رفع مشكل به انجام رساندم:

از بین راهکارهایی که که برای بر طرف نمودن مشکل املاء پیشنهاد شده بود با توجه به شرایط و امکانات مدرسه و ظرفیت دانش آموز و محدودیت زمانی روش های زیر را درکلاس اجرا کردم:

–  روش چند حسی

–  خواندن شعر و الگوی به یاد سپاری

– استفاده از خمیر بازی

–  کشیدن نقاشی با کلمات

– برای افزايش اعتماد به‎نفس

–  دادن مسئوليت به دانش آموزان

– از بين بردن موقعيت هاي استرس زا براي دانش آموزان  در مدرسه

– دانش آموزان را در گروهي قرار داده كه راحت ترين موقعيت را داشته باشد.و…

–  دو تصوير كه مشابه هم هستند اما در يك يا چند مورد جزيي با هم اختلاف دارند به دانش آموزان  نشان داده و از وي خواسته شود تا تفاوت هاي بين دو تصوير را پيدا كند.

-كارت هاي مقوايي را گرفته روي هر كدام يك كلمه نوشته كه حرف يا نقطه و يا دندانه كم يا اضافي داشته باشد و دانش آموزان نقص آن را پيدا كند.و…

برای تقویت هماهنگی دیداری حرکتی

ـ به وضعیت نشستن دانش آموز ونحوه ی گذاشتن دفتر روی میز توجه شود.

ـ به نحوه ی مداد دست گرفتن دانش آموز دقت شود.

ـ برای تقویت عضلات دست او گفته شود که كاغذ باطله يا كاغذ روزنامه را با دست هايش مچاله كند.

ـ كاغذهاي باطله را قيچي كند.

ـ دکمه های لباس، بند کفش و زیپ را خودش باز وبسته نماید.و…

 یافتن راه حل مناسب

بعد از جمع آوری اطلاعاتی در مورد دانش آموزان و اقدامات دیگری که صورت گرفت سعی کردم برای تقویت و رفع اختلال املاء در دانش آموزان راه حل های مناسبی بیابم و روزانه 20 -15 دقیقه در کلاس با وی کار کنم. این راه حل ها به این صورت بودند:

1- برای تقویت توالی حافظه دیداری دانش آموزان با توجه به مشکلاتی  که در کلماتی مانند دارا ، مادر، را و… و امثال آنها داشت از یک سری حرکات بدنی و کارتهایی که کلماتی روی آنها نوشته شده بود استفاده شد.

2- تقویت حافظه دیداری دانش آموزان در رابطه با آموزش حروف هم صدایی مانند (ظ،ذ،ز،ض،….) با پوشاندن حروف و کلمه مورد نظر.

3- تفویت حساسیت شنوایی : با استفاده از صداهای ضبط شده و تشخیص صداها توسط دانش آموز و یا تشخیص صدای دوستان خود با چشمان بسته.

 اجرای راه حل های انتخاب شده

قبل از اجرای راه حل های انتخاب شده جدولی برای تشویق دانش آموزان و ثبت میزان پیشرفت او ، ترسیم کردم و در کنار تابلو نصب کردم تا دانش آموزان هم آن را ببیند، قرار شد که هر املائی که از دانش آموزان گرفته می شود، نمره او در جدول نوشته شود.

در مرحله اول برای تقویت توالی دیداری کلماتی مانند “مارد ” به جای “مادر” یا کلمه ی “نوازد “به جای”نوزاد “، فعالیتهای زیر انجام گرفت:

الف- روبروی دانش آموزان ایستاده و چند حرکت بدنی انجام داده و از دانش آموزان خواسته شده تا او همان حرکات را به ترتیب انجام دهد و این امر دو باره انجام شد و تا نتیجه خوبی گرفته شد.

ب- روی یک کارت مقوایی کلماتی  مانند مادر، نوزاد ، دارا ، سامان  نوشته شده بود  به دانش آموزان نشان دادم و سپس آنها را مخفی کردم و از او خواستم که آن کلمات را به ترتیب بازگو کند. و سپس آن حروف کلمات را به ترتیب بنویسید در این مرحله زمان زیادی صرف شد سعی کردم کلمات بیشتری با دانش آموزان کار کنم تا ترتیب و توالی را خوب یاد بگیرد.

در پایان این مرحله یعنی تقویت توالی حافظه املائی از کلماتی که امکان بر عکس نوشتن حروف باشد از دانش آموزان گرفته شد ونتیجه بررسی یادداشت شد، تقریباً نتیجه خوبی بدست آمد و فقط 2 غلط املائئ داشت.

تصمیم گرفتم برای گرفتن نتیجه بهترمرحله (ب)  را بار دیگر با دانش آموزان کار کنم این کار انجام شد و دوباره از دانش آموزان املاءگرفته شد، این بار دیگر غلطی نداشت و نتیجه خوبی گرفته شد.

2- برای تقویت حافظه دیداری دانش آموزان از مراحل ذیل استفاده شد.

شما عزیزان می توانید گزارش تخصصی معلم پایه چهارم ابتدایی را به همراه اشانتیون ویژه پنج نمونه راهکار و پیشنهاد کوتاه ارزشیابی از این بخش دانلود نمایید.

 



برچسب‌ها :
, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

درباره نویسنده

پشتیبان پژوهشسرای فرهنگیان: مدیران فردا 3938 نوشته در پژوهش سرای فرهنگیان دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید