no-img
پژوهش سرای فرهنگیان

روابط اخلاقی متقابل زن و شوهر درس خانواده در اسلام و ایران پودمان حقوق خانواده


پژوهش سرای فرهنگیان

برنامه سالانه و تقویم اجرایی تدبیر و تعالی مقطع ابتدایی و متوسطه طرح جابر اختصاصی سفارش اقدام پژوهی

ادامه مطلب

روابط اخلاقی متقابل زن و شوهر درس خانواده در اسلام و ایران پودمان حقوق خانواده
zip
دسامبر 12, 2022
۱۸,۰۰۰ تومان

روابط اخلاقی متقابل زن و شوهر درس خانواده در اسلام و ایران پودمان حقوق خانواده


روابط اخلاقی متقابل زن و شوهر درس خانواده در اسلام و ایران پودمان حقوق خانواده

روابط اخلاقی متقابل زن و شوهر درس خانواده در اسلام و ایران پودمان حقوق خانواده  با فرمت ورد و قابل ویرایش در 26   صفحه

روابط اخلاقی متقابل زن و شوهر درس خانواده در اسلام و ایران پودمان حقوق خانواده تحقیق آماده پودمان علمی کاربردی  می باشد که توسط پژوهش سرای فرهنگیان – مدیران فردا طراحی و تدوین گردیده است و بسیار کامل و شامل کلیه موارد مورد نیاز در یک تحقیق پودمان علمی کاربردی است.تحقیق آماده روابط اخلاقی متقابل زن و شوهر درس خانواده در اسلام و ایران پودمان حقوق خانواده شامل بخش های زیر است :

1.      مقدمه

2.     سوابق تحقیق

3.     متن تحقیق

4.     نتیجه گیری

5.     پیشنهادات

6.     منابع و ماخذ

بخشی از تحقیق آماده روابط اخلاقی متقابل زن و شوهر درس خانواده در اسلام و ایران پودمان حقوق خانواده را مشاهده می کنیم .

چکیده

حقوق و وظایف متقابل زوجین از اموري است که دین مبین اسلام براي تحکیم خانواده و رشد و بالندگی آن وضع نموده است. رعایت این حقوق و انجام مسئولیت هاي مربوط به آن، سبب نزدیکی و صمیمیت بیشتر زوجین می شود و از بروز هرج و مرج در خانواده جلوگیري مینماید. بررسی این موضوع از دو نظر ضرورت دارد؛ نخست آنکه امروزه بر اثر ضعف مبانی دینی برخی افراد و نیز نفوذ جریانهاي فکري- فرهنگی و معرفتی غرببه ویژه تفکرات فمینیستی، آموزههاي اسلامی خانواده کم ارزش، زوجین به تکالیف خود در قبال یکدیگر بی توجه شده اند و وظایف خود نسبت به همسر را به خوبی انجام نمی دهند. واضح و روشن است که بی توجهی به این وظایف (با توجه به نقش محوري و تأثیرگذار آنها در خانواده) علاوه بر آسیب پذیر نمودن رابطه همسران، می تواند روابط سایر اعضاي خانواده را آشفته نماید و حتی خانواده را در معرض خطر فروپاشی قرار دهد. دوم، هجوم سیل آساي بسیاري از شبهات مثل تفاوت حقوق و تکالیف زوجین در خانواده، با جدا نمودن بخشی از دستورات دین از متن دین و بدون نگاه جامع به نظام مندي قوانین اسلام، زمینه سوء استفاده از آموزه هاي دینی را فراهم کرده و این شبهه را ایجاد نموده است که اسلام با نگاهی مرد محورانه به وظایف و حقوق زن و مرد، به زن ظلم کرده است که این امر باعث منحرف شدن بسیاري از افکار از تعالیم آسمانی دین اسلام است.

نوشتار حاضر، با بهره گیري از آیات و روایات، نظرات فقها و حقوقدانان و نیز با استفاده از نظریه هاي روانشناسی درباره فلسفه تفاوتهاي حقوقی زوجین، علاوه بر تبیین صحیح وظایف مشترك و اختصاصی زن و مرد، علت این تفاوتها را با نگاهی درون دینی (آیات و روایات و فقه اسلامی) و برون دینی (روانشناسی) بررسی کرده است. و به بررسی روابط اخلاقی متقابل زن و شوهر پرداخته است.

کلیدواژه: حق، تکلیف، حسن معاشرت، تشیید مبانی خانواده، مضاجعت، تمکین.

مقدمه

زناشویی یكی از صمیمی ترین و خصوصی ترین انواع ارتباط انسانی و از نیازهای فطری بشر است . زمانیكه دو نفر ناآشنا و با سلایق مختلف كنار هم قرار می گیرند دوام و كیفیت دوستی آنها به دانش ، مهارت و هنر هر یك از آنها در تحكیم این ارتباط بستگی دارد . كم و بیش همه ما شاهد بوده ایم زن و شوهرهائیكه اگر چه در كنار هم هستند ولی بسیار از هم فاصله دارند .

در حقیقت به دلیل عدم درك صحیح نیازها و شخصیت یكدیگر نه تنها صمیمیتی بین آنها نیست بلكه به اجبار در كنار هم زندگی می كنند كه این اجبار میتواند ناشی از تعصبات اجتماعی مثل اعتقاد به ناشایسته بودن طلاق ، حمایت از فرزندان و مشكلات معیشتی و … باشد . نارضایتی زن و شوهر از یكدیگر علاوه بر اینكه بر لذت از زندگی و موفقیت های اجتماعی ، شغلی و اقتصادی تاثیر منفی می گذارد ، گاهی متأسفانه به مشكلات اخلاقی نیز منجر می گردد . راستی چه عواملی باعث می شود آنهمه رعایت احترام و حفظ حریم و حرمت ها ، فداكاریها و مهربانی های دوران نامزدی و عقد پس از مدتی به دلسردی ، خستگی و مشاجره های مختلف منجر شود ، ‌امید است مطالبی كه در ادامه خواهد آمد بتواندراه های پایداری و دوام صمیمیت و یك ارتباط با نشاط زناشویی را بیان كند .

اگر از یك ارتباط زناشویی كه دلخواه شما نیست رنج می برید اولین گام این است كه خود را اصلاح كنید . در یك ارتبا ط دو طرفه كمتر می توان فقط یك نفر را بعنوان مسئول مشكلات و مشاجرات معرفی كرد . شما مجبور نیستید در شرایط توأم با تحقیر ، سرزنش و خستگی سر ببرید ، از هم اكنون سرنوشت خود را به دست بگیرید و برای تغییر زندگی و روابط زناشویی خود برنامه ریزی كنید . رفتارهای غلط خود را اصلاح كنید و بعضی از وظایفی كه فراموش كرده اید از سر بگیرید . خداوند انسانها را مثل هم نیافریده است و البته این تفاوتهای بین فردی است كه سبب جاذبه بیشتر بین انسانها میگردد . بنابراین نباید سعی كنید كه طرف مقابل را به گونه ای تغییر دهید كه مثل شما فكر كند و مطابق نظر شما رفتار كند ، در ابتدا دختر و پسرها كه برای مراسم خواستگاری و آشنایی صحبت می كنند ، به دقت به صحبت های همدیگر گوش میدهند و در حقیقت این شروع آشنایی برای آنها جذاب است زیرا هر كسی خود را همانطور كه هست معرفی می كند و عقاید خود را بیان می كند ، چیزیكه سبب این جاذبه می شود همان اختلافات این دو نفر است . بجز ارزش های مذهبی و بنیادین كه اختلاف نظر در آنها گیرایی ندارد ما معمولاً به دنبال كسی هستیم كه به دلیل تفاوتهایش ما را كامل كند . اختلاف نظر ها اگر چه ممكن است سبب تضاد یامشاجره گردد ، اما همین مشاجره نیز فرصتی برای بیان عقاید طرفین است و منجر به شناسایی بیشتر هر یك از دیگری می گردد . از طرفی نباید انتظار داشت كه هیج اختلاف نظر و مشاجره ای بین زن و شوهر وجود نداشته باشد ، چرا كه ارتباط بدون تضاد یك ارتباط صحیح و پویا نیست در حقیقت در این ارتباط یك نفر از بیان احساسات و عقاید خود صرف نظر كرده است یا طرف مقابل این فرصت را با قلدری به او نداده است و لذا از رشد طرفین نیز جلوگیری خواهد شد . عقاید مختلف با ایجاد بحث و مشاجره یا قضاوت نفر سوم یا مراجعه به كتاب سبب رشد زن و شوهر می گردد، مثلاً اگر در مورد تربیت فرزند اختلاف نظری داشته باشند با مراجعه به روانشناس یا كتب مربوطه دانش هر دو طرف ارتقاء می یابد .

برای دانلود تحقیق آماده روابط اخلاقی متقابل زن و شوهر درس خانواده در اسلام و ایران پودمان حقوق خانواده از این قسمت اقدام کنید.



موضوعات :

درباره نویسنده

پشتیبان پژوهشسرای فرهنگیان: مدیران فردا 3935 نوشته در پژوهش سرای فرهنگیان دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید