no-img
پژوهش سرای فرهنگیان

گل آرایی از دیدگاه اقتصادی کشور درس گل آرایی پودمان پرورش گل های زینتی در خانه


پژوهش سرای فرهنگیان

برنامه سالانه و تقویم اجرایی تدبیر و تعالی مقطع ابتدایی و متوسطه طرح جابر اختصاصی سفارش اقدام پژوهی

ادامه مطلب

گل آرایی از دیدگاه اقتصادی کشور درس گل آرایی
zip
دسامبر 13, 2022
۱۸,۰۰۰ تومان

گل آرایی از دیدگاه اقتصادی کشور درس گل آرایی


گل آرایی از دیدگاه اقتصادی کشور درس گل آرایی پودمان پرورش گل های زینتی در خانه

گل آرایی از دیدگاه اقتصادی کشور درس گل آرایی پودمان پرورش گل های زینتی در خانه  با فرمت ورد و قابل ویرایش در 26   صفحه

گل آرایی از دیدگاه اقتصادی کشور درس گل آرایی تحقیق آماده پودمان علمی کاربردی  می باشد که توسط پژوهش سرای فرهنگیان – مدیران فردا طراحی و تدوین گردیده است و بسیار کامل و شامل کلیه موارد مورد نیاز در یک تحقیق پودمان علمی کاربردی است.تحقیق آماده گل آرایی از دیدگاه اقتصادی کشور درس گل آرایی شامل بخش های زیر است :

1.      مقدمه

2.     سوابق تحقیق

3.     متن تحقیق

4.     نتیجه گیری

5.     پیشنهادات

6.     منابع و ماخذ

بخشی از تحقیق آماده گل آرایی از دیدگاه اقتصادی کشور درس گل آرایی را مشاهده می کنیم .

مقدمه:

درک زبان گلها و همنشینی با آنها از دیر باز تاکنون الهام بخش شعرا وهنرمندان ما بوده و هست . از مظاهر و جلوه های این همنشینی درخانه ها ، گلدانهای شمعدانی ، عطر یاس و گل محمدی و نیز نقش گل و گیاه در فرشها ، نقاشیها و کاشیکاریهای ما می باشد. فرشهای پر از گل کرمان گویای این واقعیت است که هنرمندان ما به درستی نیاز کویر نشینان را به گل و گیاه دریافته بودند و با پر رنگ کردن این نقش ها سعی در جبران بی مهری طبیعت در این مناطق را داشتند.

گل آرایی که امروزه یک هنر تزئینی به شمار می آید، به معنای قرار دادن گل ها ، شاخه ها ، برگها و سایر عناصر تزئینی در کنار یکدیگر است . به نظر می رسد که گلها زیبایی خود را آسان عرضه می کنند ولی این زیبایی وقتی در کنار گلهای دیگر به تکامل می رسد که هنر و تکنیک درکنار هم، با عشق به طبیعت آمیخته شده باشند و آنگاه یک دسته گل می تواند بیانگر یک احساس لطیف باشد که هر کدام از اجزای آن به منظور خاصی بکار رفته باشد . لازمه درک هنر گل آرایی و ساخت مجموعه های زیبا ودلنشین علاقه ویژه نسبت به طبیعت می باشد تا بتوان به بهترین نحو زیبایی گلها را نمایان ساخت ، به آنها زندگی بخشید و از آنها آرامش گرفت . ایرانیان نخستین ملتی بودند که گل هدیه دادند. امروز در عصر ما زیباترین و ارجمندترین و در عین حال در دسترس ترین و تا حدودی ارزانترین تحفه ها یک شاخه گل یا دسته گل است که به مناسبت های بسیاری هدیه داده می شود.

قدیمیترین و زیباترین سند درباره پیشینه دسته گل در ایران، گل و غنچه های دست داریوش در سنگ نگاره های تخت جمشید است که بیشتر از 2500 سال سابقه دارد. بنابر نظر تحلیل گران تاریخ این نقوش، مراسم برپایی جشن نوروز و به گمان برخی جشن تولد و بعضی مراسم تاج گذاری را به نمایش می گذارد. در برخی از سکه های بر جا مانده از عصر اشکانیان، الهه ای را نشان می دهد که گل یا دسته گل یا شاخه همیشه سبز نخل یا مورد را در دست دارد.

تاریخچه :‌

در میان کهن ترین ظروف کشف شده از مصر ، یونان و ایران ، گلدانها جایگاه ویژه ای دارند و گویای این واقعیت هستند که بشر از دیر باز علاقه داشته گلها را به صورت گروهی و در گلدان و در نزدیکترین فاصله به خود یعنی خانه داشته باشد.

قبل از قرن ششم میلادی قراردادن گلها و شاخه ها به شکل گروهی و در طرفین محراب معابد بودایی در هند ، چین و ژاپن رواج داشت . اما این ژاپنی ها بودند که اولین بار از حدود قرن ششم میلادی ضمن آموزش الفبای این هنر آموختند که وقتی از بیان یک احساس لطیف عاجز ماندید آن را با گلها بیان کنید . آنها با کلاسیک کردن این هنر و آمیختن آن با انگیزه های فرهنگی خود ، هنر گل آرایی را در تاریخ به نام خود به ثبت رساندند.

از آنجائیکه ملکه ویکتوریا، پادشاه انگلستان به این هنر اهمیت زیادی می داد در زمان او مدارس زیادی در این کشور به تدریس گل آرایی و آموزش گل کاری پرداختند و به این جهت این هنر در اروپا به نام هنر ویکتوریا شناخته می شود.

در زمان رنسانس یا تجدید حیات در اروپا ، گل آرایی به عنوان یک هنر واقعی شناخته شده و در قرن بیستم به عنوان بخش جدا نشدنی از پیکره باغبانی، تدریس آن در اکثر دانشگاه های دنیا آغاز شد و اکنون در بعضی از رشته های مربوطه گذراندن واحد های آن اجباری می باشد.

پس از سالهای بی بار جنگ جهانی دوم،  هنر به سرعت خلاقیت خود را باز یافت و با پیدایش کوبیسم به عنوان فرم هنری جدید که همه چیز را واضح و آشکار و ساده می ساخت، هنر نیز در اروپا دگرگون شد. ژاپنی ها نیز که به طور سنتی از هنر دیگر کشورهای جهان الهام می گرفتند به عنوان آفرینشگرانی نوآور و هنرمندانی سهیم در جامعه هنر جهانی، بیان ویژه خود راعرضه کردند و به جای تقلید با تعبیر گری زبردستانه خویش تمام هنرها ا زجمله گل آرایی را دگرگون ساختند. آنها به راستی دریافته بودند که زیبایی گلها فقط در اوج شکوفایی آنها نیست.

اما آیا به راستی این ژاپنی ها بودند که برای نخستین بار پیام گلها را درک نموده اند و با احترام به گلها ، این جلوه های آفرینش را با تکنیک و هنر در آمیختند و به صورت مجموعه های پر رمز و راز به جهانیان شناساندند؟

حافظ شاعر و عارف پرآوازه خاور زمین در صدها سال پیش ، زیبا ترین و کامل ترین گنجینه راز و رمز و زبان گلها را به جهانیان عرضه نمود. قبل و بعد از او نیز شاعران ، نقاشان و طراحان و باغبانهای چیره دست ایران به بهانه های مختلف شکلهای معنوی ، تصویری و طبیعی گلها را از خود به یادگار گذاشتند. نقاشیهای گل مرغ در سده های اخیر احتمالاً با الهام از طبیعت باغهای ایرانی الگو برداری شده و گواه این واقعیت می باشد که گناه کم کاری و رایج نشدن آموزش همگانی استفاده از گلها و نگهداری آنها حتماً برگردن فرهنگ پر بار گذشتگان ما نمی باشد.

برای دانلود تحقیق آماده گل آرایی از دیدگاه اقتصادی کشور درس گل آرایی از این قسمت اقدام کنید.



موضوعات :

درباره نویسنده

پشتیبان پژوهشسرای فرهنگیان: مدیران فردا 3935 نوشته در پژوهش سرای فرهنگیان دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید