no-img
پژوهش سرای فرهنگیان

دانلود گزارش تخصصی دبیر ادبیات به همراه پنج نمونه رایگان پیشنهاد کوتاه و راهکار ارزشیابی


پژوهش سرای فرهنگیان

برنامه سالانه و تقویم اجرایی تدبیر و تعالی مقطع ابتدایی و متوسطه طرح جابر اختصاصی سفارش اقدام پژوهی

ادامه مطلب

دانلود گزارش تخصصی دبیر ادبیات در 19 صفحه فایل ورد همراه با 5 پیشنهاد ارزشیابی کوتاه
zip
ژانویه 20, 2022
۱۸,۰۰۰ تومان

دانلود گزارش تخصصی دبیر ادبیات در 19 صفحه فایل ورد همراه با 5 پیشنهاد ارزشیابی کوتاه


دانلود گزارش تخصصی دبیر ادبیات

دانلود گزارش تخصصی دبیر ادبیات به همراه پنج نمونه رایگان پیشنهاد کوتاه و راهکار ارزشیابی تحت عنوان چگونگی افزایش علاقه مندی دانش آموزان به درس ادبیّات فارسی   با فرمت ورد و قابل ویرایش و در 19 صفحه

سرفصلهای موجود در دانلود گزارش تخصصی دبیر ادبیات به قرار زیر است :

عنوان مطلب پیرامون قضیه  افزایش علاقه مندی دانش آموزان به درس ادبیّات فارسی

سرآغاز سخن پیرامون قضیه  افزایش علاقه مندی دانش آموزان به درس ادبیّات فارسی

دیباچه پیرامون قضیه افزایش علاقه مندی دانش آموزان به درس ادبیّات فارسی

درک مشکل پیرامون قضیه  افزایش علاقه مندی دانش آموزان به درس ادبیّات فارسی

بیان شرایط حاضر پیرامون قضیه  افزایش علاقه مندی دانش آموزان به درس ادبیّات فارسی

تنظیم و جمع نمودن منابع پیرامون قضیه  افزایش علاقه مندی دانش آموزان به درس ادبیّات فارسی

مطالعه و بررسی اطلاعات پیرامون قضیه افزایش علاقه مندی دانش آموزان به درس ادبیّات فارسی

بحث پیرامون حل مشکل دررابطه با  افزایش علاقه مندی دانش آموزان به درس ادبیّات فارسی

وضعیت ثانویه پس از حل مشکلات  افزایش علاقه مندی دانش آموزان به درس ادبیّات فارسی

بررسی بیشتر در رابطه با افزایش علاقه مندی دانش آموزان به درس ادبیّات فارسی

ارائه مستندات پیرامون افزایش علاقه مندی دانش آموزان به درس ادبیّات فارسی

پیش بینی نتایج در مورد افزایش علاقه مندی دانش آموزان به درس ادبیّات فارسی

راهکارها پیرامون قضیه افزایش علاقه مندی دانش آموزان به درس ادبیّات فارسی

رفرنس و منبع مورد استفاده افزایش علاقه مندی دانش آموزان به درس ادبیّات فارسی

تجزیه و تحلیل اطّلاعات

جدول شماره (1) نشان می دهد فقط 7 نفر از کلّ دانش آموزان کلاس به تمام سؤالات آزمون پاسخ صحیح و کامل داده بودند! تعداد 10 نفر از کل کلاس هم از قسمت واژگان و تاریخ ادبیّات ، نمره از دست داده بودند و بقیه دانش آموزان فقط از قسمت معنی شعر نمره از دست داده بودند.

انتخاب راه حل های جدید موقتی و اجرای آن ها 

در رویکردهای جدید تعلیم و تربیت عرضه ی اطّلاعات کافی نیست. بلکه روش تدریس دوسویه از اهمّیّت ویژه برخوردار است. نقش اصلی بر عهده ی دانش آموزان گذاشته می­شود که با مشارکت مستقیم خود به فرآیند یادگیری شکل می­دهند و شیوه های تفکّر کردن را تمرین می­کنند. البته با کمک روش های دیگر و استفاده از وسایل و ابزار کمک آموزشی مثل رایانه، تصاویر و کتب شعر می­توان به افزایش انگیزه و مشارکت دانش آموزان و زمینه سازی بروز خلّاقیّت آنان کمک کرد. بنابراین برای رفع مشکل علاقه مندی دانش آموزان تصمیم گرفتم که آنان را در کلاس درس فعّال سازم. برای رسیدن به هدف فوق تصمیم گرفتم یک راه حلّ موقتی که شامل شش طرح بود را اجرا کنم.

1- پرسش و پاسخ گروهی

برای پرورش خلّاقیّت و روحیه جستجو گری و نقد پذیری دانش آموزان یکی از روش های مؤثر روش پرسش و پاسخ   می باشد. در این راستا دانش آموزان کلاس دوم به 7 گروه 4 نفره تقسیم شدند. برای هر درس در ترم دوم مطالبی برای فعّالیّت گروه ها مشخص شد. دانش آموزان در منزل درس مربوط به هر گروه را مطالعه می­کردند. پس از ارزشیابی درس گذشته در ابتدای درس جدید پرسشی را مطرح می­کردم به طور مثال: امیرکبیر چگونه وزیری بوده و چه کارهای مفیدی برای پیشرفت کشورمان انجام داده است؟ دانش آموزان در گروههای خود به بحث می­پرداختند و نتیجه ی بحث را به صورت گزارش ارائه می­دهند. به عنوان مثال پاسخ گروه اول: تأسیس مدرسه دارالفنون بوده است. پاسخ گروه دوم: چاپ روزنامه وقایع الاتفاقیّه بوده است. پس از ارائه گزارش گروه ها اینجانب توضیحات کافی داده و در صورت لزوم دانش آموزان را راهنمایی خواهم کرد. از درس یازدهم تا آخر کتاب هرجلسه کلاس دوم با این روش پیش رفت. این روش موجب اعتماد به نفس بیشتر در دانش آموزان شد و منجر به ایجاد علاقه و تفکّر خلّاق در آن ها شد و قدرت اظهار نظر دانش آموزان را تقویت کرد. برای ایجاد رقابت میان دانش آموزان ارزشیابی مستمر به شکل تیمی و گروهی انجام می­شد. که در پایان جلسه گروه های برتر نیز اعلام می شدند.

2- استفاده از رایانه

یکی دیگر از ابزارهای مؤثر کمک آموزشی برای درک بهتر متون ادبی و روانخوانی صحیح فیلم های آموزشی هستند. چون در بیشتر کلاس های درس روش تدریس به صورت سخنرانی، سنتی و تکراری است، دانش آموزان از نمایش فیلم و استفاده از رایانه استقبال می­کنند. در مبحث پند پدر برای کمک به تدریس از کلیپ صوتی در کلاس دوم استفاده شد. در مبحث پرنده آزادی نیز برای کمک به تدریس از فیلم لحظه شهادت این نوجوان فلسطینی در کلاس درس استفاده شد.

3- استفاده از تصاویر

یکی از راه های افزایش درک بصری در تفهیم و تفسیر مطالب تاریخ ادبیّات و معانی واژگان دشوار کتاب استفاده از تصاویر است. به عنوان نمونه در مبحث زندگی نامه حافظ از تصاویر وی و آرامگاه او استفاده شد. و همچنین برای به خاطر سپردن هرچه مؤثرتر و ماندگار تر معانی واژگان دشوار کتاب، معانی این واژگان به صورت پوستر هایی توسط دانش آموزان آماده و به دیوار های کلاس نصب گردیده است.

4- خواندن مطالبی جذاب برای افزایش آگاهی  

از آن جا که هدف اصلی نگارنده در این پژوهش خارج شدن کلاس از جنبه ی خشک و بی روح بودن است، تصمیم گرفتم مطالبی که برای دانش آموزان جذابیّت دارند ، برای افزایش علاقه مندی آن ها در کلاس استفاده نمایم . در شعر آزادگی از جامی کتاب بهارستان وی را در کلاس درس همراه با دانش آموزان ورق زدیم و گوشه هایی از آن را خواندیم همچنین در درس مادر برگرفته از کتاب هزار و یک حکایت نوشته محمّد حکیمی با ارائه حکایاتی دیگر از وی زمینه تدریس این درس را فراهم نمودم.

5- روش نمایشی

هدف از روش نمایشی آشنایی دانش آموزان و ایجاد انگیزه ی بیشتر برای درس آزادگی، دانش آموزان حکایت خارکش و جوان را اجرا کردند. .

شما عزیزان می توانید دانلود گزارش تخصصی دبیر ادبیات را به همراه اشانتیون ویژه پنج نمونه راهکار و پیشنهاد کوتاه ارزشیابی از این بخش دانلود نمایید.

 



برچسب‌ها :
, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

درباره نویسنده

پشتیبان پژوهشسرای فرهنگیان: مدیران فردا 3938 نوشته در پژوهش سرای فرهنگیان دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید