no-img
پژوهش سرای فرهنگیان

تأثیر رویکرد اکتشافی درس علوم تجربی با روش تدریس متداول بر خلاقیت و پیشرفت تحصیلی


پژوهش سرای فرهنگیان

برنامه سالانه و تقویم اجرایی تدبیر و تعالی مقطع ابتدایی و متوسطه طرح جابر اختصاصی سفارش اقدام پژوهی

ادامه مطلب

تأثیر رویکرد اکتشافی درس علوم تجربی با روش تدریس متداول بر خلاقیت و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ابتدایی
zip
آوریل 23, 2022
۱۸,۰۰۰ تومان

تأثیر رویکرد اکتشافی درس علوم تجربی با روش تدریس متداول بر خلاقیت و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ابتدایی


مقاله رویکرد اکتشافی درس علوم تجربی با روش تدریس متداول

تأثیر رویکرد اکتشافی درس علوم تجربی به صورت کامل و دقیق توسط پژوهش سرای فرهنگیان – مدیران فردا طراحی و تنظیم شده است و این سایت تمام تلاش خود را در راستای تهیه و تنظیم تأثیر رویکرد اکتشافی درس علوم تجربی نموده است .پژوهش سرای فرهنگیان – مدیران فردا علاوه بر تأثیر رویکرد اکتشافی درس علوم تجربی دیگر نمونه های تحلیل محتوا کتب درسی را در سایت جای داده است.باید گفت سایت پژوهش سرای فرهنگیان – مدیران فردا بهترین و دقیق ترین سایت در راستای تأثیر رویکرد اکتشافی درس علوم تجربی می باشد.

با هم بخشی از متن تأثیر رویکرد اکتشافی درس علوم تجربی با روش تدریس متداول بر خلاقیت و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ،در دوره ابتدایی را مشاهده می کنیم.

چکیده

امروزه فعالیت در مدرسه و گرفتن دانستنی ها،مهارت و نگرش بخش عظیمی از زندگی انسان شده است و دیگر نمی توان با طرز تلقی گذشته تدریس را به معنای انتقال معلومات از ذهن معلم به ذهن شاگرد دانست زیرا این امر باعث می شود که ذهن شاگرد انباشته از مطالب شود که با نیاز و فکرشان متناسب نیست و آنها آنچه را که آموخته اند طوطی وار تکرار کنند و به تدریج از یادگیری احساس کسالت می کنند و چنین یادگیری نه تنها در سازندگی آن ها نقش مؤثری ایفا نمی کند بلکه زمینه رکود علمی و دلزدگی از فعالیت های علمی را فراهم می کند.مشاهده رویدادی است که دانش آموز را جذب می کند و این جذب سبب ترغیب به پرسش می شود و معلم هم دانش آموزان را را جهت پیدا کردن پاسخ به جست و جو تشویق می کند که به این روند جست و جو گری ،کاوش و یا اکتشاف می گویند.علوم تجربی یکی از دروس اساسی برای دانش آموزان دوره ابتدایی است که مبتنی بر آزمایش و مشاهده می باشد طوری که دانش آموزان قادر به یافتن کشف راه حلی برای جواب باشند، لذا این درس می تواند یکی از دروس مهم در پرورش خلاقیت و پیشرفت تحصیلی دانش آموز به حساب آید. در این مقاله تلاش می شود تا تأثیر روش تدریس اکتشافی با روش تدریس متداول بر خلاقیت و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ، در درس علوم تجربی دوره ابتدایی مورد بررسی قرار گیرد.محققان برای این منظور از روش کتابخانه ای و مروری بر تحقیقات قبلی استفاده کرده اند. یافته ها حاکی از آن است که رویکرد اکتشافی در تدریس درس علوم تجربی با توجه به فعال بودن و درگیر بودن دانش آموزان در فرایند حل مسئله در اکثر تحقیقات تأثیر مضاعف بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان و خلاق بودن دانش آموزان داشته است.

کلمات کلیدی: رویکرد اکتشافی، روش سنتی و متداول، خلاقیت دانش آموزان، پیشرفت تحصیلی، دوره ابتدایی.

1-مقدمه

تربیت نیروی انسانی یکی از برجسته ترین شاخص های تحول و پیشرفت محسوب می شود.چنین تحولی تحقق نخواهد یافت،مگر آنکه طرز تفکر و عمل مدیران و نظام های آموزشی به ویژه معلمان تحول یابد. محیط های آموزشی زمانی می توانند اثربخش و کارآمد باشند که کلیه فعالیت های آموزشی از معیارهای مشخص علمی برخوردار باشند،یادگیری و تحول صنعتی نیست که به زور یا با تحمیل اندیشه و اطلاعات و به شیوه غیر علمی بتوان آن را در دیگران به وجود آورد .امروزه فعالیت در مدرسه و گرفتن دانستنی ها،مهارت ها و نگرش بخش عظیمی از زندگی انسان شده است.

برای دریافت فایل تأثیر رویکرد اکتشافی درس علوم تجربی با روش تدریس متداول بر خلاقیت و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ،در دوره ابتدایی از این قسمت اقدام کنید.



درباره نویسنده

پشتیبان پژوهشسرای فرهنگیان: مدیران فردا 3938 نوشته در پژوهش سرای فرهنگیان دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید