no-img
پژوهش سرای فرهنگیان

تحلیل محتوای فارسی ششم ابتدایی بر اساس شاخص خوانایی مک لافلین


پژوهش سرای فرهنگیان

برنامه سالانه و تقویم اجرایی تدبیر و تعالی مقطع ابتدایی و متوسطه طرح جابر اختصاصی سفارش اقدام پژوهی

ادامه مطلب

تحلیل محتوای فارسی ششم ابتدایی بر اساس شاخص خوانایی مک لافلین (1968,McLaughlin) کاملترین و بهترین نمونه
zip
نوامبر 20, 2022
۱۸,۰۰۰ تومان

تحلیل محتوای فارسی ششم ابتدایی بر اساس شاخص خوانایی مک لافلین (1968,McLaughlin) کاملترین و بهترین نمونه


تحلیل محتوای فارسی ششم ابتدایی بر اساس شاخص خوانایی مک لافلین  (1968,McLaughlin) تنظیم شده توسط تیم تخصصی پژوهش سرای فرهنگیان – مدیران فردا به صورت دقیق

تحلیل محتوای فارسی ششم ابتدایی به صورت کامل و دقیق توسط پژوهش سرای فرهنگیان – مدیران فردا طراحی و تنظیم شده است و این سایت تمام تلاش خود را در راستای تهیه و تنظیم تحلیل محتوای فارسی ششم ابتدایی نموده است.پژوهش سرای فرهنگیان – مدیران فردا علاوه بر تحلیل محتوای فارسی ششم ابتدایی دیگر نمونه های تحلیل محتوا کتب درسی را در سایت جای داده است.باید گفت سایت پژوهش سرای فرهنگیان – مدیران فردا بهترین و دقیق ترین سایت در راستای تحلیل محتوای فارسی ششم ابتدایی می باشد.

با هم بخشی از متن تحلیل محتوای فارسی ششم ابتدایی بر اساس شاخص خوانایی مک لافلین  (1968,McLaughlin) را مشاهده می کنیم.

چکیده

کتاب درسی در نظام آموزشی متمرکز دارای اهمیت بسیاری است،لذا بررسی تناسب متن کتاب خصوصاً کتاب فارسی با سن و سطح کلاسی دانش آموزان بسیار با اهمیت است.در این تحقیق به بررسی شاخص خوانایی متن با استفاده از شاخص مک لافلین پرداخته شده. نتایج حاصل نشان دهنده عدم تناسب سنی متن با اختلاف 4 ساله از سن دانش آموزان پایه ششم است.

کلمات کلیدی:تحلیل محتوا،کتاب فارسی،ششم ابتدایی،خوانایی،مک لافلین

مقدمه

مربیان و برنامه ریزان درسی و آموزشی وظیفه ی سنگینی بر عهده دارند . زیرا باید در فرایند تعلیم و تربیت بکوشند تا برنامه های تربیتی را بر اساس نیازهای جامعه طراحی کنند (یارمحمدیان،1377). کتاب درسی در نظام آموزشی ایران یکی از مهم ترین منابع یادگیری به شمار می رود.در ایران وجود نظام آموزشی متمرکز موجب شده است که کتاب های درسی، محورفعالیت های آموزشی برای تمام دانش آموزان در مناطق گوناگون و حتی کودکان با توانایی های متفاوت باشد،که چنین رویه ای جدا از برخی مزایای آن ،مشکلات فراوانی را در کشور فراهم می کند. با عنایت به اینکه کتاب درسی اهمیت فراوانی در نظام آموزشی ایران دارد ،کارآیی و مناسب بودن آن برابر با مطلوب بودن نظام آموزشی و ناکارآمدی و مشکل بودن آن مساوی با عدم کارآیی و ضعف نظام آموزشی است.از این جهت، توجه به کتاب های درسی و رعایت اصول علمی در تدوین آن ها و توجه به نیازهای آموزشی در تالیف کتاب های درسی و هماهنگ ساختن آن با توانایی های ذهنی دانش آموزان و مطلوب ساختن کتاب های درسی،از چنان حساسیتی برخوردار است که وقت بسیاری از کارشناسان،برنامه ریزان،مولفان کتاب درسی و معلمان را به خود مشغول داشته است.به گونه ای که هر ساله هزینه های زیادی صرف تغییر و اصلاح کتاب های درسی می شود.(یوسفی قصاب سرای ،و خزایی، 1391).تحلیل محتوای کتاب درسی ، یک روش پژوهش منظم برای توصیف عینی و کمی محتوای کتابها و متون برنامه درسی و یا مقایسه پیامها و ساختار محتوا با اهداف برنامه درسی است”

برای دریافت فایل تحلیل محتوای فارسی ششم ابتدایی بر اساس شاخص خوانایی مک لافلین  (1968,McLaughlin) از این قسمت اقدام کنید.



درباره نویسنده

پشتیبان پژوهشسرای فرهنگیان: مدیران فردا 3935 نوشته در پژوهش سرای فرهنگیان دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید