no-img
پژوهش سرای فرهنگیان

آموزش و پرورش در تحقق تولید و اشتغال . با فرمت ورد و قابل ویرایش


پژوهش سرای فرهنگیان

برنامه سالانه و تقویم اجرایی تدبیر و تعالی مقطع ابتدایی و متوسطه طرح جابر اختصاصی سفارش اقدام پژوهی

ادامه مطلب

وظایف و مسئولیت های آموزش و پرورش در تحقق تولید و اشتغال
امتیاز 4.33 ( 3 رای )
zip
سپتامبر 8, 2022
۱۲,۰۰۰ تومان

وظایف و مسئولیت های آموزش و پرورش در تحقق تولید و اشتغال


مقاله نقش آموزش و پرورش در تولید و اشتغال

مقاله و تحقیق آماده دانلود برای فرهنگیان در مورد آموزش و پرورش

مقاله وظایف و مسئولیت های آموزش و پرورش در تحقق تولید و اشتغال توسط پژوهش سرای فرهنگیان – مدیران فردا طراحی و تدوین گردیده است و بسیار کامل و شامل کلیه موارد مورد نیاز در یک مقاله علمی پژوهشی است. بخشی از مقاله وظایف و مسئولیت های آموزش و پرورش در تحقق تولید و اشتغال را مشاهده می کنیم .

چکیده

همانگونه که مستحضریم مهم‌ترین نقش آموزش و پرورش در تحقق تولید و اشتغال فرهنگ‌سازی میان دانش‌آموزان، اولیا و مربیان است.در واقع ساماندهی مناسب نیروی انسانی از رویکردهای اصلی آموزش و پرورش در راستای تحقق تولید و اشتغال خواهد بود.مهمترین نقش آموزش و پرورش در تحقق تولید و اشتغال فرهنگ‌سازی در میان دانش‌آموزان، اولیا و مربیان است. آموزش و پرورش با ایجاد آمادگی ذهنی و روحی برای کارآفرینی، استفاده از تولیدات داخلی و صرفه‌جویی در امور مختلف زمینه را برای تحقق تولید و اشتغال در جامعه ایجاد می‌کند.در واقع تدوین کتب درسی و گنجاندن مفاهیم و مطالب در آنها بر مبنای تولید و اشتغال زمینه را برای تحقق اهداف آموزش و پرورش در این زمینه فراهم می‌کند. متاسفانه طی سال‌های اخیر جذب نیروی انسانی بدون کارشناسی صرفا در پاسخ به نیاز اشتغال جامعه بوده و کارآمدی چندانی نداشته است. به منظور فرهنگ‌سازی اقتصاد مقامتی در میان دانش‌آموزان ارائه آموزش‌های لازم به معلمان از موثرترین گروه‌ها آغار شده و برای تحقق این هدف با ارگان‌های دیگری همچون بسیج نیز همکاری می‌شود. آموزش و پرورش نقش مهمی در فرهنگ سازی برای ترویج و بسط آنچه در نظام جمهوری اسلامی ایران به دنبال آن هستیم در بین دانش آموزان و خانواده ها دارد. سیاست های این موضوع در کشورمان باید به یک گفتمان عمومی تبدیل شود و آموزش و پرورش رسالت و نقش مهمی در این گفتمان سازی دارد. یکی از بزرگترین رسالت های آموزش و پرورش در این حوزه توجه به تربیت نسلی ست که در آینده بتواند با رویکرد تولید و اشتغال کشور را به سمت پیشرفت سوق دهد. در مقاله حاضر قصد داریم به مبحث وظایف و مسئولیت های آموزش و پرورش در تحقق تولید و اشتغال بپردازیم.

کلیدواژه :  مسئولیت-آموزش و پرورش-فرهنگ سازی-تولید و اشتغال

مقدمه

برای تحقق فرهنگ تولید و اشتغال باید منابع، سرمایه، نیروی کار و تجهیزات به نحوی به کارگیری شود که ضایعاتی نداشته باشد.و به همین دلیل نقش دستگاه تعلیم و تربیت در تولید و اشتغال را پرورش نیروی متفکر و کارآمد است به طوری که تولید و اشتغال باید تفکرش در آموزش و پرورش پایه‌ریزی شود. دانش آموزان باید بتوانند آموخته‌های خود را در زمینه کار استفاده کنند، روش استفاده مطلوب از سرمایه را بدانند و اولویت‌بندی را مدنظر قرار دهند. ما باید بتوانیم نیروی تربیت کنیم که از نظر خلاقیت و نوآوری سرآمد باشد. اگر متکی به خودمان باشیم و وابستگی‌ها را کم کنیم آسیب‌پذیری ما کمتر خواهد شد.از نظر کمی نیز آموزش و پرورش از سطح تماس زیادی برخوردار است. آموزش معلمان به عنوان نخبگان جامعه و آموزش دانش آموزان به عنوان کانون انرژی و موثر در خانواده یک ضرورت است.این مهم باید از دبستان و پیش دبستانی آغاز شود تا کودکان ما با این مهم آشنا شوند.بحث تولید و اشتغال که این روزها در جامعه مطرح است موضوع جدیدی نیست و مقام معظم رهبری نیز تاکنون در مقاطع مختلف و سالیان متمادی است که بر این موضوع تأکید داشتند.‌ اکنون با گذشت 35 سال از عمر پر برکت انقلاب اسلامی و کسب موفقیت‌های چشمگیر در زمینه‌های مختلف علمی، سیاسی، نظامی  و غلبه بر مسائل کوچک و بزرگ،‌ متأسفانه هنوز اقتصاد کشور، اقتصادی آسیب‌پذیر و وابسته است.متأسفانه بر اثر غفلت‌ها و در برخی مواقع به دلیل بی‌تدبیری‌ها، شاهد اقتصاد بیمار در کشور هستیم که این اقتصاد بیمار نمی‌تواند پاسخگوی نیاز جامعه و معیشت مردم باشد. برای دستیابی به تولید و اشتغال دو حرکت مهم باید در جامعه صورت گیرد که اولی مهارت‌افزایی و دیگری فرهنگ ‌سازی است.توانمند کردن افراد جامعه برای تولید، توزیع و مصرف مناسب و از طرف دیگر فضاسازی و مهیا کردن فضای عمومی کشور برای پرداختن به مقوله تولید و اشتغال، از نکات بسیار مهمی است که آموزش و پرورش می تواند به آن ورود پیدا کرده و نقش داشته باشد. آموزش و پرورش با در اختیار داشتن یک میلیون نفر کارمند و حدود 13 میلیون دانش‌آموز تحت پوشش می‌تواند به عنوان یک دستگاه گسترده و تأثیرگذار بیشترین نقش را در زمینه توانمندسازی و فرهنگ‌سازی در زمینه تولید و اشتغال در بین افراد جامعه داشته باشد. آموزش و پرورش علاوه بر آموزش به افراد جامعه و افراد تحت پوشش خود می‌تواند به صورت عملی با بهبود و اصلاح مصارف داخلی در بحث تولید و اشتغال ورود پیدا کند. به عنوان مثال اگر این تعداد افراد در طول یک مدتی مصارف خود را از تولید داخل تهیه کرده و مصارف خود را کاهش داده و به صورت صحیح استفاده کنند، این میزان مصرف می‌تواند در اقتصاد کشور تأثیرگذار باشد. آموزش و پرورش به واسطه نقش آموزشی ـ تربیتی خود و عهده‌داری فرهنگ‌سازی در جامعه، بیش از دیگر دستگاه‌ها و سازمان‌ها مسئولیت پیدا می‌کند تا در عرصه تولید و اشتغال و خلق حماسه اقتصادی ورود پیدا کند. این وظیفه سنگین بر دوش وزارت آموزش و پرورش در حقیقت ایجاد فرصت می‌کند تا با ورود این وزارتخانه در این عرصه، مهمترین بخش زیربنایی آن که آمادگی اذهان عمومی نسبت به این مقوله است، محقق شود.

هر چند دستگاه‌های دیگر از جمله صدا و سیما و رسانه‌ها باید در این زمینه نقش داشته باشند اما وزارت آموزش و پرورش به دلیل جمعیت کثیری که در مجموعه خود تحت پوشش  دارد، بیشترین نقش را می‌تواند داشته باشد.فرهنگ سازی، مطالبه‌گری و آماده‌سازی این مجموعه عظیم برای مصرف درست و استفاده از کالای داخل، ظرفیت‌هایی است که در وزارت آموزش و پرورش وجود دارد.باید با یک حرکت انقلابی و عظیم جامعه را به سمت استفاده از تولیدات داخل سوق داد تا علاوه بر مصرف صحیح بتوان اقتصاد را مقاوم و شکوفا ساخت.باید با تقویت تولید، با اصلاح توزیع و مصرف صحیح به اقتصاد مقاوم رسید و باید کاری کرد تا بیشتر تولید داخلی مصرف شود هر چند در این خصوص حرکت‌های بسیاری صورت گرفته است اما کافی نیست و وزارت آموزش و پرورش باید در تمامی این مسائل پیشرو باشد.

فهرست مطالب

چکیده  8

مقدمه  9

بیان مسئله  11

اهمیت موضوع   11

كمبود بودجه آموزش و پرورش    14

مديريت مصرف، استفاده حداكثري از زمان، منابع و امكانات   16

اقدامات عمومی و فرهنگ‌ساز تولید و اشتغال در آموزش و پرورش    23

اقدامات برای صرفه‌جویی و کاهش هزینه‌ها در آموزش و پرورش    27

اقدامات برای خرید(مصرف) کالای ایرانی   30

اقدامات آموزش و پرورش برای نقش آفرینی مناسب در خلق حماسه اقتصادی   34

منابع و مآخذ  36

برای دانلود مقاله وظایف و مسئولیت های آموزش و پرورش در تحقق تولید و اشتغال از این قسمت اقدام کنید.



درباره نویسنده

پشتیبان پژوهشسرای فرهنگیان: مدیران فردا 3935 نوشته در پژوهش سرای فرهنگیان دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید