no-img
پژوهش سرای فرهنگیان

اقدام پژوهی و سند تحول بنیادین با فرمت ورد و قابل ویرایش کاملترین مقاله.


پژوهش سرای فرهنگیان

برنامه سالانه و تقویم اجرایی تدبیر و تعالی مقطع ابتدایی و متوسطه طرح جابر اختصاصی سفارش اقدام پژوهی

ادامه مطلب

اقدام پژوهی و سند تحول بنیادین
zip
اکتبر 17, 2022
۱۲,۰۰۰ تومان

اقدام پژوهی و سند تحول بنیادین


اقدام پژوهی و سند تحول بنیادین

اقدام پژوهی و سند تحول بنیادین مقاله کامل و آماده به صورت ورد و قابل ویرایش در 47 صفحه

اقدام پژوهی و سند تحول بنیادین عنوان مقاله ای ست که توسط پژوهش سرای فرهنگیان – مدیران فردا تهیه و تدوین گردیده است و در اختیار شما پژوهشگران گرامی قرار گرفته است.این مقاله بسیار کامل و آماده است و مناسب به عنوان مرجع برای پژوهشگران گرامی است. آنچه در فهرست مقاله اقدام پژوهی و سند تحول بنیادین وجود دارد، به قرار زیر است :

چکیده

مقدمه

مفروضات برنامه معلم پژوهنده

اهداف

زمينه

وظايف معلم پژوهنده بر اساس سند تحول بنیادین

بیان مسئله

به طور کل اهداف مطالعه و آموزش اقدام پژوهی شامل موارد زیر مشود

مفاهیم

تعریف علم

تعریف پژوهش ( تحقیق )

هدف پژوهش

ویژگی ها و قواعد پژوهش علمی

رعایت اصول اخلاقی در پژوهش

انواع پزوهش

تحقیقات بنیادی

تحقیقات کاربردی

تحقیقات علمی ( اقدام پژوهی )

تحقیقات تولید ( توسعه ای )

انواع روش های پژوهش ( براساس نحوه جمع اوری داده ها )

تحقیق توصیفی

تحقیق توصیفی موردی ( ژرفانگر )

تحقیق توصیفی تحلیل محتوا

تحقیق توصیفی زمینه یابی ( پهنانگر ، پیمایشی )

تحقیق همبستگی ( همخوانی )

روش عّلی خود به سه دسته تقسیم می شود

روش عّلی

روش مقایسه ای

روش عّلی مقایسه ای

اقدام پژوهی ( پژوهش در عمل )

تاریخچه اقدام پژوهی

ویژگی های اقدام پژوهی

ضرورت و اهمیت اقدام پژوهی

ابعاد اقدام پژوهی و تفاوت آن با پرس و جوهای شخصی

نتیجه گیری و پیشنهادات

منابع و مآخذ

حال چکیده مقاله اقدام پژوهی و سند تحول بنیادین را با هم مطالعه می نماییم.

در سند تحول بنيادين آموزش و پرورش جايگاهي ويژه براي پژوهش در نظر گرفته شده است. توسعه ظرفیت پژوهش و نوآوری، استفاده از ظرفيت هاي موجود برای گسترش فرهنگ تفکر و پژوهش در بین مدیران و مربیان و تامین پژوهشگر مورد نیاز تعلیم و تربیت رسمی عمومی و حمایت از پژوهشگران فعال و مجرب، ايجاد شبکه فعال پژوهشي از جمله ظرفيت هاي موجود در سند تحول بنيادين است(سند تحول بنیادین،1390). علاوه بر سند مذکور، در سند برنامه درسی ملی نیز توجه به پژوهش دیده می شود. در بخش اصول ناظر بر برنامه های درسی و تربیتی، اصل 3-3 به زمینه تقویت روحیه پرسشگری و پژوهشگری، در بخش رویکردها و جهت گیری های کلی سند، رویکرد 6-2-4، توجه به معلم به عنوان یادگیرنده و پژوهشگر آموزشی و پرورشی در نظر گرفته شده است .از سوی دیگرفراهم آوردن زمینه مشارکت معلمان در فعالیت های پژوهشی از جمله اقدام پژوهی بعنوان یکی از اهداف راهبردی وزارت آموزش وپرورش درامر توسعه وگسترش فرهنگ تحقیق وپژوهش در بین معلمان است، که توسط پژوهشگاه مطالعات آموزش وپرورش مورد پیگیری قرارگرفته است وامسال بیستمین دوره خودرا طی می نماید.

برنامه معلم پژوهنده از جمله دستاوردهاي مهمي است كه همواره از سوي سیاست‌گذاران تعليم و تربيت، پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، شوراي تحقيقات استان‌ها، مديران و معلمان مورد توجه و حمايت قرار گرفته است. روند صعودي مشاركت معلمان در اين برنامه و شركت گسترده آن‌ها در دوره‌هاي اقدام پژوهی و به تبع آن افزايش كيفيت طرح‌ها و اقبال روزافزون به اهميت تفكر و عمل مبتني بر پژوهش، گواه اين مدعاست. با توجه به  جايگاه موثر اين برنامه ، اثربخشي پژوهش در برنامه‌ريزي‌هاي آموزشي،تقويت تجارب علمي و اجرايي معلمان و مجهز نمودن آن‌ها به بينش علمي، توليد دانش و همچنين بهره‌گيري از تجارب و اندیشه‌های آنان در جهت بهبود وضعيت كلاس درس و ساير بخش‌ها، اجراي مطلوب اين فعاليت پژوهشي بيش از پيش اهميت می‌یابد.

اقدام پژوهی در فرایند تعلیم و تربیت رسمی و مدرسه ای ، فرایند اندیشه ورزی منظم ، علمی و عملی است که جستجو گری و تامل در باب فعالیت های تربیتی را مهیا می سازد و تلاش دارد راه حل های ممکن را در مواجه با مشکلات و چالش های پیش رو معلمان و کار گزاران تعلیم و تربیت شناسایی و عملیاتی کند.

معلمان و دیگر افراد مرتبط با آموزش بطور مستمر درگیر اتخاذ تصمیمات تربیتی اند و در قبال این تصمیمات دارای تعهد و مسولیت اند. برنامه معلم پژوهنده یا همان فرایند اقدام پژوهی به معلمان کمک می کند تا با شناسایی نیازها و تعین گام های جستجو گری علمی ، تحلیل علمی داده ها و یافته های مستند ، تصمیمات آگاهانه گرفته و بتوانند به پیامدهای مطلوب دست یابند. در مقاله حاضر قصد داریم به بحث اقدام پژوهی و سند تحول بنیادین نگاهی کارشناسانه تر بیندازیم.

کلید واژه :اقدام پژوهی ،سند تحول بنیادین ،آموزش و پرورش

پژوهش سرای فرهنگیان – مدیران فردا علاوه بر مقاله فوق در رابطه با اقدام پژوهی با موضوع اقدام پژوهی و سند تحول بنیادین در تهیه کلیه فایل های مورد نیاز فرهنگیان در حال فعالیت می باشد.شما فرهنگیان عزیز می توانید برای خرید مقاله حاضر از اینجا اقدام فرمایید.



موضوعات :

درباره نویسنده

پشتیبان پژوهشسرای فرهنگیان: مدیران فردا 3935 نوشته در پژوهش سرای فرهنگیان دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.