no-img
پژوهش سرای فرهنگیان

بررسی فرآیند یادگیری و نگاهی به اصول، اهداف، تکنیک‌ها و روش‌های مؤثر و حاکم بر یادگیری


پژوهش سرای فرهنگیان

برنامه سالانه و تقویم اجرایی تدبیر و تعالی مقطع ابتدایی و متوسطه طرح جابر اختصاصی سفارش اقدام پژوهی

ادامه مطلب

بررسی فرآیند یادگیری و نگاهی به اصول، اهداف، تکنیک‌ها و روش‌های مؤثر و حاکم بر یادگیری درس فنون یادگیری پایدار
zip
دسامبر 12, 2022
۱۸,۰۰۰ تومان

بررسی فرآیند یادگیری و نگاهی به اصول، اهداف، تکنیک‌ها و روش‌های مؤثر و حاکم بر یادگیری درس فنون یادگیری پایدار


بررسی فرآیند یادگیری و نگاهی به اصول، اهداف، تکنیک‌ها و روش‌های مؤثر و حاکم بر یادگیری درس فنون یادگیری پایدار پودمان تعلیم و تربیت در خانواده

بررسی فرآیند یادگیری و نگاهی به اصول، اهداف، تکنیک‌ها و روش‌های مؤثر و حاکم بر یادگیری درس فنون یادگیری پایدار پودمان تعلیم و تربیت در خانواده با فرمت ورد و قابل ویرایش در 26  صفحه

بررسی فرآیند یادگیری و نگاهی به اصول، اهداف، تکنیک‌ها و روش‌های مؤثر و حاکم بر یادگیری درس فنون یادگیری پایدار  تحقیق آماده پودمان علمی کاربردی  می باشد که توسط پژوهش سرای فرهنگیان – مدیران فردا طراحی و تدوین گردیده است و بسیار کامل و شامل کلیه موارد مورد نیاز در یک تحقیق پودمان علمی کاربردی است.تحقیق آماده بررسی فرآیند یادگیری و نگاهی به اصول، اهداف، تکنیک‌ها و روش‌های مؤثر و حاکم بر یادگیری درس فنون یادگیری پایدار  شامل بخش های زیر است :

  1. مقدمه

  2. سوابق تحقیق

  3. متن تحقیق

  4. نتیجه گیری

  5. پیشنهادات

  6. منابع و ماخذ

بخشی از تحقیق آماده بررسی فرآیند یادگیری و نگاهی به اصول، اهداف، تکنیک‌ها و روش‌های مؤثر و حاکم بر یادگیری درس فنون یادگیری پایدار  را مشاهده می کنیم .

مقدمه

اهميت يادگيري، مسئله اي بسيار بديهي و روشن است؛ چرا که از راه يادگيري است که بشر با محيط خود آشنا مي شود. با يادگيري، انسان مي تواند خويش و خدايش را بشناسد و به هدف آفرينش خود که همان کمال و تقرب به خداوند است، دست يابد. در نخستين آياتي که بر پيامبر اکرم ( صلي الله عليه و آله و سلم ) نازل شد، به نعمت ياد دادن و آموزش اشاره، و يادگيري ابزاري براي رشد انسان معرفي شده است. اين مهم، دليل اهميت دادن قرآن به يادگيري است. سفارش فراوان معصومان ( عليه السلام ) به تعليم و تعلم نيز، بر اهميت يادگيري تأکيد مي کند. از سوي ديگر، بزرگان و دانشمندان اسلامي، آداب و شيوه هاي رفتاري فراواني را درباره ي رابطه ي استاد و شاگرد مطرح کرده اند.

همچنين، پيشرفت هاي شگفت انگيز انسان در طول تاريخ، اهميت يادگيري را به خوبي نشان مي دهد. بشر با يادگيري توانسته است از ناشناخته هاي اقصا نقاط دنيا آگاهي پيدا کند و به ژرفاي اقيانوس ها و اوج کهکشان ها دسترسي يابد. به طور مسلم، اين پيشرفت ها، معلول يادگيري است.
افزون بر اين، بسياري از مباحث روان شناسي مانند رشد، انگيزش، رفتارهاي اجتماعي و شخصيت با يادگيري ارتباط دارد. براي مثال، مي توان گفت يکي از عوامل شکل گيري شخصيت انسان، يادگيري است که بين آن و شخصيت ارتباط مستقيمي وجود دارد. بنابراين، يادگيري يکي از مهم ترين مباحث روان شناسي است که در اينجا آن را بر مي رسيم.

سوابق تحقیق

پاسخ به اين پرسش که يادگيري چيست، ظاهري آسان، ولي تعريفي پيچيده دارد. هر گنهان و اُلسون مي گويند: « يادگيري يکي از مهم ترين زمينه ها در روان شناسي امروز و در عين حال، يکي از مشکل ترين مفاهيم براي تعريف کردن است ». براي يادگيري مانند ديگر مفاهيم روان شناسي، تعريف هاي گوناگوني کرده اند که در اينجا به يکي از آنها بسنده مي کنيم. « يادگيري، فرايند ايجاد تغييرات نسبتاً پايدار در رفتار است که در نتيجه ي تمرين و تجربه حاصل مي شود ».  در اين تعريف، چند عنصر مهم بيان شده است:. تغييرات نسبتاً پايدار، در برابر تغييرات موقتي است. به اين تغييرات که موسمي و لحظه اي اند، يادگيري نمي گويند. براي مثال، وقتي انسان خسته است و مي خوابد، هنگام بيدار شدن، تغييرهايي در رفتارش به وجود مي آيد که نشان دهنده ي يادگيري نيست و تنها نتيجه ي خستگي است. همين گونه است رفتارهايي که در اثر گرسنگي يا تشنگي و… حاصل مي شود. روشن است که تغيير از نخوردن به خوردنت يادگيري نيست؛ زيرا پس از بر طرف شدن گرسنگي، دوباره به حالت نخوردن باز مي گرديم؛
2. تمرين و تجربه: تغيير در نتيجه ي رشد يا تحولات زيستي، يادگيري به شمار نمي آيد. به تغييراتي که بر اثر بالا رفتن سن ( مانند فراموشي ) ايجاد مي شوند، يادگيري نمي گويند؛
3. مراد از رفتار، مجموعه اي از افکار، تمايلات، عادات، اطلاعات و مهارت هاست. براي تبيين فرايند يادگيري، نظريه هاي گوناگوني وجود دارد که در اينجا با برخي از آنها آشنا مي شويم.
يادگيري فرايند ايجاد تغييرات نسبتاً پايدار در رفتار است که در نتيجه ي تمرين و تجربه حاصل مي شود.

رفتارهايي که از انسان سر مي زند، به دو دسته ي کلي تقسيم مي شود: رفتارهايي که غريزي بوده، بي آنکه انسان ياد بگيرد، آنها را انجام مي دهد؛ مانند واکنش هاي بازتابي که همه آن را تجربه کرده اند. زماني که دست ما به شيئي بسيار داغ برخورد مي کند، بلافاصله به طور بازتابي دستمان را عقب مي کشيم؛ دسته دوم رفتارهايي اکتسابي که بدون يادگيري انجام نمي شود. و شامل تمام رفتارهاي ارادي مي گردد مي توان گفت بيشتر رفتارهاي حيوانات جزو دسته ي اول است. عسل سازي زنبورهاي عسل، يا محافظت پرنده ي ماده از جوجه هاي خود، امري است غريزي که بدون يادگيري انجام مي شود. اما توقف انسان پشت چراغ قرمز، نياز به يادگيري دارد؛ زيرا هيچ ارتباط غريزي بين ايستادن فرد و چراغ قرمز برقرار نيست.
نظريه هايي که کارشناسان يادگيري بيان کرده اند، ناظر به رفتارهاي اکتسابي انسان است و اينکه آدمي چگونه آن رفتارها را ياد مي گيرد. اين نظريه ها را مي توان بر اساس دو ديدگاه رفتار گرايي و شناخت گرايي  به دو دسته ي کلي طبقه بندي کرد. در نمودار زير برخي از نظريه هاي يادگيري ترسيم شده است.

برای دانلود تحقیق آماده بررسی فرآیند یادگیری و نگاهی به اصول، اهداف،تکنیک‌ها و روش‌های مؤثر و حاکم بر یادگیری درس فنون یادگیری پایدار  از این قسمت اقدام کنید.



موضوعات :

درباره نویسنده

پشتیبان پژوهشسرای فرهنگیان: مدیران فردا 3938 نوشته در پژوهش سرای فرهنگیان دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید