no-img
پژوهش سرای فرهنگیان

تدوین گزارش تخصصی آموزگاران ابتدایی به همراه پنج نمونه رایگان پیشنهاد


پژوهش سرای فرهنگیان

برنامه سالانه و تقویم اجرایی تدبیر و تعالی مقطع ابتدایی و متوسطه طرح جابر اختصاصی سفارش اقدام پژوهی

ادامه مطلب

تدوین گزارش تخصصی آموزگاران ابتدایی : تبیین نوشتار صحیح حروف و تقویت نگارش دانش آموزان
zip
مارس 17, 2022
۱۸,۰۰۰ تومان

تدوین گزارش تخصصی آموزگاران ابتدایی : تبیین نوشتار صحیح حروف و تقویت نگارش دانش آموزان


تدوین گزارش تخصصی آموزگاران ابتدایی

تدوین گزارش تخصصی آموزگاران ابتدایی به همراه پنج نمونه رایگان پیشنهاد کوتاه و راهکار ارزشیابی تحت عنوان چگونگی بر طرف نمودن مشکل املا و توانايي جانشين كردن صحيح صورت نوشتاري حروف در دانش آموزانم  با فرمت ورد و قابل ویرایش و در 16  صفحه

سرفصلهای موجود در تدوین گزارش تخصصی آموزگاران ابتدایی به قرار زیر است :

عنوان مطلب پیرامون قضیه  مشکل املا و توانايي جانشين كردن صحيح صورت نوشتاري حروف

سرآغاز سخن پیرامون قضیه  مشکل املا و توانايي جانشين كردن صحيح صورت نوشتاري حروف

دیباچه پیرامون قضیه مشکل املا و توانايي جانشين كردن صحيح صورت نوشتاري حروف

درک مشکل پیرامون قضیه  مشکل املا و توانايي جانشين كردن صحيح صورت نوشتاري حروف

بیان شرایط حاضر پیرامون قضیه  مشکل املا و توانايي جانشين كردن صحيح صورت نوشتاري حروف

تنظیم و جمع نمودن منابع پیرامون قضیه  مشکل املا و توانايي جانشين كردن صحيح صورت نوشتاري حروف

مطالعه و بررسی اطلاعات پیرامون قضیه مشکل املا و توانايي جانشين كردن صحيح صورت نوشتاري حروف

بحث پیرامون حل مشکل دررابطه با  مشکل املا و توانايي جانشين كردن صحيح صورت نوشتاري حروف

وضعیت ثانویه پس از حل مشکلات  مشکل املا و توانايي جانشين كردن صحيح صورت نوشتاري حروف

بررسی بیشتر در رابطه با مشکل املا و توانايي جانشين كردن صحيح صورت نوشتاري حروف

ارائه مستندات پیرامون مشکل املا و توانايي جانشين كردن صحيح صورت نوشتاري حروف

پیش بینی نتایج در مورد مشکل املا و توانايي جانشين كردن صحيح صورت نوشتاري حروف

راهکارها پیرامون قضیه مشکل املا و توانايي جانشين كردن صحيح صورت نوشتاري حروف

رفرنس و منبع مورد استفاده مشکل املا و توانايي جانشين كردن صحيح صورت نوشتاري حروف

نكات برجسته روش آموزش املاي فارسي :

1-  توجه بيشتر به وجه آموزشي درس املا نسبت به وجه آزموني آن

2- انعطاف پذيري در انتخاب تمرينات  در هر جلسه املا

3-  توجه به كلمات به عنوان عناصر سازنده جمله هاي زباني

4-  ارتباط زنجير وار املاهاي اخذ شده در جلسات گوناگون معيارهاي ارزشيابي عناصر ديگر روش آموزش املا را به صورت زير هم ميتوان مرحله بندي كرد : گام اول, انتخاب متن املا  و نوشتن آن روي تخته سياه و خواندن آن گام دوم , قرائت املا توسط معلم و نوشتن آن توسط دانش آموزان گام سوم , تصحيح گروهي املاها و تهيه فهرست خطاهاي املايي گام چهارم , تمرينات متنوع با توجه به اولويت بندي اشكالات املايي استخراج شده.

گام اول , انتخاب متن :

در انتخاب متن املا به موارد زير توجه شود :

متن مورد نظر حاوي جمله باشد و از انتخاب كلمه به تنهايي خودداري شود.

كلمات سـازنـده جمـلات متـن از حـروفـي تشكيل شده باشند كه قبلاً تدريس شده اند.

كلمات خارج از متن كتاب هاي درسي , از 20 درصد كل كلمات بيشتر نباشد.

علاوه بر جملات موجود در كتاب هاي درسي , با استفاده از كلمات خوانده شده , جملات ديگري هم در نظر گرفته شوند .

در هر جلسه از كلماتي كه در جلسات قبلي براي دانش آموزان مشكل بوده اند نيز استفاده شود تا بتوان درجه پيشرفت شاگردان را اندازه گيري كرد.

گام دوم

معلم متن املا را از روي تابلو پاك كرده , پس از آماده شدن دانش آموزان , آن را با صدايي بلند و لحني شمرده و حداكثر تا دو بار قرائت مي كند . البته هنگام قرائت متن املا از خواندن كلمه به كلمه خودداري كرده , متن را به صورت گروههاي اسمي و فعلي يا جمله كامل قرائت مي كند تا دانش آموزان با بافت جمله و معناي آن آشنا شوند . متن املا را با سرعت مناسب تكرار مي كند تا كند نويسان هم , اشكالات خود را بر طرف نماند .

گام سوم

اين گام با مشاركت كامل دانش آموزان انجام مي شود و معلم بدون اشاره به نام آنان تك تك املا ها را بررسي و مشكلات را استخراج مي كند . به اين ترتيب كه معلم املاي اولين دانش آموز را در دست مي گيرد و به كمك دانش آموز كلمات ياد شده را رونويسي مي كند. سپس املاي دومين , سومين و …. در دست مي گيرد و به كمك همان دانش آموز يا دانش آموز ديگري , صورت صحيح غلط هاي املايي را روي تابلو ثبت مي كند . البته هر جا كه غلط ها تكراري بودند جلوي اولين مورد آن يك علامت ( مثلاً * ) مي زند . در پايان با شمردن غلط ها , اشكالات املايي دانش آموزان را اولويت بندي مي كند .

گام چهارم

در ايـن گام معلـم با توجه به مهمترين و پر تعداد ترين اشكالات املايي دانش آموزان با بكار گيري انواع تمرينات حرف نويسي و كلمه نويسي و همچنين تمرينات كلمه سازي و جمله سازي به تقويت توان نوشتاري دانش آموزان مي پردازد .

راههاي پيشنهادي براي تقويت املايي دانش آموزان ضعيف

با مطالعه اطلاعات جمع آوري شده در جلسه شوراي معلمان جهت تقويت املا با پيشنهادات متعدد همكاران مواجه شديم كه در ذيل فهرست وار آورده ايم .

دقت به مشق ( رونويسي ) و تصحيح غلط ها و رعايت خط زمينه

توجه به دست ورزي در دوره آمادگي

مطمئن شدن از شناخت حروف الفباي فارسي

بررسي دقيق تكليف شب در خانه

توجه بيشتر به دانش آموزان كند نويس

پرهيز از حركات اضافي موقع گفتن املا

استفاده از دانش آموزان ممتاز براي روخواني و تكرار و تمرين در كلاس

توجه به نوع نشستن

استفاده از كارت تند خواني

تركيب صامت و مصوت

اطمينان از تلفظ صحيح حروفات توسط دانش آموزان

تصحيح املا توسط خود دانش آموزان  و . . . .

شما عزیزان می توانید تدوین گزارش تخصصی آموزگاران ابتدایی را به همراه اشانتیون ویژه پنج نمونه راهکار و پیشنهاد کوتاه ارزشیابی از این بخش دانلود نمایید.

 



برچسب‌ها :

درباره نویسنده

پشتیبان پژوهشسرای فرهنگیان: مدیران فردا 3935 نوشته در پژوهش سرای فرهنگیان دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.