no-img
پژوهش سرای فرهنگیان

نمونه گزارش تخصصی دبیران تاریخ به همراه پنج نمونه رایگان پیشنهاد کوتاه و راهکار ارزشیابی


پژوهش سرای فرهنگیان

برنامه سالانه و تقویم اجرایی تدبیر و تعالی مقطع ابتدایی و متوسطه طرح جابر اختصاصی سفارش اقدام پژوهی

ادامه مطلب

نمونه گزارش تخصصی دبیران تاریخ : ایجاد نشاط و جذاب کردن کلاس درس
zip
مارس 14, 2022
۱۸,۰۰۰ تومان

نمونه گزارش تخصصی دبیران تاریخ : ایجاد نشاط و جذاب کردن کلاس درس


نمونه گزارش تخصصی دبیران تاریخ

نمونه گزارش تخصصی دبیران تاریخ به همراه پنج نمونه رایگان پیشنهاد کوتاه و راهکار ارزشیابی تحت عنوان  چگونگی با نشاط و جذاب کردن كلاس تاريخ  با فرمت ورد و قابل ویرایش و در 19 صفحه

سرفصلهای موجود در نمونه گزارش تخصصی دبیران تاریخ به قرار زیر است :

عنوان مطلب پیرامون قضیه  با نشاط و جذاب کردن كلاس تاريخ

سرآغاز سخن پیرامون قضیه  با نشاط و جذاب کردن كلاس تاريخ

دیباچه پیرامون قضیه با نشاط و جذاب کردن كلاس تاريخ

درک مشکل پیرامون قضیه  با نشاط و جذاب کردن كلاس تاريخ

بیان شرایط حاضر پیرامون قضیه  با نشاط و جذاب کردن كلاس تاريخ

تنظیم و جمع نمودن منابع پیرامون قضیه  با نشاط و جذاب کردن كلاس تاريخ

مطالعه و بررسی اطلاعات پیرامون قضیه با نشاط و جذاب کردن كلاس تاريخ

بحث پیرامون حل مشکل دررابطه با  با نشاط و جذاب کردن كلاس تاريخ

وضعیت ثانویه پس از حل مشکلات  با نشاط و جذاب کردن كلاس تاريخ

بررسی بیشتر در رابطه با با نشاط و جذاب کردن كلاس تاريخ

ارائه مستندات پیرامون با نشاط و جذاب کردن كلاس تاريخ

پیش بینی نتایج در مورد با نشاط و جذاب کردن كلاس تاريخ

راهکارها پیرامون قضیه با نشاط و جذاب کردن كلاس تاريخ

رفرنس و منبع مورد استفاده با نشاط و جذاب کردن كلاس تاريخ

روش گردآوري اطلاعات (شواهد 1 ):

غيراز مشاهده‌ي مستقيم آنچه كه خود در كلاس با آن مواجه بودم، از مصاحبه و پرسش‌نامه نيز جهت جمع‌آوري اطلاعات بهره گرفتم.

پرسشنامه را به صورت باز انتخاب نمودم (در حد نظرخواهي) و آن را در بين دانش‌آموزان خود توزيع نمودم.

با توجه به فرصتي كه در اختيارشان قرار داده بودم از آن‌ها خواستم كه با دقت به پرسشها پاسخ داده و نقطه نظرات خودشان را بدون درج نام و نام‌خانوادگي و هرگونه ترس و هراس از عاقبت اظهارنظر، با خاطر آسوده بنويسند. مصاحبه‌ها هم به واسطة اينكه حساسيت‌هاي احتمالي همكاران را سبب نشود به صورت رسمي انجام نشدند، بلكه بيشتر به صورت عادي و خودماني برگزار شد (با برخي همكاران تاريخ، مديران، مشاوران و دبيران ديگر رشته‌ها). بنظر اينجانب مطالبي كه از طريق گفت‌وگوي عادي بدست مي‌آيد به حقيقت نزديكتر مي‌باشد. بخشي ديگر از كارم را براي كسب اطلاعات معطوف به دفاتر ثبت نمرات درس تاريخ‌شناسي نمودم.

در عين حال پس از مطالعه و بررسي اطلاعات جمع‌آوري شده عوامل مؤثر بر بي‌علاقگي دانش‌آموزان را نسبت به درس «تاريخ» اپنچنين دسته‌بندي نمودم.

 

الف: عوامل مرتبط با كتاب درسي

نظام آموزش و پرورش در كشور ما بر پايه‌ي كتاب محوري و همچنين با تكيه بر حافظه و در نهايت آزموني سنتي در پايان ترم استوار است.

بايد بيان شود كه ويژگيهاي كتب درسي، بر آموزش دانش‌آموزان از تأثير بسزايي برخوردار است.

كتاب «تاريخ‌« ، عليرغم ماهيت علمي و روشمند خود نياز به بازنگري مختصر و جزئي‌اي دارد تا به كيفيت و ارزش علمي آن افزوده شود. در زير به برخي از ايراداتي كه در باب كتاب قابل طرح است اشاره مي‌شود:

– در تبيين چارچوب مفهومي تاريخ تلاش در خور توجهي انجام نشده است. و حتي كتاب تعريفي صحيح از «تاريخ» ارائه نكرده است. همچنين دانش‌آموز بايد قبل از فراگيري منابع تحقيق، با تاريخ و اهميت و ضرورت آن در زندگي بشر، و نيز انواع مكاتب تاريخ نگاري آشنا شود. جهت‌گيري كلي تاريخ را بشناسد و دريابد كه تاريخ، علمي زنده و تأثيرگذار در سرنوشت فعلي و آينده ي بشر است.

– در كتاب جاي آشنايي با برخي از مورخان و اهداف و شيوه‌ي كار آنها، كه موجب جذابيت آن مي‌شود كاملاً خالي است.

– در صورت معرفي برخي از سايت‌ها مثل سايت موزه‌ها و كتابخانه‌هاي الكترونيكي و … مسلماً به زيبايي و غناي كتاب افزوده مي‌شد و باعث افزايش علاقه‌مندي دانش‌آموزان نسبت به مباحث كتاب مي‌شد.

ب: علل مرتبط با دبيران تاريخ

«منقول است كه تعليم و تربيت بد، هنگامي واقع مي‌شود كه رشته‌اي از كلمات از جزوات درسي  معلم به دفتر دانش‌آموزان سرازير مي‌شود، بدون اينكه ذهن هيچ يك از اين دو را به تكاپو بيندازد»6

در هر نظام آموزشي، معلم يكي از اركان آموزش محسوب مي‌شود و نقش رابط و واسطه بين دانش‌آموز و كتاب را به عهده دارد. كم‌ترين سستي در اجراي برنامه‌ها در جهت رسيدن به اهداف از پيش تعيين شده آموزشي، ممكن است به خيل عظيمي از مشكلات بينجامد. و بقولي رشد درصد مردودي‌ها، ترك تحصيل‌ها، اعتياد دانش‌آموزان و دانشجويان، رشد درصد خودكشي و بسياري ديگر از ناهنجاري‌هاي كلامي و رفتاري مي‌تواند معلول تعليم و تربيت باشد. 7 در اين زمينه به برخي از موانع موجود، در راه اجراي نقش معلم خصوصاً معلمان تاريخ كه رسالت آنها همطراز با رسالت مورخان است اشاره مي‌شود.

– شرايط اقتصادي و اجتماعي كه مشكلات معيشتي زيادي را سبب شده است (براي دبيران)، در بي‌انگيزه نمودن معلم و دانش‌آموز و در نتيجه در افت تحصيلي بسيار اثرگذار بوده است.

– پرداختن به مشاغل كاذب در كنار معلمي فرصت مطالعه را براي بهتر شدن معلم گرفته است.

– منحصر ماندن دانش و مطالعات دبير تاريخ به آموخته‌ها و مطالعات دوران تحصيل در دانشگاه، نه تنها او را از توجه به مسائل جديد و جذاب باز مي‌دارد بلكه كلاس را نيز به شكل بارزي براي او و شاگردانش همراه با كسالت و زجر مي‌كند.

3- اقدام راه حل پيشنهادي

انتقال مفاهيم و مضامين تاريخ و شرح و بسط آن تنها با استفاده‌ي دبيران تاريخ از جديدترين متدها و الگوهاي روش تدريس ميسر مي‌باشد. متأسفانه آنچه كه امروز ما شاهد آن هستيم استفاده از روش سخنراني جهت تدريس تاريخ مي‌باشد، كه از سطح بسيار پاييني در انتقال مفاهيم آموزشي برخوردار است. زيرا مخاطبان فقط از حس شنوايي بهره‌مند مي باشند. در صورتيكه از حس ديداري و لمسي نيز برخوردار شوند، يادگيري به صورت صحيح‌تر و عميق‌تر خواهد بود. «ديگر نمي‌توان با روش‌هاي سنتي، جامعه و افراد آن را به سوي تحول و پيشرفت سوق داد…. همه‌ي كساني كه با روش‌هاي سنتي آموزش ديد‌ه‌اند، لحظاتي را بخاطر مي‌آورند كه نشستن سر كلاس، گوش دادن به صداي يكنواخت معلم، از بركردن مطالب درسي بدون فهم و درك، دلهره و اضطراب ناشي از امتحان، و تحمل سرزنش معلمان و والدين، چگونه موجب نفرت و گريز از كلاس، درس و محيط آموزشي مي‌شد. راستي چرا؟ چرا بسياري از فعاليت‌هاي آموزشي نمي‌توانستند ما را با محيط‌هاي آموزشي مأ‌نوس و به يادگيري علاقه‌مند كنند؟…»9

شما عزیزان می توانید نمونه گزارش تخصصی دبیران تاریخ را به همراه اشانتیون ویژه پنج نمونه راهکار و پیشنهاد کوتاه ارزشیابی از این بخش دانلود نمایید.



برچسب‌ها :

درباره نویسنده

پشتیبان پژوهشسرای فرهنگیان: مدیران فردا 3937 نوشته در پژوهش سرای فرهنگیان دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید