no-img
پژوهش سرای فرهنگیان

گزارش تخصصی ریاضی متوسطه به همراه پنج نمونه رایگان پیشنهاد کوتاه و راهکار ارزشیابی


پژوهش سرای فرهنگیان

برنامه سالانه و تقویم اجرایی تدبیر و تعالی مقطع ابتدایی و متوسطه طرح جابر اختصاصی سفارش اقدام پژوهی

ادامه مطلب

گزارش تخصصی ریاضی متوسطه با موضوع ارائه راهکارهای جذاب و دانش آموز محور در تدریس
zip
مارس 12, 2022
۱۸,۰۰۰ تومان

گزارش تخصصی ریاضی متوسطه با موضوع ارائه راهکارهای جذاب و دانش آموز محور در تدریس


گزارش تخصصی ریاضی متوسطه

گزارش تخصصی ریاضی متوسطه به همراه پنج نمونه رایگان پیشنهاد کوتاه و راهکار ارزشیابی تحت عنوان  چگونگی نهادینه ساختن علاقه به درس ریاضی به کمک ارائه راهکار های جذاب و دانش آموز محور  با فرمت ورد و قابل ویرایش و در 24 صفحه

سرفصلهای موجود در گزارش تخصصی ریاضی متوسطه به قرار زیر است :

عنوان مطلب پیرامون قضیه  نهادینه ساختن علاقه به درس ریاضی به کمک ارائه راهکار های جذاب و دانش آموز محور

سرآغاز سخن پیرامون قضیه  نهادینه ساختن علاقه به درس ریاضی به کمک ارائه راهکار های جذاب و دانش آموز محور

دیباچه پیرامون قضیه نهادینه ساختن علاقه به درس ریاضی به کمک ارائه راهکار های جذاب و دانش آموز محور

درک مشکل پیرامون قضیه  نهادینه ساختن علاقه به درس ریاضی به کمک ارائه راهکار های جذاب و دانش آموز محور

بیان شرایط حاضر پیرامون قضیه  نهادینه ساختن علاقه به درس ریاضی به کمک ارائه راهکار های جذاب و دانش آموز محور

تنظیم و جمع نمودن منابع پیرامون قضیه  نهادینه ساختن علاقه به درس ریاضی به کمک ارائه راهکار های جذاب و دانش آموز محور

مطالعه و بررسی اطلاعات پیرامون قضیه نهادینه ساختن علاقه به درس ریاضی به کمک ارائه راهکار های جذاب و دانش آموز محور

بحث پیرامون حل مشکل دررابطه با  نهادینه ساختن علاقه به درس ریاضی به کمک ارائه راهکار های جذاب و دانش آموز محور

وضعیت ثانویه پس از حل مشکلات  نهادینه ساختن علاقه به درس ریاضی به کمک ارائه راهکار های جذاب و دانش آموز محور

بررسی بیشتر در رابطه با نهادینه ساختن علاقه به درس ریاضی به کمک ارائه راهکار های جذاب و دانش آموز محور

ارائه مستندات پیرامون نهادینه ساختن علاقه به درس ریاضی به کمک ارائه راهکار های جذاب و دانش آموز محور

پیش بینی نتایج در مورد نهادینه ساختن علاقه به درس ریاضی به کمک ارائه راهکار های جذاب و دانش آموز محور

راهکارها پیرامون قضیه نهادینه ساختن علاقه به درس ریاضی به کمک ارائه راهکار های جذاب و دانش آموز محور

رفرنس و منبع مورد استفاده نهادینه ساختن علاقه به درس ریاضی به کمک ارائه راهکار های جذاب و دانش آموز محور

راه حل‌های پیشنهادی 

پس از گردآوری داده­های لازم از طریق مطالعه کتاب‌ها، مجلات و تحقیقات انجام شده، پرسش­نامه­ها، مصاحبه با دانش­آموزان و مشاهده­ی کلاس همکاران، به تجزیه و تحلیل آن‌ها پرداخته، ضمن تبادل تجربه با همکاران به راه حل­های پیشنهادی زیر دست یافتم:

  1. پرورش دقّت و تقویت حافظه دیداری و شنیداری

میرزا بیگی (1389) معتقد است تا چیزی را خوب نبینیم نمی­توانیم به خاطر آوریم، پس باید در ابتدا خوب دیدن را آموزش دهیم. برای خوب دیدن و خوب شنیدن، حضور ذهنی کامل و کنجکاوی لازم است. تمرکز حواس، ذاتی یا ارثی نیست بلکه اکتسابی بوده و هر فردی می­تواند دارای تمرکز و دقت باشد، فقط باید راه و روش آن را یاد بگیرد، به کار ببرد و این مهم اتفاق نمی­افتد مگر آن که راه­کارهای لازم جهت پرورش دقّت و تمرکز پیش­روی فرد قرار گیرد.

  1. اجرای بازی­های تمرینی هدفدار 

فضلی­خانی(1386) معتقد است که در بازی، روابط اجتماعی دانش­آموزان، مشارکت پذیری، اعتماد و روحیه­ی تعاون تقویت می­شود. بازی، رشد فرآیندهای یادگیری هم­چون مشاهده، تجربه آموزی، حل مسأله و خلاقیت را در دانش­آموزان تقویت می­کند و مهمتر از همه، یادگیری را برای دانش‌آموزان لذّت­بخش می­سازد. رضوانی(1387)  و ابراهیمی(1385) نیز، چنین تجربه­ای را کسب کرده بودند که، اجرای بازی­های تخصصی، تأثیر بسزایی در میزان یادگیری درس ریاضی دانش آموزان دارد.

  1. ایجاد شادی و نشاط در ساعت ریاضی

فضلی­خانی(1386) معتقد است که لازمه­ی هر شروعی، ایجاد ارتباط مطلوب و فضاسازی است. نقطه شروع به هنرمندی خاص نیاز دارد تا انگیزه­ای توأم با هدفمندی و نشاط در دانش­آموزان به وجود آورد. وی با اقتباس از بهار الانوار می گوید: «هنگامی که دل­ها نشاط یافتند، علم و کمال را در آن­ها به ودیعه بگذارید و هرگاه از نشاط تهی و گریزان شدند، آن­ها را وداع کنید؛ زیرا دل­ها در چنین حالتی آماده­ی فراگیری علم نیستند.» عزیزخانی(1388) نیز پس از انجام پژوهش خود، به این نتیجه رسیده بود که با ایجاد محیط شاد، می­توان علاقه­مندی دانش­آموزان را به درس ریاضی، افزایش داد.

 

۴. استفاده از طرح­های ابتکاری جهت پرورش خلاقیت دانش­آموزان در دروس ریاضی    

کفاشی(1382) در نتایج حاصل از تحقیق خود، بر این عقیده است که، پرورش استعدادهای درخشان و خلّاق در هر دوره ای از تاریخ، هدف مدارس بوده است. چرا که افراد خلّاق کسانی هستند که پیشرفت‌های عظیم علوم گوناگون مدیون کوشش‌های آن‌هاست و آن‌ها هستند که پیشرفت تمدن را در همه­ی جوامع بشری به عهده دارند. برای آن که بتوانیم قدرت تصور دانش‌آموزان را پرورش دهیم و تصاویر مثبتی از آینده ی خلّاق داشته باشیم، باید خلّاقیّت آن‌ها را پرورش دهیم.

بر این اساس و به منظور پرورش خلّاقیّت وافزایش توانایی حل مسئله در دانش‌آموزان، فعالیت­های زیر را که حاصل تجربیات خود در سال­های قبل می باشد، را پیشنهاد نمودم:

تشکیل انجمن دانش آموزان ریاضی دان به منظور پرورش دقّت، خلاقیّت و ایجاد انگیزه و علاقه­ی بیش­تر دانش­آموزان نسبت به انجام صحیح فعالیت­ها، انجمنی تشکیل شود تا علاوه بر نظارت و کنترل فعالیت دانش­آموزان دیگر، گاهی طراح چند سؤال و حتی تعیین کننده­ی نوع فعالیت‌ها و تکالیف ریاضی نیز باشند. اعضای این انجمن می­توانند جهت آموزش به دوستان شان، دبیر افتخاری شوند. البته قبل از انتخاب اعضای انجمن، قراردادی با شاخص‌های معین تنظیم نموده تا آنان با وظایف خود آشنا شوند.

انتخاب راه حل‌ها      

انتخاب چندین راه حل از میان راه حل­های پیشنهادی گوناگون، نیاز به دقّت خاصی داشت. از این رو، به جا و شایسته دیدم، قبل از انتخاب راه حل­ها، بار دیگر اهداف آموزش ریاضی را بررسی کنم. بدون شک، میزان موفقیت و تغییری که در وضعیت موجود حاصل می­شد، بستگی به قدرت و توان اثربخشی راه حل­ها داشت. بر این اساس، با دقّت و توجّه به اهداف آموزش ریاضی از میان راه حل­های پیشنهادی، برخی از آن­ها را انتخاب نمودم. قابل ذکر است، بعضی از راه حل ها که با یکدیگر مرتبط بودند را، در هم ادغام کرده و در قالب یک راه حل ارائه نمودم. هم چنین، در بطن هر کدام از راه حل­های زیر، یک یا چند هدف آموزش ریاضی نهفته شده بود و انجام آن­ها نیز، ترتیب زمانی نداشت. چرا که هر کدام به نوعی به یکدیگر مرتبط و در هم تنیده شده بودند. راه حل های انتخابی به شرح زیر است:

  1. تنظیم جدولی به منظور ارزش­یابی تشخیصی، تعیین روش تدریس، ارزش­یابی تکوینی و …؛
  2. تنظیم فرم ارزش­یابی فعالیت‌های عملکردی دانش‌آموزان در درس ریاضی جهت اطلاع رسانی به اولیا؛
  3. تشویق ژتونی جهت ایجاد انگیزه و لذّت درونی از انجام فعالیت های ریاضی ؛
  4. تشکیل انجمن دانش آموزان ریاضی­دان جهت ایجاد خلاقیّت و خود پنداره ی مثبت در دانش آموزان؛
  5. تبدیل کلاس ریاضی به کارگاه علمی- عملی ریاضی جهت ایجاد توانایی درک محتوای ریاضی و انجام فعالیت‌های زیر:

5-1.      ساخت وسایل کمک آموزشی توسط دانش‌آموزان به منظور کاربرد مهارت ها و مفاهیم آموخته شده؛

5-2.   ارائه­ی فعالیت‌های عملکردی و تکالیف براساس تفاوت‌های فردی، نیازها و علایق دانش‌آموزان جهت پرورش ذهن خلاق و مبتکر، توانایی برآورد راه حل مسائل روزمره و آموزش ریاضی مورد نظر در رابطه با سایر دروس

5-3.   ارزش یابی فعالیت‌ها به روش لایه ای ( خود سنجی، همسال سنجی و والدین سنجی) همراه با ارائه­ی بازخورد­های مناسب به منظور توانایی درست اندیشیدن و تقویت روحیه­ی انتقاد پذیری؛

5-4.   انجام بازی‌های تمرینی هدفدار به منظور پرورش دقت و تقویت حافظه ی دیداری و شنیداری فراگیران وایجاد نشاط در آن­ها؛

5-5.   برگزاری نمایشگاه از فعالیت‌های عملکردی و وسایل دست ساز توسط دانش‌آموزان، به منظور ایجاد علاقه به ساخت وسایل دست ساز، هم­چنین ایجاد توانایی در انجام محاسبات ذهنی و تخمینی در حد نیاز.

شما عزیزان می توانید گزارش تخصصی ریاضی متوسطه را به همراه اشانتیون ویژه پنج نمونه راهکار و پیشنهاد کوتاه ارزشیابی از این بخش دانلود نمایید.



برچسب‌ها :

درباره نویسنده

پشتیبان پژوهشسرای فرهنگیان: مدیران فردا 3935 نوشته در پژوهش سرای فرهنگیان دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید