no-img
پژوهش سرای فرهنگیان

گزارش تخصصی معلم کلاس ششم به همراه پنج نمونه رایگان پیشنهاد کوتاه و راهکار ارزشیابی


پژوهش سرای فرهنگیان

برنامه سالانه و تقویم اجرایی تدبیر و تعالی مقطع ابتدایی و متوسطه طرح جابر اختصاصی سفارش اقدام پژوهی

ادامه مطلب

گزارش تخصصی معلم کلاس ششم آموزش روشهای خواند همراه با درک مطلب به دانش آموزانم
zip
ژانویه 18, 2022
۱۸,۰۰۰ تومان

گزارش تخصصی معلم کلاس ششم آموزش روشهای خواند همراه با درک مطلب به دانش آموزانم


گزارش تخصصی معلم کلاس ششم به همراه پنج نمونه رایگان پیشنهاد کوتاه و راهکار ارزشیابی تحت عنوان  چگونگی ایجاد خواندن همراه با درک مطلب دردانش آموزان پایه ششم دبستان

سرفصلهای موجود در گزارش تخصصی معلم کلاس ششم به قرار زیر است :

عنوان مطلب پیرامون قضیه  ایجاد خواندن همراه با درک مطلب

سرآغاز سخن پیرامون قضیه  ایجاد خواندن همراه با درک مطلب

دیباچه پیرامون قضیه ایجاد خواندن همراه با درک مطلب

درک مشکل پیرامون قضیه  ایجاد خواندن همراه با درک مطلب

بیان شرایط حاضر پیرامون قضیه  ایجاد خواندن همراه با درک مطلب

تنظیم و جمع نمودن منابع پیرامون قضیه  ایجاد خواندن همراه با درک مطلب

مطالعه و بررسی اطلاعات پیرامون قضیه ایجاد خواندن همراه با درک مطلب

بحث پیرامون حل مشکل دررابطه با  ایجاد خواندن همراه با درک مطلب

وضعیت ثانویه پس از حل مشکلات  ایجاد خواندن همراه با درک مطلب

بررسی بیشتر در رابطه با ایجاد خواندن همراه با درک مطلب

ارائه مستندات پیرامون ایجاد خواندن همراه با درک مطلب

پیش بینی نتایج در مورد ایجاد خواندن همراه با درک مطلب

راهکارها پیرامون قضیه ایجاد خواندن همراه با درک مطلب

رفرنس و منبع مورد استفاده ایجاد خواندن همراه با درک مطلب

تجزیه و تحلیل و تفسیر داده ها :

ضعف در مهارت های خواندن مشکل اکثر کودکانی است که نمی توانند در برنامه های مدرسه پیشرفت هایی داشته باشند و از لحاظ   تاریخی آموزش خواندن اولین مسولیت مدارس است (فریار و رخشان ، 1369). بنابراین تمرکز روی این مساله و بررسی راهکارهای مناسب برای حل مشکل ضرورت دارد .

در جمع بندی اولیه یافته هایی که از طریق پرسشنامه های مربوط به همکاران ، والدین و مصاحبه با مدیر مدرسه ، معلم راهنما و دست اندرکاران به  دست  آمد  علل  ضعف  دانش آموزان در مهارت  خواندن چنین عنوان شد .

1-     اشتغال بیش از حد والدین و عدم رسیدگی به امور تحصیلی فرزندان

2-     سطح سواد پایین والدین

3-     عدم رشد و پختگی کافی دانش آموزان به دلیل اینکه دوره آمادگی را سپری نکرده اند .

4-     عدم بهره گیری دانش آموزان از وسایل آموزشی  و رسانه های آموزشی

5-     عدم بهره گیری از روش های نوین در تدریس

6-     انگیزه های پایین دانش آموزان و پایین بودن سطح محرک های انگیزشی

7-     کم دقتی دانش آموزان

نتایج یافته های حاصل از تحقیقات محققین و نظریات صاحب نظران بسیاری از موارد فوق را تایید می نمایند .  ” مکین تاش ” (1964)   معتقد است زبان آموزی  از چهار  مرحله  اساسی تشکیل می شود . 1- گوش دادن 2- سخن گفتن 3- خواندن 4– نوشتن . دانش آموز قبل  از رسیدن  به  مرحله ششم که خواندن است  باید در دو مرحله قبلی به پختگی رسیده باشد . گوش دادن  و سخن گفتن دو مهارت اساسی است و می توان آن را از طریق ممارست و آموزش بهبود  بخشید.  گذراندن  دوره های  آمادگی  ، استفاده  از وسایل  آموزشی  و بازیهای  هدف دار و همچنین نحوه  تعامل در خانواده به لحاظ تاکید فراوان بر مهارت های گوش دادن فعال و سخن گفتن و آموزش این مهارت ها به دانش آموز نقش بسیار مهمی را ایفا می کند. به نظر” هاریس”(1970) کودکان برای پختگی در خواندن باید  چهار مرحله اساسی را بگذرانند. 1-  توسعه آمادگی خواندن 2- نخستین مرحله  فراگیری 3- توسعه  سریع مهارت های خواندن 4- مرحله خواندن گسترده 5- پالایش مرحله خواندن . مرحله  اول از هنگام  تولد تا دبستان را شامل می شود و نقش پیش دبستانی و مهد کودک در پرورش آن بسیار مهم است . کودکستان ها و مراکز پیش دبستانی وظیفه دارند از طریق تمرینات و برنامه های مناسب در جهت تقویت  مهارت های  گوش دادن  ،  سخن گفتن  ، تحریک  حواس  پنج گانه ،  پرورش  دقت  و تمرکز و رشد حافظه  دیداری تلاش نمایند.  در تایید  مرحله اول خواندن (توسعه آمادگی خواندن)  ” رضایی ” (1382)  در پژوهش خود نقش حافظه دیداری را در تقویت مهارت هار خواندن بسیار مهم ارزیابی کرده است.

تحقیقات زیادی نیز وجود دارد که نقش  وسایل و بازیهای   آموزشی  را در کمک به حل مشکلات یادگیری تایید می نمایند . ” مهتاج ” (1360) در تحقیقی استفاده از وسایل آموزشی را برای کمک به کودکانی که در آستانه خواندن قرار دارند  بهترین کمک به  آنها می داند. ” احدیان” ( 1373) عنوان نموده است هنگام استفاده  از بازیهای آموزشی از تمام حواس  پنج گانه  استفاده  می شود در حالی که درتدریس بدون استفاده از وسایل آموزشی بیشتر بر حس  شنوایی  تاکید می شود که  فقط  13در صد  یادگیری از طریق این حس  شکل می گیرد .

همچنین  از جمله عوامل  موثر بر یادگیری  مساله  انگیزش  است . تا زمانی که انگیزش کافی در دانش آموز نباشد تمایلی به تحرک و یادگیری  مشاهده  نمی شود .  انگیزه  پیشرفت  می تواند  یادگیری  را تسهیل نماید و افرادی که انگیزه پیشرفت زیادی دارند با کوشش و جدیت بیشتری به تلاش می پردازند ( مک کللند و همکاران،1961). به باور ” هب ” (1995) یک محرک زمانی بیشترین اثر را دارد که برانگیختگی تولید کند و اگر انگیزش  در حد  مورد نیاز برای  فرد   ایجاد  شود فرد را به تلاش وادار می نماید . ” پارسا” (1374) انگیزش را  مهم ترین شرط یادگیری می داند وتاکید به فوریت درپاسخ به بازخوردهای دانش آموزان دارد . وی  معتقد است  اگر دانش آموزی  اول هفته  جوابی بدهد و تا پایان هفته پاداش نبیند انگیزش او کاسته می شود .  ” پریمانی” (1380)  نیز در پژوهش خود  به  این  نتیجه رسید که بین  میزان انگیزش  و مهارت خواندن رابطه مستقیمی وجود دارد .

شما عزیزان می توانید گزارش تخصصی معلم کلاس ششم را به همراه اشانتیون ویژه پنج نمونه راهکار و پیشنهاد کوتاه ارزشیابی از این بخش دانلود نمایید.

 



برچسب‌ها :
, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

درباره نویسنده

پشتیبان پژوهشسرای فرهنگیان: مدیران فردا 3937 نوشته در پژوهش سرای فرهنگیان دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید