no-img
پژوهش سرای فرهنگیان

گزارش تخصصی مشاور متوسطه به همراه پنج نمونه رایگان پیشنهاد کوتاه و راهکار ارزشیابی


پژوهش سرای فرهنگیان

برنامه سالانه و تقویم اجرایی تدبیر و تعالی مقطع ابتدایی و متوسطه طرح جابر اختصاصی سفارش اقدام پژوهی

ادامه مطلب

گزارش تخصصی مشاور متوسطه با موضوع انتخاب رشته تحصیلی
zip
ژانویه 23, 2022
۱۸,۰۰۰ تومان

گزارش تخصصی مشاور متوسطه با موضوع انتخاب رشته تحصیلی


گزارش تخصصی مشاور متوسطه

گزارش تخصصی مشاور متوسطه به همراه پنج نمونه رایگان پیشنهاد کوتاه و راهکار ارزشیابی تحت عنوان  چگونگی کمک به دانش آموزان در انتخاب رشته تحصیلی با فرمت ورد و قابل ویرایش و در 15 صفحه

سرفصلهای موجود در گزارش تخصصی مشاور متوسطه به قرار زیر است :

عنوان مطلب پیرامون قضیه  کمک به دانش آموزان در انتخاب رشته تحصیلی

سرآغاز سخن پیرامون قضیه  کمک به دانش آموزان در انتخاب رشته تحصیلی

دیباچه پیرامون قضیه کمک به دانش آموزان در انتخاب رشته تحصیلی

درک مشکل پیرامون قضیه  کمک به دانش آموزان در انتخاب رشته تحصیلی

بیان شرایط حاضر پیرامون قضیه  کمک به دانش آموزان در انتخاب رشته تحصیلی

تنظیم و جمع نمودن منابع پیرامون قضیه  کمک به دانش آموزان در انتخاب رشته تحصیلی

مطالعه و بررسی اطلاعات پیرامون قضیه کمک به دانش آموزان در انتخاب رشته تحصیلی

بحث پیرامون حل مشکل دررابطه با  کمک به دانش آموزان در انتخاب رشته تحصیلی

وضعیت ثانویه پس از حل مشکلات  کمک به دانش آموزان در انتخاب رشته تحصیلی

بررسی بیشتر در رابطه با کمک به دانش آموزان در انتخاب رشته تحصیلی

ارائه مستندات پیرامون کمک به دانش آموزان در انتخاب رشته تحصیلی

پیش بینی نتایج در مورد کمک به دانش آموزان در انتخاب رشته تحصیلی

راهکارها پیرامون قضیه کمک به دانش آموزان در انتخاب رشته تحصیلی

رفرنس و منبع مورد استفاده کمک به دانش آموزان در انتخاب رشته تحصیلی

تجزیه و تحلیل

باتوجه به شواهد ارائه شده ،ومطالب پیشینه تحقیق میتوان گفت که دانش آموزان برای انتخاب رشته باید کاملا آزاد باشند و خودشان شخصا” براساس استعداد و علاقه درونی تصمیم بگیرند و طوری نباشد که دانش آموزی فقط برای رضایت والدین و یا اطرافیانشان رشته خود را انتخاب کنند.

“نکته مهم:  در انتخاب رشته دبیرستان علاقه و میزان پیشرفت درسی و انگیزه خود جوش هر دانش آموز به درس های اصلی آن رشته تحصیلی است ، یعنی دانش آموزان از خواندن و مطالعه درس های آن رشته شخصا لذت ببرد و احساس تسلط بر آن درس را در خود احساس کند”

با درک شواهد ارائه شده عوامل موثر در انتخب رشته صحیح عبارتند از :

ž    عوامل بیرونی

ž    1- خانواده

ž   2- محيط آموزشي

ž   3- افراد اثرگذار در زندگي فرد

ž    4- گروههاي همسالان

ž   5-  رسانه ها  ووسايل ارتباط جمعي

ž    6- پيشرفت علم وتكنولوژي

ž      7- زمينه هاي اقتصادي – فرهنگي – اجتماعي

ž  عوامل درونی

ž    1- هوش واستعداد

ž    2- علاقه و رغبت

ž    3- جنسیت

ž    4- توانايي و مهارت

ž    5- ويژگي هاي شخصيتي

ž    6- اهداف وانگيزه هاي فردي

استعداد :  به معناي مهيا و آماده شدن وتوان انجام كاري را داشتن است.دانش آموزان بايد ظرفيت هوشي خود را در نظر گرفته و با توجه به آن تصميم گيري كنند. پایه اول دبیرستان به خاطر اینکه دانش آموزان از یک دوره تحصیلی وارد دوره تحصیلی دیگر،آنهمدر سن نوجوانی میشوند بیشترین افت تحصیلی رادر این پایه خواهد داشت .لذا با درس خواندن و شرکت در کلاسهای تقویتی در پایه اول دبیرستان ،میتوانند با معدل بالا قبول شده و هر رشته ای که علاقه داشته باشد انتخاب نماید .

علاقه: يكي از مسائلي كه مشكلات رواني وروحي بسياري ايجاد مي كند نداشتن علاقه به رشته تحصيلي است .علاقه را مي‌توان به ترجيح ميان اشيا مختلف هنگام انتخاب تعبير نمود. گرچه انگيزه و علاقه ارتباط تنگاتنگي با يكديگر دارند، و شايد بتوان علاقه را نوعي انگيزه بالفعل و عينيت يافته قلمداد نمود، ولي بهتر است در مسائل حساسي مانند انتخاب رشته كه به آينده داوطلب مربوط مي‌شود هر كدام را در جايگاه ويژه خود قرار دهيم. بدون آنكه ربط مستقيم آنها را ناديده بگيريم.. چنانچه علاقه بر اساس انگيزه واقعي شكل بگيرد، از آن بايد به عنوان يكي از مهمترين عوامل موثر در انتخاب رشته ياد كرد.

ž    افرادي كه اهداف بزرگي در ذهن خود مي پرورانند و از اصول صحيح هدف گذاري پيروي مي كنند بسيار موفق تر از كساني هستند كه يا هدفي ندارند يا اهداف شان كوچك و دست نيافتني است.برای درک بهتر وانتخاب صحیح تر رشته باید دانش آموز خود را درموقعیت شغل مورد نظر قرار دهد به عنوان مثال بگوید من در آینده یک پزشک جراح خواهم شد آیا میتوانم به کارم ادامه دهم یا یک مهندس برق ویا یک مهندس کشاورزی ، با قرار دادن خود در موقعیت  مشاغل مختلف میتواند انتخاب آگاهانه تری داشته باشد.

ž    لذا باید همواره اين پرسش را در نظر داشته باشند که.

ž    هدف من از انتخاب رشته چيست؟

اولیاءدانش آموزان :مسئله بعدی آگاهی دادن به اولیاء دانش آموزان به عنوان یکی از مهمترین عوامل تاثیر گذار در انتخاب رشته تحصیلی میباشد .که با جلسات متعدد میتوان برآن فائق آمد.

امکانات و شرایط اجتماعی:دانش آموز باید تاحدی امکانات تحصیلی محل زندگی و شهر،امکانات مالی در صورت نیاز به خود اشتغالی و شرایط منزلت اجتماعی رشته و به طبع آن شغلش را نیز در نظر بگیرد.

عوامل مزاهم درانتخاب رشته مناسب ودرست:

خرابکاری مدیر، معاون و دبیران در هدایت تحصیلی!!!

متأسفانه گاهی مدیر،معاونان و دبیران،از روی دلسوزی ولی ناآگاهی با اظهار باورهای غلط در زمینه انتخاب رشته باعث اشکال در هدایت تحصیلی درست و صحیح دانش آموز(که شاید در خانواده و دوستان طرف مشورت مناسبی نداشته باشد.)می شوند.ویا به خاطر اینکه ظرفیت کلاسهای مدرسه راپرکنند . دانش آموزان را به اجبار هدایت به رشته دلخواه مدیر مدرسه می نمایند . واز ورود دانش آموزی مستعد و علاقه مند و آشنا با علوم انسانی به رشته علوم انسانی ویا دانش آموز علاقه مند به کارهای فنی، به رشته های فنی،  جلوگیری می کنند یا می کوشند دانش آموز خواهان ادامه تحصیل در رشته تجربی را از این کار منصرف کنند.که با این کار ضربه بزرگی به دانش آموزان وارد خواهند کرد..(رضوی رزاقی مشاوردبیرستانهای مشهد)

بهترين منبع براي هدايت دانش آموزان به سمت انتخاب رشته ،مشاوران تحصيلي مدارس هستند که در طول سال با برگزاري آزمون ها ی مختلف علاقه مندي و استعداد افراد را مي سنجند. مشاوران تحصيلي نظر دبيران ، نظر والدين و دانش آموزان را سوال مي کنند و شناختي که مشاوران تحصيلي از دانش آموزان دارند بهترين ملاک براي هدايت دانش آموزان به سمت انتخاب درست رشته تحصيلي مي باشد.

شما عزیزان می توانید گزارش تخصصی مشاور متوسطه را به همراه اشانتیون ویژه پنج نمونه راهکار و پیشنهاد کوتاه ارزشیابی از این بخش دانلود نمایید.

 



درباره نویسنده

پشتیبان پژوهشسرای فرهنگیان: مدیران فردا 3935 نوشته در پژوهش سرای فرهنگیان دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید