صفحه جدا

ارزشیابی کیفی توصیفی : دانلود صدها نمونه فایل ارزشیابی کیفی و توصیفی


[vc_row][vc_column][vc_column_text]

ارزشيابي کیفی توصیفی

همانگونه که اطلاع داریم بحث ارزشيابي جزيي لاینفک از نظام آموزشی محسوب مي شود كه از آن طريق مي توان ، ميزان رشد دانش آموزان و همچنین معلمان را در نظام آموزشی بررسی نمود.در واقع این نوع امتحان یکی از بهترین و کاربردی ترین ارزشیابی هایی است که بدور از هر گونه استرس و اضطراب در آموزش و پرورش کشور ما رخ می دهد.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][eddrecent total_items=”40″ mp_grid_pagination=”yes” mp_grid_pagination_alignment=”center” mp_category=”13151″ mp_grid_design_layout=”thumbnails-only” thumbnail_size=”120″ thumbnail_size_height=”120″ mp_author_thumbnail_styling=”yes” mp_tooltip_thumbnails=”yes” mp_author_thumbnail_padding=”6px” mp_offset=”0″][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]

بررسی تغییر نظام ارزشیابی کنونی به ارزشیابی کیفی توصیفی

بسیاری از آسیب ها و کم و کاست هایی که در نظام آموزشی کنونی وجود دارد باعث می گردد کهمسئولین توجه بیشتری به تغییر رویکردشان در رابطه با انواع ارزشیابی که هم اکنون در آموزش و پرورش در کشور برگزار می گردد داشته باشند.. تعدادی از این آسیب ها و کم و کاست ها که مخصوصا در دوره ابتدایی به چشم می خورد عبارتند از:

عدم توجه به مفاهیم علمی و حفظ طوطی وار، افزایش سطح اضطراب در دانش آموزان ،مردود شدن در امتحانات و تکرار پایه ،عدم توجه کافی به سطح سلامت روان ،عدم توجه کافی به خلاقیت و نوآوری در دانش آموزان ،امتحان محوری و عدم توجه به تلاش دانش آموزان،استفاده از ارزشیابی به صورت کمی و عدم توجه به مبحث کیفی ارزشیابی ،كه در واقع باید گفت برای برطرف شدن این مشکلات می بایست معلمان عزیز توجه داشته باشند که در صورتی که ارزشیابی کیفی و توصیفی را جایگزین ارزشیابی های دیگر نمایند به مطلوبشان خواهند رسید.

ارزشيابي كيفي توصيفي چيست؟

ارزشیابی کیفی و توصیفی یا همان ارزشیابی کیفی توصیفی نوعی از ارزشیابی می باشد که در راستای ارزشیابی های تحصیلی و تربیتی است و به جمع آوری اطلاعات کامل و همه جانبه و مستند سازی از همه ابعاد آموزشی و تربیتی دانش آموزان در راستای سنجش آنها به کمک ابزارهای دقیق می نماید. در این نوع ارزشیابی از ابزار های دقیق همچون آزمون ها ، پوشه کار و مشاهدات به صورت کامل استفاده می گردد.و به کمک این ابزار ها و این نوع ارزشیابی بازخورد های لازم و کافی نیز به صورت کامل اندازه گیری می شود.

 

نوع نظام ارزشیابی کیفی و توصیفی

در رابطه با ارزشیابی کیفی توصیفی یا همان ارزشیابی کیفی و توصیفی باید اذعان داشت که  به‌طور اجمال نظام  ارزشیابی کیفی – توصیفی نوعی ارزشیابی است که:

الف) به دانش آموزان و والدین آنها کمک می کند که در فرایند ارزشیابی مشارکت فعال داشته باشند.

ب) در گردآوری داده ها از منابع جدید و به روز استفاده می نماید.

ج) آموزگاران در شورای معلمین با در نظر گرفتن همه ابعاد علمی و آموزشی دانش آموزان در زمینه های مختلف در رابطه با ارتقای سطح وی به پایه های بالاتر مشارکت دارند.

د) نتایج آزمون های ارزشیابی کیفی و توصیفی در واقع به معلمان و دانش آموزان کمک می کند که موانع مختلف را در رابطه با فرایند یاددهی و یادگیری از سر راه بردارند.

هـ) به جای استرس و اضطراب و ایجاد رعب و وحشت در دانش آموزان افت تحصیلی را در آنها کاهش می دهد.

و) در رابطه با تقویت مشارکت دانش آموزان در فعالیت های گروهی بسیار مفید و موثر است.

اهداف ارزشيابي کیفی و توصیفی

ارزشیابی کیفی توصیفی یا همان ارزشیابی کیفی و توصیفی هدف های خاصی را دنبال می کند که عبارتند از :

_بالا بردن سطح بهداشت روانی دانش آموزان در خصوص عدم اضطراب آنها در رابطه با امتحانات سنتی

_ پیشگیری از بحث کمی گرایی و ارتقا و اعتلای مبحث کیفیت آموزش در نظام یاددهی و یادگیری

_ بررسی اهمیت محتوای کتب درسی و تحلیل آنها و عدم حفظ کردن طوطی وار

_بهبود وضعیت علمی و اعتلای سرنوشت دانش آموزان به کمک آموزش های کیفیت مدار

_ارتقا و اعتلای رشد همه جانبه دانش آموزان در راستای مهارت های علمی آموزشی و تربیتی

_ایجاد راهکارهایی در راستای مشارکت اولیای دانش آموزان در امور درسی و کمک به فرزندان

وسایل مورد استفاده در ارزشیابی کیفی و توصیفی

در مباحث ارزشیابی کیفی و توصیفی یا ارزشیابی کیفی توصیفی ابزارهای زیر مورد استفاده قرار می گیرند:

1- کارنما یا همان پوشه کار  2- برگه های متفاوت ثبت مشاهدات دانش آموزان

3_ استفاده از انواع آزمون های مختلف 4_ بررسی تکالیف درسی

راهکارها و پیشنهادات در رابطه با احیای ارزشیابی کیفی و توصیفی

1-   تبدیل اهداف ارزشيابي سنتی از تدریس و بعد امتحان به:

الف) ارزشیابی کیفی توصیفی در راستای یادگیری

ب) ارزشیابی کیفی توصیفی به عنوان یک موقعیت بزرگ

ج) آمیختن ارزشیابی و فرایند یاددهی و یادگیری

2_ نتایج کیفی بسیار مطلوب و ارتقای سطح علمی واقعی در راستای 

الف) اهمیت دادن به پیشرفت و تلاش همه جانبه دانش آموزان

ب) بررسی پیشرفت دانش آموزان در راستای رسیدن به اهداف مورد انتظار

ج) تعیین اهداف جدید برای دانش آموزان بعد از رسیدن به اهداف قبلی

د) ارائه پیشنهادات و راهکارهای لازم به دانش آموزان جهت پیشرفت بیشتر

3_متنوع بودن منابع گردآوری داده ها

الف) ارزشیابی کیفی و توصیفی از سطوح مختلف ساده و پیچیده

ب) ارزشیابی کیفی و توصیفی شناختی مهارتی

ج) ارزشیابی کیفی و توصیفی رفتاری دانش آموزان

4_ ایجاد مقیاس رتبه ای در ارزشیابی کیفی و توصیفی

5_اعتلای سطح دانش آموزان و یا تکرار پایه با نظر خرد جمعی در شورای معلمان

6_ ایجاد گزارش پیشرفت تحصیلی در ارزشیابی کیفی و توصیفی به جای کارنامه

الف) خصوصیات مهم دانش آموزان

ب) کارکرد های علمی

ج) خصوصیات تربیتی

د) سفارشات آموزگاران

دانلود فایل های ارزشیابی کیفی

با توجه به آنچه گفته شد پژوهش سرای فرهنگیان – مدیران فردا اقدام به تهیه صدها نمونه فایل در زمینه ارزشیابی کیفی و توصیفی نموده است که دانش آموزان و معلمان عزیز می توانند با مراجعه به این وبگاه فایل های مورد نیاز خود را دریافت نمایند.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]