صفحه جدا

نمونه های آماده درس پژوهی همراه با گزارش + دانلود


نمونه های آماده درس پژوهی و سایر فایل های مورد نیاز معلمان و دانش آموزان سراسر کشور

موسسه کمک آموزشی مدیران فردا با تمرکز فعالیت های پژوهشی خود اقدام به تهیه نمونه آماده درس پژوهی اول , دوم , سوم , چهارم, پنجم , ششم ابتدایی کرده و از طریق انتشار آنها در سایت فایل های آماده شده را برای دانلود در اختیار متقاضیان از سراسر کشور اععم از معلمان و فرهنگیان عزیز , دانش آموزان , مدیران و معاونان مدارس و… قرار میدهد .

برای دانلود نمونه های آماده روی دکمه زیر کلیک کنید

دانلود نمونه ها

امیدواریم در این مسیر ثابت قدم باشیم و بتوانیم بخشی از بار آموزش در مدارس را به دوش کشیده و کمک های مفیدی در جهت پیشرفت فاکتور های آموزشی در مدارس ابتدایی , راهنمایی و دبیرستان کنیم تا انشاء الله کشور با قدرت به سمت تحقق کامل اهداف افق 1404 در بخش آموزش پیش برود.

اهداف مدیران فردا از تهیه فایل های پژوهشی

مدیران فردا تشکیل شده است از گردهمایی بیش از 100 معلم و دبیر بازنشسته و شاغل و هدف بزرگی چون کمک به بهبود شاخص های آموزش کشور را دنبال میکنیم, ما برای تحقق اهداف متعالی که برای خودمان تعریف کرده ایم زمانهای بیکاری خودمان را به تهیه و تدوین فایل های آموزشی و پژوهشی اختصاص میدهیم و به هیچ وجه نگاه مادی نداشته و نخواهیم داشت .

آیا دانلود فایل از سایت مدیران فردا هزینه دارد؟

بخاطر هندل کردن هزینه های نگهداری و پشتیبانی و تولید محتوای سایت و البته خریداری برخی از فایل ها که همکاران و پژوهشگران دیگر تدوین کرده اند 70 درصد نمونه فایل های درس پژوهی , اقدام پژوهی , گزارش تخصصی , طرح جابر و طرح کرامت که روی سایت بارگذاری شده اند با پرداخت مبالغ بسیار ناچیزی قابل دانلود میباشند و 30 درصد از فایل ها( عموما مقاطع پایین تر ) رایگان قابل دانلود هستند.

درس پژوهی

بهترین نمونه فایل های آماده ابتدایی

اگر بخواهیم بصورت کلی 5 گروه فایل هایی که مدیران فردا تهیه و تدوین میکند را نام ببریم درس پژوهی یکی از اولین ها و به نوعی مهمترین زمینه ای است که ما با همکاری هم اقدام به تهیه آن میکنیم . و در این میان درس پژوهی در ابتدایی بخاطر اهمیت ویژه آن و تاثیر گذاری بسیار مثبت در روند بهبود عملکردهای آموزشی و تدریس از اولویت های اصلی برنامه کاری ما بوده و انشاالله خواهد بود . ما سعی میکنیم علاوه بر اینکه بهترین نمونه درس پژوهی ابتدایی در همه مقاطع را برای شما آماده کنیم اگر فایل و پروژه ای مفید را در سطح اینترنت پیدا کنیم آن را خریده و در اختیار کاربران سایت قرار دهیم.

درس پژوهی : پژوهش در محتوای دروس >>> تدوین برنامه تدریس >>> رشد حرفه ای معلمان

درس پژوهی در مقطع ابتدایی مکانیزمی کارآمد جهت پژوهش در روش های بهینه تدریس , ثبت نتایج و تدوین برنامه ای مدون در جهت رشد حرفه ای معلمان میباشد .

دانلود نمونه آماده درس پژوهی ابتدایی به همراه آموزش شیوه نامه و چرخه انجام فرایند های پژوهش درسی

این فرایند رویکردی برای توسعه ی دانش حرفه ای معلمان است ، که از درون مدارس ابتدایی ژاپن مطرح و توسعه یافته است. در این رویکرد ، معلمان با حضور در گروه های کوچک با تشریک مساعی و با شرکت در جلسات هم اندیشی پیرامون اهداف و محتوای دروس ، به یک برنامه ی مقدماتی برای تدریس دست می یابند ، سپس  با مشاهده ی اجرای برنامه و نقد آن ، فرصتی برای رشد حرفه ای خود مهیا می سازند. معلمان از طریق درس پژوهی ، یاد می گیرند که چگونه از یکدیگر بیاموزند و در تجارب آموزشی و تربیتی یکدیگر سهیم شوند. آنها بدین ترتیب می توانند با بازاندیشی در رفتارهای آموزشی خود ، راه های بهتری برای تدریس بیابند و به تولید دانش حرفه ای بپردازند.

اهداف درس پژوهی در مقطع ابتدایی

برای درس پژوهی در مقطع ابتدایی میتوان بصورت خلاصه اهداف زیر را برشمرد

الف1- گسترش فرهنگ یادگیری در مدارس 2-فراهم کردن محیط یادگیری معلمان از یکدیگر 3- ارتقا دانش حرفه ای معلمان 4- بازاندیشی در رفتار خود 5- مشارکت در تحول مستمر آموزش .

ب: 1- درس پژوهی مدلی اثربخش برای پژوهش در مدرسه 2- یادگیری چگونه از همدیگر بیاموزند 3- سهیم بودن در تجارب آموزشی و تربیتی یکدیگر4- بازاندیشی در رفتارهای آموزشی و رسیدن به راههای بهتر برای یاد دادن و یاد گرفتن 5- تولید دانش حرفه ای

پ: با درگیر ساختن معلمان در فرایند تبیین مساله ، طرح نقشه ، عمل ، مشاهده ، بازاندیشی (بازنگری) فرهنگ مشارکتی حرفه ای را ارتقا می دهد.

مرکز دانلود گویا طرح

ت: کمک به تغییر در فرهنگیان مدرسه ، ایجاد و توسعه دادن محیطی انعطاف پذیر برای دستیابی به یادگیری سازمانی یکی دیگر از اهداف میباشد.

ث: احساس مسئولیت بیشتر در اداره مدرسه ، عاملی برای فراهم آوردن یادگیری از خود از طریق مشاهدهِ بازاندیشی در عملِ انجام شده و خود ارزیابی از مهمترین و شاخص ترین هدف هایی است که گروه پژوهشی درس پژوهی در مقطع ابتدایی دنبال میکند.

ج: تشویق معلمان به همکاری با محققان در حمایت از ترویج فکر سیستماتیک و تفکر انتقادی ، توجه اصلی معلمان به فرایند یاد دهی ، یادگیری ، و ایجاد علاقه بیشتر معلمان در زمینه توجه به یادگیری شاگردان در کلاس درس

چ: کمک کردن در محیطی شوق انگیز و مسئوولانه به بهسازی فرهنگ مدرسه ، ارتقا ظرفیت خود برای تبدیل شدن از نقش آموزگار به یادگیرنده و رهبری فرایند یادگیری تغییر دهند. حمایت از رهبری آموزشی در ایجاد تفکر نوآورانه و غنی سازی یادگیری ، توسعه مهارتهای خود به عنوان رهبران تحول در مدرسه ، تولید دانش حرفه ای ،گسترش فرهنگ یادگیری ، رهبری اثربخش از طریق توسعه مشارکت ،همکاری و بازاندیشی گروهی .

ح: یکی از مهمترین اهداف درس پژوهی درک عمیق تر مدیران آموزشی از درس پژوهی ، بکارگیری استراتژی های اثربخش تر در ارتقای مدیریت آموزشی ،تغییریاددهنده به یادگیرنده ،تبدیل مدرسه از مکان آموزش به جایی برای یادگیری متحول می سازد ، مدرسه را به مثابه سازمان یادگیرنده بازسازی می کند.

درس پژوهی چیست و چه فلسفه ای دارد؟

درس پژوهی، یک حلقه پژوهشی است که در آن معلم به صورت گروهیی درباره موضوعات درسی به پژوهش می پردازند. آنان در ابتدا به « تبین مسأله» می پردازند که فعالیت گروه درس پژوهی را برانگیخته است و هدایت خواهد کرد.

برنامه ریزی برای تدریس درس

هنگامی که یک هدف یادگیری انتخاب شد، معلمان برای برنامه ریزی و طراحی درس تشکیل جلسه می دهند. اگر چه در نهایت، یک معلم درس را به عنوان بخشی از فرآیند پزوهشی تدریس خواهد کرد ولی خود طرح درس محصول گروهی تلقی می شود.

*تدریس درس در جمع عمومی فراگیران (مشاهده عمیق درس با محوریت هدف های گروه)
برای تدریس زمان معینی مشخص می شود. یکی از آموزگاران گروه درس پزوهی به نمایندگی از بقیه، درس مورد نظر را در کلاس تدریس مس کند. دیگر آموزگاران گروه هرکدام نقشی را برعهده می گیرند. هنگام شروع درس، آموزگاران ناظر در قسمت عقب می نشینند ولی زمانی که از دانش اموزان خواسته می شود سرجای خود تمرین کنند، آموزگاران ناظر قدم می زنند، کار دانش آموزان را مشاهده می کنند و هم چنان که درس را ادامه می یابد، از فعالیت دانش آموزان یادداشت برداری می کنند، به منظور تجزیه و تحلیل درس و بحث درباره ی آن در زمان دیگر، فیلم برداری می شود.

گزارش دهی مستند

آموزگاران طی یک نشست به نقد کار مشترک خود می پردازند.
دراین جلسه معمولاً به معلمی که درس را آموزش داده است، اجازه داده می شود اول از همه صحبت کند و نظر خود را درباره ی چگونگی اجرای درس و مسایل عمده ی آن اظهار نظر نماید سپس آموزگاران دیگر گروه معمولاً از دیگاه انتقادی درباره ی قسمت هایی از تدریس که به نظر آن ها مشکل داشته است، صحبت می کنند.

*بازاندیشی و تجدید نظر براساس تفکر گروه

آموزگاران گروه درس پژوهی با توجه به مشاهدات و بازخورد های فراگیران در طرح درس تجدید نظر می کنند. آنان ممکن است مواداموزشی، فعالیت ها،سوال ها و مسایل مطرح شده یا همه ی این موارد را تغییر دهند.تاکید آن ها اغلب برتغییر مواردی است که در جریان کلاس درس شواهددقیقی مبنی برضرورت تغییر آنها یافته اند.

*تدریس درس تجدید نظر شده

زمانی که طرح درس تجدید نظر شده آماده گردید، درس در کلاس متفاوت تدریس می شود. گاهی معلم ،همان معلم است ولی دربیشتر موارد معلم دیگری از گروه درس پژوهی تدریس را برعهده می گیرد. این کار تازمانی که همه ی اعضا از موفقیت طرح درس و درستی آن مطمئن شوند ادامه می یابد. هدف اصلی در درس پژوهی فهم بهتر، آسان تر و بادوام تر مطالب درسی در میان فراگیران است.

*مجدداًگزارش دهی مستند

دراین مرحله معمولاًهمه ی اعضای درس پژوهی دریک جلسه ی طولانی شرکت می کنند. گاهی یک فرد متخصص از خارج از مدرسه برای شرکت در این جلسه دعوت می شود. آموزگاران ناظر، درس را نقد و تغییراتی را پیشنهاد می کنند. در هنگام بحث درباره ی درسه نه تنها یادگیری و فهم دانش آموزان مورد توجه قرار می گیرد، بلکه درباره ی این که چه چیزی از درس و اجرای آن آموخته شده است صحبت به میان می آید.

*ارایه گزارش پایانی

درپایان، درسی که آموزگاران درباره آن بحث کرده اند را می توان در یک کتابچه جمع آوری و منتشر کرد تا آموزگاران دیگر نیز از آن آگاهی یابند.

نکات کلیدی که گروه درس پژوهی با در ذهن داشته باشد چیست؟
· هدف درس پژوهی، آگاهی از نحوهی تفکر دانش آموزان است ، نه تیهیه یک درس نمایشی.
· نظرات، توصیه ها و اندیشه ها باید بر هدف های تنظیم شده توسط گروه متمرگز باشد، نه بر برنامه یک معلم خاص.
· همه ی اعضای گروه باید در تهیه درس مشارکت داشته باشند و همه نظرات و ایده ها باید محترم شمرده شوند.
· توصیه می شود که آموزگاران در فرآیند کار عجله نکنند. آموزگاران اغلب سعی دارند با طرح درسی که در ذهن خود دارند کار را آغاز کنند، نه با هدف هایی که باید دنبال شوند.

طرح ریزی سناریو برای تدریس برتر

طرح درس یا سناریو تدریس یک فرایند پژوهشی مستمر میباشد که معلمان و اساتید دانشگاهی بر اساس دروسی که در حال تدریس آن هستند سعی میکنند سناریو مناسبی را برای بیان مساله و نتیجه گیری طراحی کنند که نتیجه آن اگر بدرستی طراحی و اجرایی شود میتواند تاثیرات بسیار ویژه ای در افزایش راندمان یادگیری بین دانش آموزان و دانشجویان داشته باشد.

همکاران گرامی ( معلمان عزیر ) سایت پژوهش سرای آموزش و پرورش با توجه به زمینه فعالیت تخصصی که دارد بطور ویژه ای سعی دارد در زمینه کمک به فرهنگیان عزیز در جهت نگارش طرح درس و سناریو تدریس برتر کمک کند.

سناریو تدریس برتر

از همین روست که طرح درس و سناریو تدریس اهمیت راهبردی در برنامه ریزی های کلان آموزش و پرورش و آموزش عالی دارد و در چند سال گذشته سعی شده است با مکانیزمی سناریو تدریس برتر را شناسایی و مورد تشویق قرار دهند که در نهایت میتواند اعث ایجاد رقابتی مفید در بین معلمان و اساتید دانشگاهی شده و باعث توسعه و بهبود سیستم های آموزشی در کشورمان شود.

اگر میخواهید که شما هم جزء معلمانی باشید که اقدام به طراحی سناریو تدریس برتر در کلاس درسشان کرده و جزء معلمان برتر استانی و کشور قرار گیرید شاید ما بتوانیم شما را در این مسیر پرفراز و نشیب و البته با مشکلات جذاب کمک کنیم.

معیار سنجش طرح و سناریو های برتر

سناریو تدریس برتر متناسب با مقطعی که استاد یا معلم در آن تدرسی میکند با مکانیزم های خاص خودش سنجیده میشود ولی در نهایت یک سناریو تدریس زمانی میتواند نام برتر بودن را یک بکشد که بتواند بازدهی و خروجی را به طرز چشمگیری بهبود دهد که میتواند متناسب با سطح سنی و پایه تحصیلی دانش آموزان و دانشجویان سنجیده شود.

دانلود درس پژوهی ریاضی ابتدایی

مجموعه متنوعی شامل طرح درس روزانه همه مقاطع ابتدایی , درس پژوهی ریاضی ابتدایی و سناریو تدریس ابتدایی را در قالب فایل های دانلودی قابل ویرایش تدوین کرده و در سایت آپلود کرده ایم تا همکاران گرامی از سراسر کشور با صرف زمانی بسیار کم و محدود بتوانند این فایل ها و نمونه های آماده سناریو تدریس ابتدایی را دانلود کرده و در کلاس های درسشان بکار گیرند.

به جهت اینکه انتخاب کردن از میان این مجموعه نمونه های درس پژوهی ریاضی ابتدایی آماده و سایر فایل ها که جمعا بیش از 5000 فایل قابل ویرایش هستند همکاران ما سعی کرده اند با ایجاد سیستم میکروطبقه بندی شده فایل ها را در مقاطع مختلف دسته بندی نمایند که شما بتوانید براحتی از میان فایل های محدود پایه و مقطع مورد نظرتان فایل هایی با موضوع مورد نظرتان را انتخاب نمونه و دانلود نمایید.

درباره درس پژوهی

«فرآیند درس پژوهی باور نکردنی است. یادگیری زیادی صورت گرفته است. طراحی یک درس با چنین دقت و ریزبینی در واژه گزینی به گونه ای باور نکردنی مهم شمرده می شود. تنها در همین یک مرحله احساس می کنم، رشد کرده ام

همکاران گرامی فرهنگی از سرار کشور هم اکنون میتوانند وارد سامانه پژوهش سرای درسی آموزش و پرورش شوند و علاوه بر استفاده از محتوا های  آموزشی ما نمونه های آماده درس پژوهی , طرح درس و سناریو تدریس برتر و سایر فایل های مورد نیازتان را هم دانلود کنند .محتواهای آموزشی زیادی بصورت مرتبط روی سایت منتشر میکنیم مانند آموزش طرح جابر , آموزش و تبیین شیوه های درس پژوهی و نگارش طرح درس برای همه مقاطع ابتدایی  و.. را بصورت ویژه در برنامه های آموزشیمان مد نظر داریم.

نمونه های قابل دانلود و موضوعاتی که ما کار میکنیم:

از جمله مهمترین موضوعاتی که ما کار میکنیم عبارتند از : ارائه نمونه های آماده درس پژوهی – اقدام پژوهی – طرح درس – طرح جابر – طرح کرامت – گزارش تخصصی معلمان , نمونه سوال امتحانی آموزش و پرورش که همگی از سرور دانلودی سایت قابل دریافت هستند

پژوهش سرای آموزش و پرورش

فایل های آموزش و پرورش : پرسش مهر , اقدام پژوهی , درس پژوهی , طرح کرامت , طرح جابر , گزارش تخصصی , ضمن خدمت و…

ما همه این قسمت ها را برای شما لحاظ کرده ایم و همه بخش ها به صورت کامل نوشته شده اند. ما در تیم تخصصی خود سعی کرده ایم کاملترین و دقیقترین تحقیقات , درس پژوهی , طرح درس و سناریو تدریس را آماده کرده و برای دانلود در اختیار شما قرار میدهیم .

مرکز دانلود گویا طرح

تیم کاری پژوهش سرای آموزش و پرورش

تیم کاری و همکارانی که با ما در پژوهش سرای درسی آموزش و پرورش همکاری میکنند تا بتوانیم مطالب آموزشی و محتوا های دانلودی را منتشر و در دسترس همکاران گرامی از سراسر کشور قرار دهیم همه از معلمان و دبیران شاغل در سیستم آموزشی کشور و به طور خاص آموزش و پرورش میباشند . امید آن داریم نتیجه زحمات این تیم مورد رضایت شما قرار گیرد.

طرح درس و درس پژوهی علوم پایه اول تا ششم دبستان

اظهار نظر معلم مجری طرح درس و درس پژوهی علوم کلاس اول تا ششم دبستان در مورد تدریس خود ،بیان نظر خود درباره ی چگونگی اجرای طرح درس و درس پژوهی علوم ابتدایی و مسائل عمده آن بعد معلمان عضو گروه با دیدی انتقادی درباره ی قسمت هایی از درس که از نظر آنان مشکل داشته حرف می زنند. تمرکز بر درس است نه معلمی که آنرا آموزش داده درس محصول گروه است و همه اعضا در مورد نتیجه برنامه خود احساس مسئولیت می کنند و در واقع از خود انتقاد می کنند. دبیر تیم تمام نقطه نظرات را یادداشت می کند.

تجدید نظر در تدریس

معلمان گروه درس پژوهی علوم ابتدایی با توجه به مشاهدات و بازخوردها در درس تجدیدنظر می کنند(مواد آموزشی ، فعالیت ها، سوال ها و . . . )

یک سوال اساسی چگونه می توان برنامه را بهتر اجرا کرد ؟

با توجه به مشاهدات و یادداشت های معلمان ، واکنش های دانش آموزان و نظرات معلم مجری ،در طرح درستجدید نظر می شود.

ممکن است ( روش تدریس ،فعالیت ها ، سوال ها، مسائل مطرح شده ، مواد و رسانه انتخاب شده یا همه اجزای درس ) تغییر کند تا در دور بعد تدریس نتایج بهتری عاید شود.

۶-آموزش درس تجدید نظر شده

درس تجدید نظر شده یک بار دیگر با رفع نواقص و بر اساس اصلاحات انجام شده تدریس می گردد .

تدوین طرح درس و تدریس نهایی

این تدریس و تدوین طرح درس  ممکن است توسط همان معلم و در همان کلاس یا توسط یکی دیگر از اعضای گروه و در همان کلاس یا در مکانی دیگر تدریس شود.

در این مرحله اعضای شورای معلمان در تدریس حضور دارند .(ممکن است تعداد معلمان و اعضای گروه بیشتر از دانش آموزان باشد.)

۷ارزشیابی و باز اندیشی سوال

این مرحله از درس پژوهی که در جلسه مطرح می شود . چه چیزی از درس پژوهی و اجرای آن آموخته شد ؟

یادگیری و فهم دانش آموزان و مساله ای که به خاطر آن پژوهش انجام شد در این مرحله بررسی می شود و تیم از خود می پرسند تا چه اندازه خوب عمل کردیم. بطور کلی میزان تحقق اهداف بیان می شود .

در این مرحله ممکن است از افرادی مانند معلمان مجرب ، مولفان کتب درسی ، اساتید دانشگاه ، انجمن های علمی مرتبط با موضوع درس پژوهی دعوت به عمل آید. همه اعضای شورای معلمان به همراه یک فرد متخصص خارج از مدرسه تدریس را نقد و بررسی و تغییراتی پیشنهاد می کنند.

۸سهیم شدن در نتایج و دستاوردها

نوشتن گزارش پایانی (تشریح فرایند درس پژوهی و یافته ها همراه با مستندات ، گزارش ها ، فیلم ها ، عکس ها ، صورت جلسات ، نقطه نظرات معلمان و دانش آموزان و اولیا )

بازدیدهای افراد متخصص و مسئولین ؛ بازدیدهای معلمان از مدارس یکدیگر ؛ تبادل تجربیات

معلمان , دبیـــــــــــران, هنرآموزان, مدیران و معاونین ارجمند مدارس همراه ما باشید

امید بسیار داریم همچون سالهای قبل در سال 98 هم معلمان و دبیران ارجمند , هنر آموزان , معاونین و مدیران مدارس و کلیه همکاران فرهنگی و البته دانش آموزان و اولیا عزیز همراه ما باشند.

ما هدف بسیار بزرگی را برای خودمان تعریف و تبیین کرده ایم که همانا کمک به شتاب گرفتن چزخه آموزش در کشور میباشد و امیدواریم زحمات مجموعه همکارانی که با سایت ضمن خدمت فرهنگیان ایران همکاری میکنند موجبات رضایتمندی همکاران گرامی را فراهم آورد.

نمونه های آماده درس پژوهی و سایر فایل های مورد نیاز معلمان و دانش آموزان سراسر کشور

مراحل درس پژوهی

۱تبیین مساله و انتخاب موضوع

دانش آموزان در درک کدام مباحث و دروس مشکل دارند ؟

یافتن روشی برای انتقال یک مفهوم جدید در کلاس درس

یک سوال جزیی ( بهبود فهم دانش آموزان از چگونگی جمع کردن کسرهایی با مخرج های نامساوی )

لیست مراحل پژوهش در فرایند درس پژوهی بصورت دیاگراف

الزامات تبیین مساله

طرح مبانی نظری موضوع

بهره گیری از یافته های پژوهشی

توجه به ویژگی ها و شرایط خاص مساله

۲برنامه ریزی درس پژوهی

ضرورت و اهمیت پرداختن به موضوع (از طریق درس پژوهی )

کاربردهای عملی و نظری

آموزش صفر تا صد کلیه مراحل انجام درس پژوهی به همراه دانلود فایل های آموزشی و نمونه های آماده بصورت فایل ورد و قابل ویرایش

تهیه و تدوین الگوی طرح درس (مبتنی بر روشهای فعال تدریس)

تعیین اعضای گروه (5نفر)وظایف و مسئولیت ها و نقش هریک

امکانات مورد نیاز برای مجری درس ،زمان انجام ،فیلمبردار،تعیین دبیر تیم و…

تهیه طرح درس توسط گروه

۳آموزش درس بر اساس برنامه و طرح درس تنظیم شده انجام گردد

تعیین تاریخ تدریس ، نشستن معلمان هنگام تدریس در عقب کلاس

انجام فیلمبرداری توسط یک نفر

یک نفر تدریس معلم را بر اساس طرح درس تعیین شده نظارت می کند.

یک نفر واکنش ها ، عملکرد دانش آموزان را زیر نظر دارد و ضمن تهیه گزارش میزان علاقه و فعالیت های آنان را زیر نظر دارد.

18 Jun 2022