no-img
پژوهش سرای فرهنگیان

تاریخچه علم ارگونومی و علل پیدایش این علم، علل اهمیت آن و حیطه و گسنره علم در زندگی روزمره


پژوهش سرای فرهنگیان

برنامه سالانه و تقویم اجرایی تدبیر و تعالی مقطع ابتدایی و متوسطه طرح جابر اختصاصی سفارش اقدام پژوهی

ادامه مطلب

تاریخچه علم ارگونومی و علل پیدایش این علم، علل اهمیت آن و حیطه و گسنره علم در زندگی روزمره
zip
دسامبر 12, 2022
۱۸,۰۰۰ تومان

تاریخچه علم ارگونومی و علل پیدایش این علم، علل اهمیت آن و حیطه و گسنره علم در زندگی روزمره


تاریخچه علم ارگونومی و علل پیدایش این علم، علل اهمیت آن و حیطه و گسنره علم در زندگی روزمره درس مهندسی عوامل انسانی(ارگونومی) پودمان مدیریت خانواده (در عصر حاضر)

تاریخچه علم ارگونومی و علل پیدایش این علم، علل اهمیت آن و حیطه و گسنره علم در زندگی روزمره درس مهندسی عوامل انسانی(ارگونومی) پودمان مدیریت خانواده (در عصر حاضر) با فرمت ورد و قابل ویرایش در 22  صفحه

تاریخچه علم ارگونومی و علل پیدایش این علم، علل اهمیت آن و حیطه و گسنره علم در زندگی روزمره  تحقیق آماده پودمان علمی کاربردی  می باشد که توسط پژوهش سرای فرهنگیان – مدیران فردا طراحی و تدوین گردیده است و بسیار کامل و شامل کلیه موارد مورد نیاز در یک تحقیق پودمان علمی کاربردی است.تحقیق آماده تاریخچه علم ارگونومی و علل پیدایش این علم، علل اهمیت آن و حیطه و گسنره علم در زندگی روزمره  شامل بخش های زیر است :

1.      مقدمه

2.     سوابق تحقیق

3.     متن تحقیق

4.     نتیجه گیری

5.     پیشنهادات

6.     منابع و ماخذ

بخشی از تحقیق آماده تاریخچه علم ارگونومی و علل پیدایش این علم، علل اهمیت آن و حیطه و گسنره علم در زندگی روزمره  را مشاهده می کنیم .

مقدمه

در طول جنگ جهاني دوم، زماني كه فن آوري و علوم انساني، براي اولين بار به طور منظم با روشي هماهنگ مورد استفاده قرار گرفتند، علم ارگونومي به عنوان تخصصي شناخته شده پيشرفت كرد. فيزيولوژيست ها، روان شناسان، انسان شناسان، پزشكان ، متخصصين علوم كارو مهندسين ، همگي متوجه مشكلات ناشي از عملكرد تجهيزات پيچيده نظامي شدند. حاصل همكاري متقابل ايشان چنان اميداوار كننده به نظر رسيد كه پس از جنگ، در بخش صنعتي نيز دنبال شد. توجه به اين علم ، خصوصا در اروپا و ايالات متحده به سرعت افزايش يافت به گونه اي كه در سال 1949 به تاسيس اولين انجمن ارگونومي ملي درانگلستان انجاميد و ازآن زمان بود كه واژه ارگونومي مورد استفاده قرار گرفت. فعاليت مذكور در سال 1961 با ايجاد اتحاديه بين المللي ارگونومي پيگيري شد كه در حال حاضر در اكثر كشورها و يا منطقه جهان عضو فعال دارد.

واژه ارگونومي از دو لغت يوناني Ergon به معني كار و Nomos به معني قاعده و قانون مشتق شده است. در ايالات متحده امريكا، اغلب از عبارت مهندسي عوامل انساني استفاده مي شود. در تعريفي مي توان گفت كه هدف ارگونومي طراحي وسايل سيستم هاي فني و وظايف براي افزايش و بهبود ايمني. بهداشت و سلامت و راحتي كارايي انسان است.

ارگونومي در طراحي كار و شرايط روزمره زندگي انسان را محورقرار مي دهد. ارگونومي، با توجه به توانايي جسمي و رواني و همچنين محدوديتهاي انساني، از پديد آمدن محيط كار يا شرايط زندگي نا امن، ناسالم، ناراحت و يا غير مفيد جلوگيري مي كند. در ارگونومي عوامل متعددي نقش دارند كه عبارتند از: وضعيت و حركات بدن (نشستن، روشنايي، شرايط جوي ، مواد شيميايي)، اطلاعات و عمليات (اطلاعاتي كه از راه بينايي يا ساير حواس كسب مي شوند) ، كنترل ها (ارتباط بين نمايشگرها و كنترل) و به همان نسبت وظايف و مشاغل (نوع كار مناسب، شغل مطلوب). اين عوامل تا حد زيادي ميزان ايمني، سلامتي و بهداشت، راحتي و كارايي در كار و زندگي روزمره را تعيين مي كنند. دانش ارگونومي از رشته هاي گوناگون از علوم انساني و فني حاصل شده است . كه عبارتند اند از آنتروپومتري، بيومكانيك، فيزيولوژي، روان شناسي ، سم شناسي ، مهندسي مكانيك، طراحي صنعتي ، تكنولوژي ارتباطات و مديريت صنعتي .

در اين علم اطلاعات مربوطه از روش ها و فنون خاصي استفاده مي شود. علم ارگونومي به دليل شيوه ميان رشته اي و ماهيت كاريردي خود با ساير علوم تفاوت دارد. منظور از ويژگي روش ميان رشته اي اين علم ارتباط آن با بسياري از جنبه هاي انساني است . يكي از نتايج ماهيت كاربردي علم ارگونومي تطابق محل كار يا محيط با مردم است . با توجه به اينكه كار و انسان دو جزء اصلي و تفكيك ناپذير هستي است كه به گونه اي متناسب با يكديگر برنامه ريزي شوند. عدم تناسب ميان توانمنديهاي انسان و كار و 3 مسئوليتهاي كه برعهده مي گيرد سبب ايجاد مشكلات زيادي مي شود كه مي توان گفت اكثر حوادث و ناراحتيهاي ناشي از كار و پايين بودن بهره وري اشاره نمود

سوابق تحقیق

معتلی 1380 معتقد است که ارگونومي مي تواند در حل بسياري از مشكلات اجتماعي مرتبط با ايمني ، بهداشت و راحتي و كارآيي موثر باشد. اتفاقات روزانه مانند حوادث ناشي از كار، ترافيك و يا حوادث خانگي را مي توان به نسبت فجايعي چون سوانح ناشي از جرثقيل هادر صنعت ، سوانح هوايي و يا سوانح هسته اي اغلب با خطاهاي انساني مرتبط دانست . با تحليل اين سوانح مشخص مي گردد كه عامل آن ها اغلب ارتباط ضعيف و ناكافي بين متصديان و شغل ايشان بوده است. در هنگام كار و محيط زندگي روزانه، مي توان با توجه به بيشتر به توانايي ها و محدوديت هاي انساني احتمال وقوع حوادث را كاهش داد.

آذرخش و همکاران 1387 در تحقیقی چنین می گویند که :بسياري از موقعيت ها در زندگي روزانه و كار، براي سلامتي انسان خطرناك اند. در كشورهاي غربي ، بيماري هاي ماهيچه اي استخواني (كمر درد)و بيماريهاي روحي (مثل بيماريهاي ناشي از فشارهاي عصبي) مهم ترين عوامل غيبت هاي ناشي از بيماري و از كار افتادگي شغلي هستند. قسمتي از اين عوامل را مي توان به طراحي نامناسب تجهيزات، سيستم هاي فني و مشاغل مربوط دانست. در اين جا نيز ارگونومي مي تواند با بهبود شرايط محيط كار اين مشكلات را كاهش دهد . بنابر اين در برخي كشورها استخدام ارگونوميست در بخش خدمات بهداشت حرفه اي جزو امور ضروري محسوب مي شود.

برای دانلود تحقیق آماده تاریخچه علم ارگونومی و علل پیدایش این علم، علل اهمیت آن و حیطه و گسنره علم در زندگی روزمره  از این قسمت اقدام کنید.



موضوعات :

درباره نویسنده

پشتیبان پژوهشسرای فرهنگیان: مدیران فردا 3935 نوشته در پژوهش سرای فرهنگیان دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید