no-img
پژوهش سرای فرهنگیان

کشت بافت گیاهی درس کاشت و تکثیر گیاهان زینتی پودمان پرورش گیاهان زینتی


پژوهش سرای فرهنگیان

برنامه سالانه و تقویم اجرایی تدبیر و تعالی مقطع ابتدایی و متوسطه طرح جابر اختصاصی سفارش اقدام پژوهی

ادامه مطلب

کشت بافت گیاهی تحقیق آماده درس کاشت و تکثیر گیاهان زینتی
zip
دسامبر 15, 2022
۱۸,۰۰۰ تومان

کشت بافت گیاهی تحقیق آماده درس کاشت و تکثیر گیاهان زینتی


کشت بافت گیاهی درس کاشت و تکثیر گیاهان زینتی پودمان پرورش گیاهان زینتی در خانه

کشت بافت گیاهی درس کاشت و تکثیر گیاهان زینتی پودمان پرورش گیاهان زینتی در خانه  با فرمت ورد و قابل ویرایش در 27   صفحه

کشت بافت گیاهی تحقیق آماده درس کاشت و تکثیر گیاهان زینتی تحقیق آماده پودمان علمی کاربردی  می باشد که توسط پژوهش سرای فرهنگیان – مدیران فردا طراحی و تدوین گردیده است و بسیار کامل و شامل کلیه موارد مورد نیاز در یک تحقیق پودمان علمی کاربردی است.تحقیق آماده کشت بافت گیاهی تحقیق آماده درس کاشت و تکثیر گیاهان زینتی شامل بخش های زیر است :

1.      مقدمه

2.     سوابق تحقیق

3.     متن تحقیق

4.     نتیجه گیری

5.     پیشنهادات

6.     منابع و ماخذ

بخشی از تحقیق آماده کشت بافت گیاهی تحقیق آماده درس کاشت و تکثیر گیاهان زینتی را مشاهده می کنیم .

مقدمه

كشت بافت گياهي عبارت است از تكنيكي كه براي توليد و تكثير گياه كامل از بخش هايي مانند سلول يا بافت گياه استفاده مي شود . اين نوع تكثير موسوم به تكثير خرد يا ريزازديادي بوده و با دو روش توليد گياهك از طريق اندام زائي و جنين رويشي يا گياهك زائي امكان پذير مي باشد . در هر دو روش وجود يك محيط آزمايشگاهي استريل و استفاده از هواي تصفيه شده الزامي است . خوشبختانه در سال هاي اخير تكنولوژي توليد نهال كشت بافت خرما به كشور وارد شده و به حالت بومي درآمده است .

امروزه کشت بافت گیاهی از اهمیت و ارزش خاصی در دنیا برخوردار بوده، صنایع مختلف مانند صنایع دارویی، استفاده از کشتهای بافت گیاهی و جایگزین کردن آن در بعضی موارد به جای گیاهان طبیعی را در دستور کار خود قرار داده اند. در این تحقیق به منظور بررسی تاثیر نور، pH ، دما و هورمونهای تنظیم کننده رشد بر روی میزان رشد کالوس و سوسپانسیون وارتمیاپرسیکا و بهینه کردن این شرایط، کالوسها و سوسپانسیونها در شرایط مختلف از نور، pH ، دما و هورمونهای تنظیم کننده رشد انکوبه شدند و پس از یک ماه میزان رشد و خصوصیات ظاهری کالوسها و سوسپانسیون ها با شرایط معمولی انکوباسیون مقایسه شد. نتایج نشان داد که میزان رشد کالوسها و سوسپانسیونها در تاریکی با pH 6 و درجه حرارت بین 20 تا 26 درجه سانتیگراد و مقادیر هورمونی ، 4-D ، 2 و کینتین و میواینوزیتول و فاقد NAA بیشترین مقدار می باشد و در هر گونه برنامه ریزی برای تولید بیشتر باید این پارامترها لحاظ شود.

تاریخچه

فنآوري با پيشنهاد گوتيب هابرلند در رابطه با توانمندي سلول در آغاز قرن بيستم شروع شد . هابرلند پيشنهاد كرد كه روش هايي براي جداسازي و كشت بافت گياهي بايد توسعه يابد و متذكر شد كه، اگر محيط و مواد غذايي سلول هاي كشت شده  دستكاري شود، آن سلولها مراحل نمورا در رشد گياه طبيعي تكرار خواهند نمود. را ارائه (Totipotency) بر اساس اين تئوري، هر سلول، مستقل بوده و در اصل ، قادر به توليد يك گياه كامل است . در واقع، تئوري آنها، پايه و اساس كشت بافت و سلول گياهي بود . اولين

تلاش بوسيل ة هابرلانت در سال 1902 انجام شد ولي او در روش كشت بافت ناموفق بود .

معذلك بين سال هاي 1907 و 1909 ها ريون، باروز و كارل، موفق به كشت در شيسه بافتهاي حيواني و انساني شدند. گرچه پژوهشگران، تحقيقاتي را در ارتباط با كشت در شيشه ، بذور گياهچه هاي اركيده، جنين و اندام هاي گياهي انجام دادند؛ ولي درسال 1939 نوبكرت، گوستريت و وايت، براي اولين بار موفق به توليد گياه ح اصل از كشت بافت شدند. بعد از جنگ جهاني دوم، پيشرفت در اين زمينه، بسيار سريع بود و نتايج با ، ارزش ومهمي براي كشاورزي، جنگلكاري و باغباني، به همراه داشت .  به دليل تأخير دركشف هورمون هاي گياهي، كشت بافت گياهي، پس از كشت بافت حيواني و انساني، شروع شد . اولين هورمون هاي تنظيم كنند ة رشد كه كشف شد، بود كه موفقيت بزرگي را براي كشت بافت در شرايط در شيشه ، به وجود IAA اكسين آورد. كشف تنظيم كنند ة رشد كينيتن (نوعي سيتوكينين ) درسال 1955 انگيز ة بيشتري حاصل نمود . از آن زمان به بعد، پيشرفت هاي همه جانبه اي اتفاق افتاد . اين تحقيقات ،ابتدا در فرانسه و آمريكا، و بعد از آن ، در ساير كشورها، توسعه يافت . افزايش چشمگيرتعداد محققين شاغل در اين رشته در 5 سال گذشته، دليلي بر اهميت استفاده از تكن يك كشت در شيشه گياهان عالي براي متخصصين بيماريهاي گياهي است .

کاربردهای کشت بافتهای گیاهی

دید کلی

وقتی درباره کشت گیاه صحبت می‌شود، معمولا منظور کشت گیاهان در گلدان ، زیر پلاستیک (Frames) ، در گلخانه و یا مزرعه است. در تقسیم بندیهای رایج در کشاورزی ، کشت گیاهان به بخشهای مختلف شامل زراعت ، باغبانی ، زراعت مناطق گرمسیری ، جنگل‌داری و اصلاح نباتات تقسیم می‌گردد. در سال 1904 هانیگ ، روش جدیدی از کشت گیاهان به نام کشت جنین را ارائه نمود.

او جنین نابالغ تعداد زیادی از گیاهان تیره شب‌بو (cruci Ferae) را در شرایط کشت آزمایشگاهی (in Vitro) ایزوله کرد و از آنها ، گیاهچه‌های زنده بدست آورد. از سال 1920 انواع روشهای کشت بافت ، نظیر کشت آزمایشگاهی بذرهای ارکیده ، کشت کالوس ، کشت اندام مرسوم شد. بعد از سال 1945 ، به تمام روشهای مختلف کشت در آزمایشگاه ، کشت بافت گیاهی اطلاق گردید.

برای دانلود تحقیق آماده کشت بافت گیاهی تحقیق آماده درس کاشت و تکثیر گیاهان زینتی از این قسمت اقدام کنید.



موضوعات :

درباره نویسنده

پشتیبان پژوهشسرای فرهنگیان: مدیران فردا 3935 نوشته در پژوهش سرای فرهنگیان دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید