no-img
پژوهش سرای فرهنگیان

نمونه گزارش تخصصی دبیر زیست شناسی به همراه پنج نمونه رایگان پیشنهاد کوتاه و راهکار


پژوهش سرای فرهنگیان

برنامه سالانه و تقویم اجرایی تدبیر و تعالی مقطع ابتدایی و متوسطه طرح جابر اختصاصی سفارش اقدام پژوهی

ادامه مطلب

نمونه گزارش تخصصی دبیر زیست شناسی – بهبود یادگیری محفوظات
zip
مارس 9, 2022
۱۸,۰۰۰ تومان

نمونه گزارش تخصصی دبیر زیست شناسی – بهبود یادگیری محفوظات


گزارش تخصصی دبیر زیست

نمونه گزارش تخصصی دبیر زیست شناسی به همراه پنج نمونه رایگان پیشنهاد کوتاه و راهکار ارزشیابی تحت عنوان  چگونگی بهبود يادگيري و محفوظات اصطلاحات زيست شناسي در دانش آموزانم

نمونه گزارش تخصصی دبیر زیست شناسی به همراه پنج نمونه رایگان پیشنهاد کوتاه و راهکار ارزشیابی تحت عنوان  چگونگی بهبود يادگيري و محفوظات اصطلاحات زيست شناسي در دانش آموزانم  با فرمت ورد و قابل ویرایش و در 23 صفحه

سرفصلهای موجود در نمونه گزارش تخصصی دبیر زیست شناسی به قرار زیر است :

عنوان مطلب پیرامون قضیه  بهبود يادگيري و محفوظات اصطلاحات زيست شناسي در دانش آموزانم

سرآغاز سخن پیرامون قضیه  بهبود يادگيري و محفوظات اصطلاحات زيست شناسي در دانش آموزانم

دیباچه پیرامون قضیه بهبود يادگيري و محفوظات اصطلاحات زيست شناسي در دانش آموزانم

درک مشکل پیرامون قضیه  بهبود يادگيري و محفوظات اصطلاحات زيست شناسي در دانش آموزانم

بیان شرایط حاضر پیرامون قضیه  بهبود يادگيري و محفوظات اصطلاحات زيست شناسي در دانش آموزانم

تنظیم و جمع نمودن منابع پیرامون قضیه  بهبود يادگيري و محفوظات اصطلاحات زيست شناسي در دانش آموزانم

مطالعه و بررسی اطلاعات پیرامون قضیه بهبود يادگيري و محفوظات اصطلاحات زيست شناسي در دانش آموزانم

بحث پیرامون حل مشکل دررابطه با  بهبود يادگيري و محفوظات اصطلاحات زيست شناسي در دانش آموزانم

وضعیت ثانویه پس از حل مشکلات  بهبود يادگيري و محفوظات اصطلاحات زيست شناسي در دانش آموزانم

بررسی بیشتر در رابطه با بهبود يادگيري و محفوظات اصطلاحات زيست شناسي در دانش آموزانم

ارائه مستندات پیرامون بهبود يادگيري و محفوظات اصطلاحات زيست شناسي در دانش آموزانم

پیش بینی نتایج در مورد بهبود يادگيري و محفوظات اصطلاحات زيست شناسي در دانش آموزانم

راهکارها پیرامون قضیه بهبود يادگيري و محفوظات اصطلاحات زيست شناسي در دانش آموزانم

رفرنس و منبع مورد استفاده بهبود يادگيري و محفوظات اصطلاحات زيست شناسي در دانش آموزانم

گرد آوری اطلاعات ( شواهد 1 ) :

من در طول سال های خدمت خود بارها با کلمات عجیبی که زاییده ی ذهن دانش آموز است و به جای اصطلاحات اصلی توسط دانش آموز نوشته شده بود ، برخورد کرده و دریافتم که آن ها کلمات    زیست شناسی را به سختی و به اشتباه حفظ می کنند . چند نمونه از این اشتباهات را به عنوان نمونه   آورده ام .

به طور مثال یکی از دانش آموزان کلاس دوم تجربی اصطلاح  ” آدنوزین تری فسفات ”  را              اتمسفر تری فسفر  ، دیگری ” سانترومر” را سانتی متر  و یکی دیگر “کروموزوم” را  کروموزون  نوشته بود .

این اشتباهات گاهی چنان در ذهن افراد عمیق می شود که حتی در زبان محاوره ای آنها نیز به کار می رود و زمانی چهره نامطلوب خود را نشان می دهد که فردی تحصیل کرده با  داشتن پست و مقام چشم گیر ، آن را به کار برد  .

برای اطلاع از نظر همکاران خود ، پرسش نامه ای تهیه نموده و در دوره ی ضمن خدمت به صورت تصادفی به تعدادی از دبیران زیست شناسی دادم .

بررسی این پرسش نامه ها  نشان داد که از نظر دبیران ، در گستره ی درس زیست شناسی بیشترین مشکل که گریبان گیر دانش آموزان می شود حفظ کلمات و اصطلاحات است . هم چنین نزدیک به 50% دبیران دانش آموزانی داشته اند که به علت حفظ نکردن اصطلاحات ، نمره نامطلوبی به دست آورده اند . به اعتقاد آنها  بیشترین  مشکلات  دانش آموزان به یاد نیاوردن شکل صحیح کلمه یا  تغییر املای آنها و در نهایت  مشابه نویسی است( 86% ) .

پاسخ دانش آموزان به سوالات پرسش نامه ی دو که در پایان سال تحصیلی بین آنان توزیع گردید نشانگر آن بود که حفظ کلمات و اصطلاحات برایشان مشکل بوده است . با آمار گیری از این    پرسش نامه ، 51% درصد از دانش آموزان خاطر نشان کرده اند که میزان مشکل آنها در به خاطر سپردن اصطلاحات زیست شناسی ، از متوسط تا بسیار زیاد است.

با توجه به حجم زیاد مطالب کتاب و فرصت محدودی که دبیر برای تدریس در اختیار دارد ، کارآمدترین شیوه برای وادار کردن دانش آموزان به حفظ اصطلاحات استفاده از ارزشیابی مستمر است . من نیز تمام توجه خود را بر انجام صحیح این روش متمرکز کردم .

« ارزیابی یک بخش واقعا حیاتی در حیطه ی کاری هر معلمی است و هر آموزگاری به واسطه ی آن می تواند تاثیر کلیدی بر روش های پیشرفت دانش آموزان خود بر جای گذارد . »

” احمد شریفان ”  می گوید : « سنجش و ارزشیابی برای دانش آموزان باید به عنوان بخش هدایت و تنظیم کننده ی زندگی در کلاس درس تلقی شود نه بخشی از فرایند یاد گیری _ یاد دهی که ، رخدادی ترسناک و فشار آور به شمار آید به این ترتیب ، برای پیشرفت دانش آموزان ، آنان به آگاهی از قوت ها و          ضعف هایشان نیاز دارند تا کارها و فعالیت هایشان را بهبود بخشند . »

از آنجا که روش های سنتی ارزشیابی معمولا با ایجاد اضطراب در دانش آموزان همراه است باید از شیوه ای نوین و جذاب استفاده می کردیم که در عین حال توانایی آزمودن حجم  وسیعی از اصطلاحات را  به صورت یک جا داشته باشد .

در این راستا توجه من به سوی جدول کلمات متقاطع جلب شد ، نوعی سرگرمی آموزشی که فرد در موقع حل آن هم احساس لذت می کند ، هم یاد می گیرد و هم آموخته های خود را به نمایش می گذارد .       تا کنون استفاده از جدول کلمات متقاطع در سطح آموزش و پرورش کشور محدود به پیک ها ، برخی     Cd های آموزشی و انتهای برخی از فصل های کتاب های درسی در حد خود آزمایی و تکلیف منزل بوده است که هیچ کدام به صورت تخصصی طراحی نشده اند . جستجو های فراوان برای یافتن پیشینه ی تحقیقاتی و کاربرد های جدی در این زمینه به نتیجه نرسید ، بنابر این باید خودم آستین ها را بالا می زدم و برای اولین بار شیوه ی ارزشیابی به روش جدول کلمات متقاطع را به اجرا در می آوردم .

شما عزیزان می توانید نمونه گزارش تخصصی دبیر زیست شناسی را به همراه اشانتیون ویژه پنج نمونه راهکار و پیشنهاد کوتاه ارزشیابی از این بخش دانلود نمایید.



برچسب‌ها :
, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

درباره نویسنده

پشتیبان پژوهشسرای فرهنگیان: مدیران فردا 3935 نوشته در پژوهش سرای فرهنگیان دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید